| کد خبر: 204218 |

چند قدم تا پایان پروژه قطار خرم‌آباد-دورود

سال ۹۰ کلنگ پروژه راه‌آهن دورودـ خرم‌آبادـ اندیمشک به زمین خورد و بعد از سه سال عملیات اجرایی آن آغاز شد اما بعد از مدتی خبر تعطیلی پروژه و توقف روند ساخت به گوش رسید تا امروز با وجود قول مسئولان گذشته برای افتتاح در سال ۹۸ هنوز این طرح به اتمام نرسد و نساخته، تمام شود. حال دوباره آهنگ شروعی نو برای آن به گوش می‌رسد و امید می‌رود این بار، دیگر ختم به خیر شود.

تین نیوز

سال ۹۰ کلنگ پروژه راه‌آهن دورودـ خرم‌آبادـ اندیمشک به زمین خورد و بعد از سه سال عملیات اجرایی آن آغاز شد اما بعد از مدتی خبر تعطیلی پروژه و توقف روند ساخت به گوش رسید تا امروز با وجود قول مسئولان گذشته برای افتتاح در سال ۹۸ هنوز این طرح به اتمام نرسد و نساخته، تمام شود. حال دوباره آهنگ شروعی نو برای آن به گوش می‌رسد و امید می‌رود این بار، دیگر ختم به خیر شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فارس، امروزه راه‌آهن، یکی از بخش‌های مهم سیستم حمل‌ونقل محسوب شده و نقش عمده‌ای را در عرصه اقتصادی، صنعتی و اجتماعی کشورها ایفا می‌کند. این نوع از حمل‌ونقل به‌واسطه مزایای خاص و نسبی که در مقایسه با سایر بخش‌های حمل‌ونقلی دارد، توانسته سهم قابل‌توجهی را در این حوزه به خود اختصاص دهد.

همچنین ویژگی‌های منحصربه‌فرد حمل‌ونقل ریلی در کنار نگاه عامه‌پسندی که دارد باعث شده تا متولیان مربوطه در طول سال‌های اخیر بنا را بر تدوین اهداف بزرگ قرار داده و به سمتی که این حوزه نقش پررنگ‌تری در عرصه اقتصادی، صنعتی و اجتماعی داشته باشد؛ سوق بدهند.

این ظرفیت در لرستان نیز که جزو استان‌های محروم کشور محسوب می‌شود؛ می‌توانست سهم بسزایی در توسعه و مراودات اقتصادی داشته باشد اما هنوز مرکز این استان به راه‌آهن دسترسی ندارد و متأسفانه از فرصت قرار داشتن در کریدور شمال به جنوب کشور بی‌بهره است.

برای مجهز شدن این منطقه به سیستم حمل‌ونقل ریلی، طی سال ۹۰ کلنگ پروژه راه‌آهن دورودـ خرم‌آبادـ اندیمشک به زمین خورد و بعد از سه سال عملیات اجرایی آن آغاز شد اما بعد از مدتی خبر تعطیلی پروژه و توقف روند ساخت به گوش رسید تا امروز با وجود قول مسئولان گذشته برای افتتاح در سال ۹۸ هنوز این طرح به اتمام نرسد و نساخته، تمام شود.

حال دوباره آهنگ شروعی نو برای آن به گوش می‌رسد و امید می‌رود این بار، دیگر ختم به خیر شود.

راه‌آهن می‌تواند بخشی از محرومیت‌های منطقه را مرتفع کند

در این رابطه رحمت رحمت‌نژاد، مدیرکل راه‌آهن لرستان در گفتگو با خبرنگار فارس، با اشاره به مزایای اجرایی شدن پروژه ریلی دورود- خرم‌آباد گفت: این طرح سبب اتصال مرکز استان به شبکه راه‌آهن سراسری می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین این پروژه در صورت به بهره‌برداری رسیدن سبب بالا بردن ضریب ایمنی و سرعت بیشتر جهت حمل‌ونقل مسافر، بار و کالا می‌شود.

رحمت‌نژاد با بیان اینکه ایجاد این مسیر ریلی سبب اتصال لرستان به استان‌های همجوار می‌شود و می‌تواند بخشی از محرومیت‌های این منطقه را مرتفع کند، افزود: در خطوط جدید ریلی از بهترین و به‌روزترین سیستم‌ها و امکانات ریلی استفاده می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن لرستان اظهار کرد: همچنین راه‌آهن در کاهش آلودگی هوا، حجم ترافیک جاده‌ای و پرهیز از خودروگرایی جهت جابه‌جایی بار نقش بسیار مؤثری دارد.

پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه

در همین زمینه سیامک کیانی، مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در لرستان با اشاره به پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آبادـ اندیمشک گفت: فاز اول آن مسیر ریلی دورود- خرم‌آباد بوده که طول آن ۱۱۴ کیلومتر است.

وی ادامه داد: این مسیر با توجه به عمر طولانی و استهلاک محور قدیم، کمک شایانی به رفع تنگنای راه‌آهن جنوب می‌کند و در این زمینه نقش مؤثری خواهد داشت.

کیانی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی این مسیر ۴۰ درصد است، خاطرنشان کرد: این محور با توجه به کوهستانی بودن منطقه، دارای ۱۷ دستگاه تونل به طول ۳۲ کیلومتر است.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در لرستان راه‌آهن دورود- خرم‌آباد را دارای بزرگ‌ترین تونل ریلی در کشور و خاورمیانه عنوان کرد و افزود: تنها طول یک دستگاه آن ۴۶۸۰ متر و دیگری ۳۷۰۰ متر است.

وی یادآور شد: همچنین مسیر راه‌آهن دورود- خرم‌آباد دارای ۲۰ دستگاه پل بزرگ به طول ۳۰۰۰ متر است.

