| کد خبر: 190114 |

◄ جزئیات افزایش 22درصدی قیمت بلیت قطار

پیش بینی اعمال افزایش 22 درصدی، قیمت بلیت قطارهای مسافری به غیر از قطارهای 5 ستاره از 99 هزار تا 160 هزار تومان.

تین نیوز

معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خود که در حاشیه برگزاری هفتمین نمایشگاه ریلی و صنایع وابسته برگزار شد؛ ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نمایشگاه ریلی که با حضور پررنگ نمایندگان شرکت های داخلی و خارجی صنعت ریلی در حال برگزاری است، گفت: امید است سال 98 سالی پررونق برای صنعت حمل و نقل ریلی کشور باشد.

به گزارش خبرنگار تین  نیوز، میرحسن موسوی در این نشست با اشاره به شعار راه آهن جمهوری اسلامی در سال های گذشته، اظهار کرد: ارتقا کمی و کیفی در بخش مسافری به منظور ارتقاء کمیت و کیفیت در این شرکت تعریف شد که خوشبختانه به این مهم دست پیدا کردیم.

وی با اعلام این که قیمت بلیت قطارهای مسافری 5 ستاره به صورت آزاد محاسبه می شود، از راه اندازی قطار تهران-آنکارا از 4 تیرماه سال جاری خبر داد و تصریح کرد: با پیش بینی اعمال افزایش 22 درصدی برای قیمت بلیت قطار، قیمت بلیت قطارهای مسافری به غیر از قطارهای 5ستاره از 99 هزار تا 160 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

موسوی در ادامه سخنان خود به حضور مستمر مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی در هفتمین نمایشگاه ریلی و صنایع وابسته پرداخت و افزود: همچنین حضور وزیر راه شهرسازی در دو روز از برگزاری نمایشگاه اهمیت هفتمین نمایشگاه ریلی را دو چندان کرد. راه آهن جمهوری اسلامی ایران از سال 95 توجه ویژه در ارائه خدمات مسافری لحاظ کرد که علاوه بر کمیت، در ارتقا کیفیت نیز توانست موفقیت های خوبی را در این زمینه کسب کند.

وی به تشریح جزئیات افزایش 22 درصدی قیمت بلیت قطار و تاثیر آن در قیمت بلیت پرداخت و افزود: از سال 94 تا تیرماه سال گذشته هیچ افزایش قیمتی در قطارهای مسافری لحاظ نشد اما در تیرماه سال 97 بدون  اطلاع از نوسانات ارزی  و با در نظر گرفتن این که سال 97 مانند 95 و 96 خواهد بود قیمت را تنها 10 درصد افزایش دادیم.

وی با یادآوری اینکه این قیمت ها در بلیت قطارهای مسافری اعمال شد، افزود: نوسانات ارز روی حمل ونقل ریلی مسافری تاثیرگذار بود و به همین دلیل در ایام پیک سال 97 و 98 هیچ افزایش قیمتی نداشتیم. محاسبات افزایش قیمت برای هر مسافر مطابق سال 95 مبلغ به مراتب بالاتر بود که پایین ترین رقم افزایش قیمتی را به شورای عالی ترابری ارائه دادیم.

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: در نهایت به افزایش متوسط 22 درصدی بلیت قطارهای مسافری رسیدیم، یعنی در برخی مسیرها می توانستیم 10 درصد و در برخی مسیرها 40 درصد بلیت را افزایش دهیم. اما شرکت های حمل نقلی ریلی متوسط 22 درصدی را قبول کردند تا اقشار ضعیف بتوانند از حمل ونقل ریلی به خصوص در مسیر مشهد استفاده کنند.

معاون مسافری راه آهن با تاکید بر اینکه، در مسیر تهران-مشهد قیمت بلیت قطار در ایام پیک نسبت به سال گذشته زیر 22 درصد افزایش یافته است، افزود: از سال 95 شعار بخش مسافری ارتقای کمیت و کیفیت بود؛ با وجود آن که واگن های بالای 45 و 55 سال در سه سال اخیر از رده خارج شد و از سال 89 تا 95 سالانه با کاهش تعداد جابه جایی مسافر ریلی مواجه بودیم؛ اما از سال 96 موفق به ارتقای کمی و کیفی خدمات مسافری شدیم.

موسوی با بیان این که قیمت 5 درصد قطارهای 5 ستاره آزاد است، گفت: اما در سایر قطارها قیمت بلیت در ایام پیک از 99 هزار تا 160 هزار تومان است.

وی همچنین از راه اندازی قطار تهران-آنکارا با واگن های 4 تخته 4 ستاره از 6 تیرماه و قطار تهران-وان از 4 تیر امسال خبر داد و افزود: زمان سیر برای قطار تهران-آنکارا 60 ساعت و تهران-وان 20 تا 22 ساعت خواهد بود. قیمت بلیت قطار برای هر نفر در مسیر تهران-آنکارا 43 یورو و تهران-وان حدود 20 یورو خواهد بود.

این مقام مسئول با بیان این که سال 97 با 28 میلیون نفر مسافری که توسط قطارهای مسافری جابه جا شد نسبت به سال 96 حدود 14 درصد رشد داشتیم، یادآور شد: در بخش کیفی کار شروع شده است؛ در بخش ناوگان واگن های بدون تهویه، واگن های با عمر بالای 45 و 55 سال به دلیل ایمنی پایین و نارضایتی مردم از رده خارج شدند. بر این اساس واگن های نو یا بازسازی شده وارد چرخه شده است.

معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این که در بخش راهبری قطارها کارگروهی در راه آهن تشکیل شد، افزود: در جلسات منظم هفتگی این کمیته نسبت به خدمات راهبری کارهایی انجام شده و دستورالعمل هایی در سال 96 و 97 تهیه و ابلاغ شده است. امسال نیز دستورالعمل تعداد مهمانداران، ساعت حضور، اطلاع رسانی به مسافران در حال تهیه و تدوین است.

به گفته وی، در حال تهیه دستورالعملی هستیم که در مواقع بحرانی اگر قرار است قطار با تاخیر حرکت کرده یا با تاخیر به مقصد می رسد که وظایف شرکت ها در چنین مواقعی مشخص شده است. تلاش می کنیم این دستورالعمل ها را سال 98 برای اجرا ابلاغ کنیم. در تجهیز قطار  از جمله ایمنی، دکوراسیون، نحوه چیدمان کپسول های گاز و آتش نشانی، دستورالعمل ها بازبینی و به روز شده و آنرا به شرکت ها ابلاغ شده است.

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به این که برای سال 98 در قطارهای بین شهری و کمربندی (سیر بالای 600 کیلومتر) به طور متوسط 20 دقیقه تاخیر را شاهد بوده ایم، گفت: در حال حاضر حدود 30 دقیقه تاخیر در سیر و حرکت قطارها وجود دارد و همچنین در تاخیر حرکت قطارهای مسافری از مبدا زیر 25 ثانیه  محاسبه و اعلام شده است.

معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی به این نکته نیز اشاره کرد که، پیش بینی شده تا حرکت قطارهای وان-تهران و نیز در مسیر آنکارا - تهران به صورت هفته ای یک بار صورت بگیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.