| کد خبر: 193052 |

سیستم ترمز ریلی ساخت داخل منتظر اخذ مجوز

اداره کل واگن‌های شرکت راه‌آهن برای تسریع در صدور مجوز به ما قول مساعد داده است.

تین نیوز

یکی از مشکلات ما در زمینه مجموعه‌سازی کل سیستم ترمز، موضوع تایید و اخذ مجوز از شرکت راه‌آهن است زیرا شرکت‌های واگن‌سازی، اولین چیزی که در سفارش مجموعه کامل سیستم ترمز از ما می‌خواهند این تایید و مجوز است.

به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، بیژن رفوئی، مدیرعامل شرکت صنایع ترمز ریلی البرز (صترا)  گفت: در این زمینه هنوز موفق به اخذ مجوز و تایید از شرکت راه‌آهن نشده‌ایم. شرکت راه‌آهن قطعات تولیدی سیستم ترمز ما را به‌صورت مجزا تایید کرده ولی متاسفانه روی کل مجموعه ترمز که ما تولید کرده‌ایم، مجوز نمی‌دهند.

وی افزود: در یک‌سال اخیر که تحریم‌ها موجب ایجاد مشکل در ورود سیستم ترمز ناوگان ریلی به کشور شده، نیاز به تامین سیستم ترمز از منابع داخلی بیشتر شده است. اگر این مانع برداشته شود خیلی از کارهای شرکت‌های واگن‌سازی به سهولت انجام و کل سیستم ترمز مورد نیاز آنها به راحتی، با هزینه کمتر و بدون خروج ارز از کشور تهیه می‌شود. علاوه بر این محصولات ما خدمات پس از فروش و گارانتی نیز دارد. به همین علت شرکت‌های واگن‌ساز، راغب هستند تا سیستم ترمز مورد نیاز خود را از منابع داخلی تهیه کنند.

رفوئی گفت: تا قبل از نوسانات ارزی سال گذشته، ورود سیستم ترمز به کشور به سهولت انجام می‌شد، زیرا سال‌ها قیمت دلار ثابت و واردات مقرون به صرفه بود. از سال گذشته با افزایش قیمت دلار، به علت افزایش اختلاف قیمت محصول داخلی و خارجی تامین و تولید سیستم ترمز در کشور توجیه اقتصادی پیدا کرد.

وی افزود: اداره کل واگن‌های شرکت راه‌آهن برای تسریع در صدور  مجوز به ما قول مساعد داده است. درحال‌حاضر واگن‌ ساز‌ها مجبورند از سیستم ترمز کاملا آلمانی و روسی استفاده کنند و نیاز به این موضوع در کشور حس می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع ترمز ریلی البرز درباره سایر مشکلات گفت: کمبود واردات مواد اولیه باعث بالا رفتن قیمت مواد اولیه می‌شود. ولی به علت محدود بودن قدرت خرید مشتریان امکان افزایش قیمت متناسب با افزایش قیمت مواد اولیه را نداریم. در مواردی قیمت مواد اولیه تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته ولی نهایت افزایش قیمت محصولات ما نسبت به سال قبل حدود ۲۰ درصد بوده است.

وی افزود: از سال ۸۷ به علت اعلام نیاز شرکت‌های واگن‌سازی به سیستم کامل ترمز، ‌وارد مجموعه‌سازی سیستم کامل ترمز شدیم که تولید اولین مجموعه کامل ترمز از سال ۸۸ تا ۸۹ با سلیندرهای خودکار و سوپاپ ترمز شروع شد. درحال‌حاضر ۱۰۰ درصد قطعات سیستم ترمز در واگن‌های باری و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد قطعات را در واگن‌های مسافری ساخته‌ایم.

در لکوموتیو تعداد اقلام سیستم ترمز زیادتر و حدود ۳۰ نوع المان بوده درحالی‌که در واگن‌های باری حدود ۶ تا ۷ قطعه و در مسافری ۹ تا ۱۰ قطعه است. حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد قطعات ترمز لکوموتیو را هم ساخته‌ایم و درحال ساخت بقیه قطعات هستیم.

مدیرعامل شرکت صنایع ترمز ریلی البرز درباره فعالیت‌های شرکت گفت: از سال ۸۰ به بعد در زمینه سیستم ترمز ناوگان ریلی شامل واگن‌های باری، مسافری، لکوموتیو و بخشی از مترو به‌صورت تخصصی فعالیت کردیم. از آن زمان کار را با سیستم ترمز‌های واگن‌های باری آغاز کردیم که به‌صورت عمده از آلمان تامین می‌شد.

وی افزود: برای تولید قطعات مورد نیاز، دستگاه‌های تست را براساس استانداردهای آلمان در شرکت ساختیم و بعد از انجام تست‌های مختلف از کیفیت و صحت کار آنها اطمینان حاصل کردیم. در ابتدا با روش مهندسی معکوس قطعات را ساختیم و تست‌های میدانی و عمر را انجام دادیم و بعد از اطمینان از صحت قطعات آنها را وارد ناوگان ریلی کردیم.

رفوئی در ادامه گفت: ترمز حساس‌ترین قسمت واگن‌ها است و سال‌ها تحت انحصار شرکت knorr آلمان بود. اولین شرکتی بودیم که وارد ساخت قطعات ترمز شده و موفق به اخذ استاندارد ایزو در زمینه قطعات ترمز شدیم. از سال ۸۳ و ۸۴ قطعات مورد نیاز سیستم ترمز واگن‌های باری به هیچ‌وجه از خارج کشور وارد نشد و کلیه ناوگان باری که در آن سال‌ها نزدیک به ۱۳ هزار دستگاه واگن بود، قطعات ما به‌صورت دوره‌ای در این واگن‌ها نصب شد.

وی افزود: از سال ۸۴ که این اطمینان برای کارفرمای ما حاصل شد، قطعات تولیدی ما نیز روی واگن‌های مسافری نصب شد. بعد از سال ۸۴ بخش لکوموتیو نیز این اطمینان را به ما پیدا کرد و ساخت قطعات آنها را نیز شروع کردیم. از سال ۸۶ کلیه مجموعه المان‌های ترمز لکوموتیوها نیز کار ساخت قطعات و نصب و تعمیرات آنها را نیز شروع کردیم. در همان سال بخشی از کار را نیز با متروی تهران آغاز کردیم.

مدیرعامل شرکت صنایع ترمز ریلی البرز گفت: در آن سال‌ها با وجود اینکه واردات سیستم و قطعات ترمز،‌ مشمول تحریم نبود ولی واردات آن کار مشکلی بود و باید از یک‌سال قبل سفارش ثبت و کل پول را به طرف خارجی پرداخت می‌کردند ولی تحویل محصولات یک‌سال بعد انجام می‌شد.

ولی ما با کمترین زمان و هزینه قطعات را تولید و به مشتریان تحویل می‌دادیم.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.