| کد خبر: 192823 |

خط آتش در ۹ کیلومتر از حریم راه‌آهن قم اجرا می‌شود

به دلیل اینکه این احتمال وجود دارد که دلیل این آتش‌سوزی ناشی از جرقه‌های ناشی از ترمز قطار در این مسیر است، خط آتش در ۹ کیلومتر از حریم راه‌آهن قم اجرا می‌شود.

تین نیوز

فرماندار قم با اشاره به آتش‌سوزی گسترده مراتع جوار خط راه‌آهن در روستای زواریان گفت: به دلیل اینکه این احتمال وجود دارد که دلیل این آتش‌سوزی ناشی از جرقه‌های ناشی از ترمز قطار در این مسیر است، خط آتش در ۹ کیلومتر از حریم راه‌آهن قم اجرا می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مرتضی حیدری افزود: در آتش‌سوزی گسترده مراتع روستای زواریان که از ساعت ۱۶ روز جمعه هفته گذشته و در جوار خط راه‌آهن آغاز و عملیات اطفای این حریق تا ساعت یک بامداد روز شنبه نیز ادامه داشت، حدود ۱۵۰ هکتار از مراتع این روستا را دچار حریق کرد.

وی ادامه داد: ورزش باد و گرمای هوا موجب گستردش آتش در مراتع این روستا شد که علاوه بر حضور گسترده نیروها و تیم‌های مختلف استان ،‌۴ تیم اطفا حریق نیز از استان اراک برای کمک به کنترل و اطفا حریق وارد منطقه شده و در نهایت پس از چندین ساعت این حریق به طور کامل اطفا شد.

فرماندار قم افزود: چند ساعت پس از اطفای این حریق، صبح روز شنبه هفته جاری جلسه‌ای با حضور مسئولان ذی‌ربط استان، بخشدار، شورای اسلامی روستای زواریان و مردم منطقه جهت بررسی علل و راه‌های جلوگیری از تکرار این حادثه در دهیاری زواریان برگزار کردیم.

حیدری افزود: یکی از دلایلی که در این جلسه توسط مردم منطقه به عنوان علت اصلی آتش‌سوزی در مراتع این روستا یاد شد، سرعت زیاد قطارهای عبوری و پرش جرقه ناشی از ترمز آن‌ها به سمت مراتع هم‌جوار ریل آهن بود.

وی با بیان اینکه آتش‌سوزی در مراتع روستای زواریان برای چندمین بار در هفته‌های اخیر است، ادامه داد: در این جلسه مقرر شد که گزارش کاملی از علل و عوامل آتش‌سوزی مراتع این روستا به سیستم قضایی ارائه و از این طریق پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

حیدری اظهار داشت: ایجاد خط آتش در جوار خط راه‌آهن به طول ۹ کیلومتر و حریم ۶ متر از هر طرف از جمله دیگر تصمیمات این جلسه بود که اداره کل راه‌آهن استان موظف به تسریع نسبت به اجرای این خط آتش شد.

فرماندار قم افزود: پیش از این اجرای خط آتش در حریم راه‌آهن قم به طول ۹ کیلومتر تصویب‌شده و اداره کل راه‌آهن نیز چند کیلومتر از این خط را اجرا کرده بود که متأسفانه این ایمن‌سازی اطراف خط راه‌آهن تا یک کیلومتری قبل از محل حادثه کشیده شده است که قرار شد اجرای ۹ کیلومتر به طور کامل اجرایی شود.

وی، ادامه داد: تجهیز دهیاری‌ها به وسایل اطفای حریق از طریق اعتبارات داخل، تاکید بر آموزش عمومی و همچنین الزام و هماهنگی دستگاه‌های مختلف استان به منظور اطفای حریق از جمله تصمیم‌های صورت گرفته برای جلوگیری از شعله‌ور شدن مجدد مراتع استان به ویژه مراتع مستعد آتش‌سوزی است.

حیدری، آموزش مردم برای جلوگیری از تکرار این حوادث را ضروری دانست و گفت: سابقه آتش‌سوزی مراتع در روستای زواریان قم حدود یک دهه است که سالانه اهالی منطقه شاهد حریق در مراتع این روستا هستند که این موضوع در سال جاری به دلیل بارندگی‌های خوب و وضعیت مناسب مراتع، تشدید شده است.

وی ادامه داد: با آموزش‌های عمومی برای کنترل، اعلام و اطفای حریق به اهالی منطقه و همچنین اجرای تصمیم‌های گرفته‌شده، در تلاش هستیم که آتش‌سوزی در این منطقه دیگر تکرار نشود.

روستای زواریان از توابع بخش سلفچگان است و در دهستان راهجرد قرار دارد؛ سلفچگان از بخش های پنج گانه استان قم و دارای ۲ دهستان راهجرد و نیزار و ۴۰ روستاست. فاصله این بخش تا شهر قم ۴۶ کیلومتر است.

اواسط خردادماه امسال نیز بیش از ۶۵۰ هکتار از مراتع استان قم دچار آتش سوزی شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.