کیانی گفت: حجم خاک‌برداری این پروژه ۱۳ میلیون مترمکعب و خاک‌ریزی آن ۱۱ میلیون مترمکعب بوده که در آن حدود  ۵۰ هزار تن آرماتور به کار رفته است.

دستور ویژه وزیر راه برای راه آهن خرم‌آباد_دورود

سیدموسی خادمی، استاندار لرستان نیز در خصوص پروژه راه‌آهن دورود- خرم‌آباد با بیان اینکه این طرح یکی از پروژه‌های کلیدی استان محسوب می‌شود، ادامه داد: در همین خصوص استان و وزارت راه توجه لازم را دارند و برای اجرایی شدن آن، پیگیری‌های خوبی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: خوشبختانه با دستور وزیر راه، مهندس خطیبی که مسئول این بخش در کشور است همراه با قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار پروژه در استان حضور پیدا کرده و مشکلات آن مورد بررسی قرار گرفت.

 

خادمی اصلی‌ترین موضوع پروژه را بحث مالی آن عنوان کرد و افزود: منبع اصلی تأمین اعتبار این طرح از محل سهام فولاد بوده که عدد محدودی است و بخش عمده آن در پروژه مصرف شد و مبلغ کمی نیز با یک مصوبه دولت جابجا شد بنابراین از همان ابتدا به دنبال پیدا کردن منابع جدید برای آن بودیم.

استاندار لرستان یکی از راه‌های تأمین منابع مالی برای این پروژه را اوراق مشارکت اعلام کرد و گفت: بعد از پیگیری و حمایت‌های وزارت راه، نمایندگان استان و آقای نوبخت نهایتاً این پروژه تبدیل به یک طرح انتفاعی شد.

اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه

وی عنوان کرد: امروز مجموعه شرکت زیرساخت از محل اوراقی که در اختیارشان هست و شاید ۷۰۰ میلیارد تومان باشد، تنها ۱۲۰ میلیارد تومان به پروژه خرم‌آباد- دورود اختصاص دادند که الان مصوب شد.

خادمی اضافه کرد: همچنین در پیوست، اعتبار پروژه خیلی خوب افزایش پیدا کرده است هر چند بودجه‌ای که در پیوست می‌آید معمولاً برای کارهای تملک اراضی بیشتر استفاده می‌شود.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: حجم نیاز پروژه خیلی بالاتر است و باید بیشتر پیگیری کنیم. اعتبارات در پیوست سال آینده به حدود ۴۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر این روش‌های تأمین مالی، از طریق ماده ۵۶ و سیستم بانکی نیز مصوب شد که دنبال کنیم.

خادمی اظهار کرد: امیدواریم از طریق این سه روش منابع مالی، پروژه را تأمین کنیم و از قرارگاه خاتم نیز خواسته شد که پروژه را فعال نگه دارند هرچند که در حال انجام کار هستند.

استاندار لرستان بیان کرد: هنوز هم باید در مقیاس پروژه کار کنند و به مهندس خطیبی کارفرمای طرح دستور داده شده که آن را همچنان فعال نگه دارد و بخش‌های جدیدی از پروژه نیز آغاز شود.

پروژه باید در طول کار تأمین اعتبار شود

در همین راستا عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور راه‌آهن دورود- خرم‌آباد را یکی از ابر پروژه‌های ریلی کشور برشمرد و گفت: با توجه به اولویت‌بندی‌هایی که می‌شود منابعی به آن اختصاص داده خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه برای تأمین منابع پروژه علاوه بر تدابیر استانی موضوعاتی نیز پیگیری می‌شود که راهگشا باشند، افزود: هم‌اکنون اعداد و ارقامی که برای آن اعلام شده نه‌تنها کم نیست بلکه در این برهه می‌تواند مناسب باشد و طرح را سرعت ببخشند.

خطیبی بیان کرد: به‌طور طبیعی با پیشرفتی که پروژه پیدا می‌کند تمرکز بیشتری نیز به آن خواهد شد و از روش‌های دیگر نیز تأمین منابع می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور این پروژه را یکی از سخت‌ترین و تکنیکی‌ترین طرح‌های ریلی کشور عنوان کرد و گفت: به صورت مرسوم ۱۰ درصد طول پروژه‌های ما تونل دارند اما در این طرح نزدیک به ۳۰ درصد است که نشان می‌دهد چقدر پروژه صعب و دشواری است.

وی افزود: بنابراین همواره به این فکر هستیم که بتوانیم منابع را طی مدت زمان اجرایی تأمین و تزریق کنیم چراکه طبیعتاً به صورت یک باره مورد نیاز نیست.

خطیبی تاکید کرد: باید در طول طرح و پروسه اتمام پروژه تأمین اعتبار بشود؛ با صحبت‌ها و هماهنگی‌هایی که شده وضعیتمان از شرایط فعلی بهتر خواهد شد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور خاطرنشان کرد: البته برای رسیدن به ایده‌آلی که مدنظر داریم مقداری زمان نیاز داریم اما ناامید نیستیم.

آنچه از شواهد امر و طولانی شدن این پروژه برمی‌آید آن است که این میزان توجه، کافی نبوده و جا دارد تا تصمیم‌گیران و مسئولان مربوطه با نگاه جامع‌تری به این سیستم ایمن حمل‌ونقل در استان بنگرند و بکوشند ظرفیت‌های بالقوه این حوزه را بالفعل کنند چراکه این سیستم حمل‌ونقلی با افزایش سرعت، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، بالا بردن ایمنی و راحتی و ارائه خدمات بهتر نقش مهمی در توسعه منطقه ایفا می‌کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.