| کد خبر: 214796 |

۷۰۰۰ میلیارد تومان؛ مجموع سرمایه‌گذاری راه‌آهن زاهدان-چابهار/ این خط، تمام ایرانی است

وزیر راه و شهرسازی خط‌آهن زاهدان-چابهار را نخستین پروژه ریلی کشور خواند که تمام مراحل طراحی، اجرا و تامین اقلام مورد نیاز آن با تکیه بر توان و تولید داخل انجام می‌شود.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی خط‌آهن زاهدان-چابهار را نخستین پروژه ریلی کشور خواند که تمام مراحل طراحی، اجرا و تامین اقلام مورد نیاز آن با تکیه بر توان و تولید داخل انجام می‌شود.

 به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی شامگاه چهارشنبه ۱۸ تیرماه با حضور در برنامه تلویزیونی متن ‌حاشیه شبکه سوم سیما، به تشریح آخرین اقدامات این وزارتخانه برای توسعه شبکه حمل‌ونقل و ساماندهی بازار مسکن پرداخت.

وزیر راه و شهرسازی در بخش نخست این برنامه به آخرین تحولات انجام‌شده در حوزه توسعه شبکه ریلی کشور پرداخت و با اشاره به آغاز ریل‌گذاری خط‌آهن استراتژیک زاهدان-چابهار در هفته جاری و نقش پررنگ این خط ریلی پس از بهره‌برداری در توسعه مناطق شرقی کشور و سواحل مکران، گفت: برای توسعه محور شرقی کشور دو بحث کانونی ترانزیت از طریق کریدور شمال-جنوب و توسعه درون‌زای صنعتی و معدنی در نظر گرفته شده است؛ پروژه راه‌آهن زاهدان-چابهار یکی از برنامه‌های زیرساختی است که بندر شهیدبهشتی را به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی متصل می‌کند.

او افزود: با توجه به ضرورت انجام هرچه سریع‌تر این پروژه و موافقت مقام معظم رهبری برای برداشت منابع مورد نیاز از محل صندوق توسعه ملی، این خط ریلی در دست ساخت قرار گرفته و هدفگذاری شده است تا پیش از پایان دولت دوازدهم این پروژه بزرگ را برای بهره‌برداری آماده کنیم. در ساخت پروژه راه‌آهن زاهدان-چابهار فقط به تسهیلات محیطی، محلی و ملی ندارد. این خط ریلی نقش پررنگی در جابه‌جایی بار و کالا از منطقه اقیانوس هند تا شرق آسیا، آسیای میانه، روسیه و منطقه قفقاز برعهده دارد و سهمی که می تواند در شکوفایی اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی مردم شرق کشور و به ویژه سیستان و بلوچستان داشته باشد قابل ملاحظه است. تلاقی توسعه کانونی محور شرقی کشور با توسعه سواحل مکران موجب تسهیل اهداف مدنظر در این دو منطقه می‌شود.

اسلامی، قرارگاه خاتم‌الانبیاء را پیمانکار این پروژه عنوان کرد و با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری این ابرپروژه به‌صورت کامل توسط دولت انجام شده است، بیان کرد: به‌تازگی برای کمک به تسریع عملیات روسازی، یکی از شرکت‌های وابسته به شرکت راه‌آهن را به منطقه اعزام کرده‌ایم. با ظرفیتی ایجاد شده در این پروژه امیداریم از مرز پیشرفت ۵۰ درصد به پیشرفت ۱۰۰ درصدی برسیم و رکوردی منحصربه‌فرد در این زمینه به ثبت برسانیم.

او در ادامه به بیان برخی از ویژگی‌های خط آهن زاهدان-چابهار پرداخت و با بیان اینکه طول این خط ریلی ۶۲۸ کیلومتر و با احتساب خطوط فرعی و ایستگاهی حدود ۷۱۰ کیلومتر است، آن را از پروژه‌های ریلی بزرگی خواند که با حجم سرمایه‌گذاری اولیه و تکمیلی بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان انجام می‌شود. 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به طراحی بومی و داخلی این خط ریلی نیز پرداخت و خاطرنشان کرد: تمام طراحی این پروژه توسط مهندسان و متخصصان داخلی انجام شده است و اقلام و متعلقات مورد نیاز نظیر ریل و سوزن نیز از تولیدات داخل کشور است؛ بنابراین می‌توان گفت، برای نخستین‌بار در کشور شاهد اجرای پروژه‌ای ریلی به‌صورت ترکیبی و تمام عیار با تکیه بر توان داخل هستیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.