| کد خبر: 217463 |

راه آهن اردبیل- مغان صاحب بودجه ردیف ملی می شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: راه آهن میانه - اردبیل جزو پروژه های اولویت دار دولت است و اتصال این پروژه به شمال استان و جمهوری آذربایجان پیگیری می شود.

تین نیوز

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: راه آهن میانه - اردبیل جزو پروژه های اولویت دار دولت است و اتصال این پروژه به شمال استان و جمهوری آذربایجان پیگیری می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، محمدباقر نوبخت شامگاه دوشنبه در جمع بندی مصوبات سفر خود به اردبیل اظهار داشت: تا ۲ ماه آینده در قالب لایحه‌ای که به مجلس ارائه خواهیم داد بودجه احداث راه آهن اردبیل- مغان را مطرح کرده و این پروژه را دارای ردیف ملی می‌کنیم.

وی با اشاره به تخصیص صد درصدی اعتبارات مصوبات آخرین سفر ریاست جمهوری به استان اردبیل، عنوان کرد: طرح‌ها و پروژه‌هایی که شخص رئیس جمهوری در سفر خود متعهد و مصوب کرده بودند تأمین اعتبار شده است و تمامی طرح‌هایی که در سفر ریاست جمهوری تصویب شده بود را بر اساس اولویت انتخاب کردیم که تا پایان امسال به اتمام می‌رسانیم.

نوبخت در خصوص اجرای پایاب سد خداآفرین به خبرنگاران گفت: ما برای اینکه ۱۳ هزار هکتار را تا پایان دولت دوازدهم انجام دهیم ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تا پایان امسال این اعتبار نیز تخصیص خواهد یافت.

معاون رئیس جمهوری در رابطه با طرح‌های تولیدی و اهمیت سال جهش تولید تصریح کرد: ۲ هزار و ۱۴ میلیارد تومان برای ۵۲ طرح و پروژه در قالب برنامه جهش تولید اختصاص داده می‌شود که با اجرای این پروژه‌ها ۱۱ هزار و ۲۳۲ فرصت شغلی در استان اردبیل ایجاد شود.

وی افزود: از این ۲ هزار و ۱۴ میلیارد تومان بخشی منابع دولتی است که قسط اولشان پرداخت شده و تا پایان سال به صورت صد درصد پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به پروژه اصلی و مهم استان اردبیل خاطرنشان کرد: راه آهن میانه - اردبیل به عنوان ابر پروژه در حال احداث در استان اردبیل و یکی از گل‌های سرسبد پروژه‌های ملی تا پایان دولت به بهره برداری می‌رسد چرا که تمام منابع مالی این پروژه تأمین شده و اگر در موعد مقرر افتتاح نشود یقین بدانید دلیل آن مالی نخواهد بود.

نوبخت افزود: اجرای این پروژه اردبیل را به شبکه‌های ریلی سراسری از جمله داخلی و خارجی متصل می‌کند که ظرف امسال و حداکثر تا بهار سال آینده به بهره برداری برسد تا بعد از آن ادامه این مسیر را به سمت شهرستان پارس آباد مغان و نهایتاً حوزه قفقاز در کوریدور شمال و جنوب قرار احداث کنیم.

وی با اشاره به تولید و صادرات سیب زمینی استان اردبیل گفت: در کشور امکان صادرات این محصول وجود دارد البته مهم زیر ساخت هست که تلاش می‌کنیم راه آهن اردبیل هرچه زود تر به بهره برداری برسد تا زمینه صادرات این محصول فراهم شود.

نوبخت در خصوص ساخت مسکن محرومین در استان اردبیل افزود: دولت در زمینه ساخت مسکن برای محرومین مصوبه‌هایی را به تصویب رسانده است که قرار است ۳ هزار واحد مسکونی احداث و در کمتر از یک سال تحویل داده شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 1 0

