| کد خبر: 216774 |

یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی برای خط ریلی چابهار- زاهدان هزینه شد

بیش از یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای پیشرفت حدود ۴۳ درصدی خط ریلی چابهار- زاهدان هزینه شد.

تین نیوز

نماینده شرکت حمل و نقل و زیرساخت وزارت راه در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان گفت: بیش از یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای پیشرفت حدود ۴۳ درصدی خط ریلی چابهار- زاهدان هزینه شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، احمد نوذری  نماینده شرکت حمل و نقل و زیرساخت وزارت راه در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان گفت: بیش از یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای پیشرفت حدود ۴۳ درصدی خط ریلی چابهار- زاهدان هزینه شد که این خط در آینده نزدیک آماده افتتاح و بهره برداری می‌شود.

احمد نوذری  اظهار داشت: این پروژه در هشت قطعه و با مبلغ اولیه ٢ هزار و ٤١ میلیارد تومان در حال اجراست و تاکنون کل پروژه ۴۳ درصد پیشرفت، زیرسازی کل پروژه ۵۹ درصد، زیرسازی مسیر چابهار - ایرانشهر ۷۴ درصد و زیرسازی ایرانشهر - زاهدان ۳۲ درصد و تاکنون پیشرفت مالی پروژه ۳۸ درصد بوده است.

او  افزود: خط ریلی چابهار - زاهدان - میلک - سرخس در مجموع یکهزار و ۶۴۰ کیلومتر طول دارد که ۶۱۰ کیلومتر آن از چابهار تا زاهدان و با احتساب خطوط فرعی ۷۳۰ کیلومتر است.

نماینده شرکت حمل و نقل و زیرساخت وزارت راه و شهرسازی در پروژه راه آهن چابهار- زاهدان گفت: در این پروژه ۳۴ ایستگاه ۹۰۰ تا یکهزار و ۷۰۰ متر مسافری و باربری، ۱۲۸ دستگاه پل بزرگ وکوچک و ۳۹ دستگاه تونل پیش بینی شده است.

 

افتتاح راه آهن تحول در حمل ونقل ریلی و فعالیت چند برابری بندرچابهار در تخلیه و بارگیری کالا

معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل برای رونق اقتصادی از اولویت‌های دولت است که تلاش‌های زیادی را در این زمینه انجام داده است.

رحمدل بامری افزود: تکمیل طرح‌های توسعه‌ای نظیر راه آهن به توسعه حمل و نقل کمک شایانی می‌کند و جایگاه بندرشهید بهشتی را در حمل کالا به داخل کشور ارتقا می‌دهد.

او با اشاره به اینکه چابهار نقش ملی و بین المللی در توسعه سیستان و بلوچستان دارد و ارتباط این منطقه با آب‌های آزاد زمینه توسعه را برای هر صنعتی فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: چابهار در آینده قطب تجارت و ترانزیت منطقه خواهد شد و باید هر چه سریعتر زیرساخت‌های آن در زمینه حمل و نقل فراهم شود.

فرماندار چابهار ادامه داد: پروژه راه آهن از طرح‌های ملی در حال اجراست که می‌تواند نقش مهمی در تحول اقتصادی سیستان و بلوچستان بویژه بندر بزرگ چابهار داشته باشد.

او  با قدردانی از تلاش دولت برای توسعه و آبادانی چابهار خاطرنشان کرد: تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان- میلک - سرخس سبب ساخت حدود یکهزار کیلومتر بزرگراه و آزاد راه، ساخت فرودگاه بین المللی چابهار، راه اندازی خطوط مسافری دریایی با کشور‌های همجوار مرز‌های آبی حمل و نقل کالا و مسافر در جنوب سیستان و بلوچستان می‌شود.

پروژه راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس - مشهد یکی از طرح‌های مهم ملی درحال اجرا در سیستان و بلوچستان است که تکمیل و راه اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشور‌های مختلف و توسعه و پیشرفت استان‌های جنوب شرق کشور ایجاد می‌کند.

این پروژه مهم و حیاتی به طول یکهزار و ۶۴۰ کیلومتر توسط قرارگاه خاتم الانبیا درحال اجراست و نقش مهمی در جابه جایی کالا از چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور به سایر نقاط ایران و کشور‌های همجوار خواهد داشت.

پروژه اتصال خط آهن چابهار- زاهدان- مشهد به شبکه ریلی کشور از سال ۱۳۸۹ آغاز شده، ولی به دلیل تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نیست و تخصیص اعتبارات موردنیاز این طرح ملی نیازمند توجه ویژه دولت است.

این خط آهن که از ورودی شرقی بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شده و به راه آهن بافق - مشهد متصل خواهد شد، یکهزار و ۳۸۰ کیلومتر طول دارد که در مسیر چابهار- ایرانشهر- زاهدان در حال ساخت است.

توسعه بندر چابهار و ارتقای ظرفیت تخلیه و بارگیری آن تا ۸.۵ میلیون تن ایجاب می‌کند که خط ریلی چابهار- زاهدان- میلک- سرخس هرچه سریعتر تکمیل شود تا تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی با شوق و اشتیاق بیشتری در سیستان و بلوچستان حضور یابند و با سرمایه گذاری در این منطقه تحول بزرگی در صادرات و واردات و چرخه اقتصادی کشور ایجاد کنند.

رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌های بندر چابهار دارند به طوری که پروژه‌های راه آهن و توسعه بندر شهید بهشتی با سرعت در حال انجام است.

هم اینک در اجرای پروژه راه آهن چابهار- زاهدان - مشهد (سرخس) نیروی انسانی بومی مشغول کار هستند و علاوه بر اجرای این طرح در روستا‌هایی که راه آهن از آن‌ها عبور می‌کند ساخت مدرسه، زیرسازی و بازگشایی راه‌های ارتباطی برای محرومیت زدایی مناطق مختلف روستایی در دستورکار است که موجب رضایتمندی مردم محروم شده است.

پروژه راه آهن چابهار- زاهدان -سرخس یکی از طرح‌های مهم ملی درحال اجرا در سیستان وبلوچستان است که تکمیل و راه‌اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشور‌های مختلف و توسعه و پیشرفت استان‌های جنوب شرق کشور ایجاد می‌کند. خط ریلی چابهار - سرخس به صورت یک خطه و برای جابجایی کالا و مسافر در حال ساخت است.

این خط ریلی ۹۰ درصد برای جابجایی کالا و حدود ۱۰ درصد برای مسافر پیش بینی شده است. مسیر اصلی این خط ریلی از چابهار به زاهدان به طول ٦١٠ کیلومتر سال ۱۳۸۹ کلنگ زنی شد، اما از سال ۱۳۹۲ به طور جدی درحال اجراست.

این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستان‌های کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به زاهدان متصل شده و پس از آن برای ارتباط با کشور‌های آسیای میانه به سرخس متصل می‌شود.

از اهداف اصلی این خط ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشور‌های آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشور‌های آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد است.

راه آهن چابهار- زاهدان- میلک - سرخس به عنوان اصلی‌ترین اولویت زیرساختی شرق کشور علاوه‌بر کسب منافع ملی حاصل از درآمد‌های ترانزیتی، تاثیر مستقیمی بر اشتغالزایی و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی خواهد داشت.

ایجاد زیرساخت ریلی سبب دسترسی بهتر به معادن غنی استان شده و بهره‌برداری از آن‌ها را مقرون به صرفه می‌کند، علاوه بر این مقدمات لازم برای سرمایه گذاری در زمینه فعالسازی ظرفیت معادن غنی شرق کشور فراهم می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.