| کد خبر: 216228 |

قطار توسعه در صنعت حمل و نقل ریلی مشهد سرعت گرفت

حمل و نقل ریلی، یکی از صنعت های مهم درون شهری است که علاوه بر کاهش آلودگی هوا تاثیر به سزایی در کاهش حجم ترافیکی دارد.

تین نیوز

حمل و نقل ریلی، یکی از صنعت های مهم درون شهری است که علاوه بر کاهش آلودگی هوا تاثیر به سزایی در کاهش حجم ترافیکی دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، مشهد با جمعیت ۳/۵ میلیون نفر در سفرهای درون شهری همیشه با چالش ترافیک رو به رو بود تا اینکه به همت مسئولین شهری کلنگ قطار شهری مشهد به زمین زده شد اتفاقی که می توان گفت قطار توسعه را در کلانشهر مشهد سرعت داد.

شرکت قطار شهری مشهد مسئولیت ساخت خطوط ریلی و شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد مسئولیت بهره‌برداری حمل و نقل ریلی درون شهری مشهد را بر عهده دارد.

فاز اول خط  یک قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر در تاریخ ۲ اسفند سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید، خط شماره یک قطار شهری مشهد به طول ۲۴ کیلومتر فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد را به منطقه وکیل‌آباد متصل می‌کند و  فاز دوم خط یک که در بهمن ماه ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید به طول ۵ کیلومتر و با داشتن دو ایستگاه جدید به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد منتهی می‌شود.

قطار شهری مشهد

مسیر خط ۲ قطار شهری مشهد به طول ۱۴٫۵ کیلومتر از انتهای طبرسی شمالی پایین روستای کشف شروع می‌شود و به بسیاری از مراکز پرجمعیت آن منطقه سرویس‌دهی مستقیم دارد.

بعضی از مراکز جمعیتی مجاور که عمدتاً طبقات محروم در آنجا ساکن هستند با طی کمترین فاصله به یکی از ایستگاه‌های خط ۲ دسترسی خواهند داشت. در ادامه پس از قطع کمربندی صد متری (بزرگراه شهید بابانظر) این خط با عبور از بلوار طبرسی جنوبی، چهارراه برق، چهارراه گاز و چهارراه مقدم به میدان راه‌آهن و سپس به میدان شهدا ادامه مسیر خواهد داد.

کیانوش کیامرز مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد در ادامه می گوید: کل خطوط قطار شهری مشهد ۸۴ کیلومتر است  که تا امروز خط یک و دو به بهره برداری رسیده است.

او می افزاید: در اتصال فرودگاه‌ها به سطح شهر، اولین شهری  بودیم که توانستیم فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد را به سطح شهر متصل کنیم و در این محور جز رکورد دارهای کشوری محسوب می شویم .

 
مدیر عامل قطار شهری مشهد ادامه می دهد: خط ۳ به طول ۲۸ کیلومتر که بالغ بر  ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه ساخت این خط  می باشد، به ازای هر یک کیلومتر مترو، با ارز نیمایی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان  بودجه لازم است.
 

 دورنمای خوبی برای خط ۳ قطار شهری  داریم

او ادامه داد: برای اینکه بتوانیم خط سه را اجرا کنیم به سه فاز تقسیم کردیم، فاز یک خط سه قطار شهری مشهد به طول ۵/۳ دهم کیلومتر از پایانه امام رضا (ع) تا میدان شهداست  که نزدیک ترین ایستگاه ( باب الجواد) در این خط قرار می گیرد.

کیامرز گفت: منابع مالی فاز یک خط سه قطار شهری مشهد را تامین کردیم،  تونل در این فاز به طور کامل به اتمام رسیده است است و در حال ساخت هفت ایستگاه هستیم.

حفر تونل در خط سه قطار شهری مشهد

او  بیان می کند: فاز دو خط سه قطار شهری مشهد،  از میدان شهدا تا امامت ۴۹ هست، فاز ۳ از امامت ۴۹، تا الهیه می باشد و از  پایانه امام رضا تا سیدی است.

