| کد خبر: 197174 |

کمبود نقدینگی؛ مهم‌ترین مشکل پروژه‌های قطار برقی

عمده تاثیر تحریم‌ها بر اجرای پروژه‌های خطوط ریلی برقی کشور در بحث تامین نقدینگی است که دولت با آن مواجه است و پروژه‌ها اکثرا با کمبود نقدینگی مواجه هستند.

تین نیوز

عمده تاثیر تحریم‌ها بر اجرای پروژه‌های خطوط ریلی برقی کشور در بحث تامین نقدینگی است که دولت با آن مواجه است و پروژه‌ها اکثرا با کمبود نقدینگی مواجه هستند. پروژه‌ها یا شروع نمی‌شوند یا در حد اعلام برنده مناقصه باقی می‌مانند و با سرعت کم پیش می‌روند.

به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، محمدعلی قشنگ‌ پور،‌ عضو هیات‌مدیره و مدیر بخش ریلی شرکت آلوکاست که در زمینه قطارهای برقی به‌عنوان یک شرکت پیمانکار پروژه در زمینه طراحی، ساخت تجهیزات،‌ نصب و اجرا فعالیت می‌کند، گفت: غیر از این مورد، اثر تحریم‌ها روی تولید داخلی مثبت بوده و مشتریان به شرکت‌هایی مثل ما اعتماد می‌کنند. قبل از تحریم‌ها همیشه از محصولات خارجی مانند شرکت زیمنس استفاده می‌کردند.

وی افزود: خوشبختانه در شرایط فعلی کار فرماها به ما اعتماد کردند و فرصت را در اختیار ما قرار دادند و تمامی ‌تجهیزات شبکه بالاسری قطار برقی را تولید و در این زمینه کاملا خودکفا بوده و قطعات را بومی‌سازی کرده‌ایم. حتی تجهیزات خاصی را که تا سال‌های گذشته از آلمان وارد می‌شد را نیز توانستیم بومی‌سازی کنیم و در این زمینه قراردادهایی با متروی مشهد و هشتگرد داریم.

مدیر بخش ریلی شرکت آلوکاست درباره انتظار از پیمانکاران گفت: در پروژه‌های قطار برقی چون تامین مالی آن به عهده طرف خارجی بوده، متاسفانه تامین یراق‌آلات که بخش استراتژیک بوده به طرف خارجی سپرده می شود درحالی‌که این قطعات کاملا در کشور بومی‌سازی شده و این فرصت از شرکت‌های داخلی در این زمینه گرفته می‌شود. عمده‌ترین انتظار ما این است با توجه به اینکه توانمندی کامل در این زمینه در کشور وجود دارد در زمان توافق با فایننسور خارجی، ‌توانمندی شرکت‌های داخلی در زمینه تامین قطعات در نظر گرفته شود.

وی افزود: با توجه به نیاز توسعه زیربنای ریلی برقی کشور، این شرکت با یک اقدام و جهش سریع، کادر مهندسی خود را با استفاده از افراد مجرب در شرکت‌های قطار شهری، متروهای کشور، اتوبوس برقی تهران و همچنین با گردهم‌آوری مهندسان جوان و مستعد کشور و با همکاری یک شرکت مجرب و با سابقه اسپانیایی تشکیل داد و تکمیل کرد و با تکیه بر تجربه خود در ساخت یراق‌آلات خطوط انتقال فشار قوی، توزیع، مترو و اتوبوس برقی اقدام به شرکت در مناقصات ریلی کرد. شرکت تا کنون قراردادهای مهندسی، ساخت، نصب و نظارت بر نصب پروژه‌های مختلفی را برعهده داشته و هم‌اکنون توانایی انجام مهندسی و طراحی شبکه، ساخت تجهیزات و نصب و اجرای پروژه‌های برقی‌سازی ریلی را دارد.

قشنگ پور در ادامه گفت: در قطارهای بین شهری روی پروژه گلشهر تا هشتگرد فعال هستیم. طول مسیر حدود ۲۶ کیلومتر مسیر بوده که با در نظر گرفتن دو لاین ۵۶ کیلومتر است که به‌صورت خطوط برقی بالا سری است. این پروژه درحال نصب است و حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم تا اوخر امسال به بهره‌برداری برسد. کارفرمای ما در این پروژه شرکت عمران شهرهای جدید است.

وی افزود: درحال‌حاضر با سابقه‌ ۴۰ ساله یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده یراق‌آلات شبکه‌های برقی فشار قوی و فشار متوسط در ایران هستیم و از سال ۱۳۷۷، به‌صورت تخصصی فعالیت مهندسی و طراحی شبکه بالاسری قطار برقی را آغاز کرده‌ایم. رای اولین بار یراق‌آلات یدکی جهت نوسازی قطار برقی تبریز - جلفا و مترو تهران را تامین کردیم که به تدریج سایر شرکت‌های مترو را نیز شامل شد و درحال‌حاضر با شرکت‌های راه‌آهن شهری تهران، راه‌آهن آذربایجان، قطار شهری مشهد، قطار شهری شیراز و قطار شهری تبریز و اتوبوس برقی تهران همکاری داریم.

مدیر بخش ریلی شرکت آلوکاست گفت: در زمینه قطارهای برقی به‌عنوان یک شرکت پیمانکار پروژه EPC (مهندسی، تدارکات و ساخت) طراحی، ساخت تجهیزات، نصب و اجرا را به عهده داریم.

در زمینه مهندسی با یک شرکت اسپانیایی ارتباط نزدیک داریم و نمایندگی انحصاری آنها داخل ایران هستیم و در شرایط تحریم هم ارتباط‌مان را حفظ کرده‌ایم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.