    معاون محترم رييس جمهور مي گويد ادامه دادن راه آهن اردبيل به شمال استان يعني به مغان (پارس آباد) را پيگيري مي كند.
    راه آهن اردبيل به سمت پارس آباد قبلا مطالعه شده و بسيار كوهستاني و صعب العبور است و نيازمند دهها كيلومتر تونل و پلسازي هاي ويژه است كه دشوارتر از راه آهن ميانه ادبيل است. طبق مطالعات اين طرح كم فايده وپر هزينه است. البته اين به معناي بي توجهي به مردم شريف منطقه پارس آباد نيست بلكه راه آهن براي مسافر و بارهاي انبوه توجيه پذير است و اين طرح چنين شرايطي را ندارد.
    در سال 89 يكبار كميسيوني در سازمان برنامه براي بررسي اين طرح تشكيل شد و بنده همراه نمايندگان وزارت راه در جلسه حضور داشتم. شنيدم كه نماينده دستگاه اجرايي و نماينده دستگاه بهره بردار با هم صحبت مي كردند كه اين طرح نامناسب است ولي دستور مقامات آن است كه تصويب شود. بعد از شروع جلسه گزارشي قرائت شد كه به عمد به صورت يكسويه براي توجيه نمودن اين طرح نوشته شده بود و اين طرح صعب العبور را يك محور ترانزيتي در كريدور شمال جنوب معرفي كرده و به اين ترتيب فرض كرده بود بارهاي اين كريدور از اين مسير عبور مي كند و طرح توجيه پذير شده بود.
    در جلسه از حاضرين چند سوال كردم :
    1- اگر كريدور شمال جنوب را در نظر بگيريم حمل بارهاي آن از مسير هموار رشت – آستارا بهتر است يا مسير كوهستاني زنجان- ميانه-اردبيل- پارس آباد؟
    2- براي حمل بار ترانزيت مسير آستارا به تهران كوتاهتر است يا پارس آباد به تهران؟
    3- براي بارهاي كريدور شمال جنوب مسير حمل تركيبي درياي خزر به بندر اميرآباد اكنون وجود دارد و كريدور شرق خزر هم وجود دارد و مسير رشت – آستارا را هم تصويب شده بسازيم و هنوز پول احداث آن را نداريم آيا نيازي به مسير جديد ترانزيتي به سمت پارس آباد داريم؟
    4- اگر بارهاي ترانزيتي را كنار بگذاريم آيا منطقه پارس آباد كه يك منطقه كشاورزي است و فاقد كلان شهر است، از نظر انتقال بار و مسافر انبوه براي راه اهن توجيه پذير است؟
    با سوالات بنده حاضرين متوجه شرايط طرح شدند و جناب آقاي موسوي كه آن موقع هم نماينده مجلس بودند در پاسخ گفتند صحبت ايشان با بي توجهي به منافع و محروميت مردم منطقه فعل حرام است.
    عرض كردم بنده از موضع كارشناسي سوالات خود را مطرح كردم و مي دانم كه امنيت شغلي من بخاطر مطرح كردن اين سوالات به لحاظ نفوذ مقامات اردبيل در ستاد وزارت در معرض خطر است.
    بهرحال جلسه بدون تصويب طرح پايان يافت.
    امروز كه دهسال از آن جلسه مهم مي گذرد هيچ تفاوتي در شرايط مذكور رخ نداده و راه آهن اردبيل به پارس آباد هزينه اي در حدود ده هزار ميليارد تومان به قيمت امروز لازم دارد و قطعا چنين هزينه اي امروز هم توجيه پذير نيست مگر با تقلب در دلايل توجيهي.
    مقامات استان هم كه واقعا دلسوز هستند و خواهان رشد منطقه هستند بهتر است روشهاي ديگري را براي توسعه منطقه دنبال كنند. تصور كنيد حتي نصف هزينه فوق در ديگر امور منطقه خرج شود چه تحولي را براي مردم منطقه ايجاد خواهد كرد در حاليكه اگر راه آهن پارس آباد به هزينه گزاف تصويب شود و ساخت آن بعد از دهها سال انجام پذيرد، به علت نداشتن تقاضاي بار و مسافر، تاثير اندكي بر توسعه مناطق شمالي استان اردبيل خواهد داشت و مانند خط تبريز- جلفا كم تردد خواهد بود.
    بهتر است به فاجعه طرحهاي مصوب و متعدد توجه كنيم كه طرحهاي مفيدي مثل ميانه تبريز بيشت سال است كه شروع شده و هنوز پايان نيافته در حاليكه چنين طرحي با داشتن بودجه در عرض پنج تا شش سال قابل احداث بوده و به اين ترتيب بهره وري منابع مالي به شدت كاهش يافته است و همچنين اكنون دهها طرح مصوب توسعه راه آهن وجود دارند كه معطل منابع مالي هستند و از آن بدتر برخي از طرحها تصويب شده اند كه فايده اندكي دارند كه در اين زمينه لينك ذيل را ملاحظه فرماييد:
    https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-216908

    مسلما اين روال موجود يعني تصويب طرحهاي متعدد كه بعضي بسيار كم فايده هم هستند و طولاني شدن دوره احداث به دهها سال برخلاف خواسته مردم ايران است و اين بي انضباطي در ساخت راه آهن هاي كشور برخلاف اصول عقلي و شرعي و اقتصادي و برخلاف سياستهاي اقتصاد مقاومتي است.
    از مسئولين سازمان برنامه و بودجه كشور هم انتظار مي رود به برنامه و بودجه كشور توجه نمايند.