کیامرز تصریح می کند: برای خط ۳ قطار شهری مشهد هم اکنون حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، با توجه به این که طولانی‌ترین خط قطار شهری مشهد خط ۳ می‌باشد باید برنامه ریزی خاصی برای تامین منابع مالی آن داشته باشیم ،شهرداری در حال تامین منابع است و ما امیدواریم منابع تامین شود و به برنامه ۱۴۰۰ برسیم.

مدیر عامل قطار شهری مشهد تاکید می کند: در خط ۲ قطار شهری مشهد ۱۰۰ واگن قرارداد بستیم و توانستیم واگن‌ها را تامین کنیم، با توجه به نوع ظرفیت، تعدادی از واگن‌های خط ۲ را در خط ۳ استفاده می کنیم و برای راه اندازی ۵.۳ دهم کیلومتر احتیاج به واگن نداریم.

تونل خط سه قطار شهری مشهد

آغاز حفر تونل خط ۴ قطار شهری در سال ۱۴۰۰

کیامرز اظهار می کند: خط ۴ به طول ۱۷ و نیم کیلومتر است که از خواجه ربیع شروع و به سمت میدان شهدا و به سمت جاده سرخس شهرک شهید رجایی و شهید باهنر است، تلاش داریم تا  در سال های آتی ،تونل این خط را به اتمام برسانیم، کلنگ عملیات اجرایی شفت  و آماده سازی برای حرکت دستگاه حفاری تی بی ام  ، زده شده است.

او می افزاید:  تملکات در منطقه مهر مادر صورت گرفته و هم اکنون در حال شروع عملیات اجرایی خط ۴ هستیم که در ۸ ماه آینده کار را برای شفت به  اتمام می‌رسانیم و در اوایل سال ۱۴۰۰ ورود دستگاه تی بی ام و شروع حفاری خط ۴ را در برنامه داریم برای ساخت خط ۴ قطار شهری مشهد،به  اعتبار ۷ هزار میلیارد تومانی نیاز داریم که کمک دولتی را می طلبد.

۵ هزار اشتغالزایی از طریق قطار شهری در مشهد

مدیر عامل قطار شهری مشهد ادامه می دهد: در بحث نیروی انسانی جدا از مشاوران و پیمانکاران اصلی ۵  هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال زایی در مترو مشهد ایجاد کردیم.  با ساخت قطار شهری صنعت‌هایی  همچون خرید آهن آلات ، مصالح، میلگرد نیشابور ،کارخانجات تابلو سازی و …زنده شدند چراکه ما یکی از منابع اصلی خریداری بتن شهر مشهد هستیم .

اشتغالزایی در قطار شهری مشهد

کیامرز بیان می کند: امیدواریم بتوانیم هم سرعت را کم نکنیم و هم اشتغال‌زایی را حفظ کنیم، چنانچه مترو تعطیل شود ۵ هزار نفر بیکار می شوند و ضربه سنگینی به جامعه مهندسین و کارگری  وارد می‌شود .

کیامرز بیان می کند: چهار ایستگاه اطراف حرم  در فاز اول  خط ۳ ایستگاه  باب الجواد است که پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی داشته و ایستگاه شارستان با فاصله ۵۰ متری از حرم  واقع شده که این ایستگاه  چون ایستگاه پیچیده‌ای است و زیر پل دو سطحی قرار دارد ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.
 
او تصریح می کند: در خط ۴ دو ایستگاه طبرسی و نواب صفوی تعبیه شده است که  با این چهار ایستگاه کل چهار در ورودی حرم ( طبرسی ،نواب امام رضا و خیابان شیرازی) را پوشش می دهیم.
 
مدیر عامل قطار شهری مشهد تاکید می کند: با راه اندازی باب الجواد خط ۱، ۲ و ۳ به هم متصل می‌شوند و همچنین راه اندازی  ایستگاه باب الجواد این امکان را به سازمان ترافیک می‌دهد که طرح ترافیکی پیاده محور را هم به راحتی اجرا کند مدیریت شهری می‌تواند به منظور اجرای طرح پیاده محور از چهارراه دانش، چهارراه مقدم و چهارراه شیرازی را  پیاده محور کند.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.