| کد خبر: 179152 |

◄ اختراع سیستم ترمز اضطراری جلوگیری از سانحه در راه‌آهن + فیلم

سیستم ترمز اضطراری قطار یک سیستم مکانیکی است و به‌دلیل ارزانی مواد اولیه با قیمت پایین عرضه می‌شود و خریدار هم برای هر واگن تنها با هزینه‌کرد 2میلیون می‌تواند به این سیستم متصل شود.

تین نیوز

یک مخترع اندیمشکی موفق به تولید سیستم ترمز اضطراری جلوگیری از سانحه در راه آهن شده است.

به گزارش تین نیوز، محمد غیبی در گفت وگو با خبرنگار ما در این باره گفت: ازمجموع سه اختراعی که مربوط به راه آهن است، اختراع این نوع سیستم ترمز مورد حمایت راه آهن قرار گرفته است.

غیبی اضافه کرد: بنده از سال 71 یعنی از سن 16 سالگی کارگر راه آهن بودم و به واسطه زندگی در ایستگاه راه آهن «تله زنگ» به عنوان تنها محور ارتباطی ما با شهر که بین استان های لرستان و خوزستان (بین شهرستان های درود و اندیمشک) بود، متوجه نقش و اهمیت کاهش تصادفات ریلی به منظور خدمات دهی به موقع به ساکنان تله زنگ شدم.

این مخترع سیستم های ترمز ریلی افزود: در آن شرایط اگر راه آهن دچار مشکل می شد و بیماری در روستا بود، امکان انتقال او به شهر ممکن نبود، بنابراین ایده اولیه من هم از همین جا شروع شد.

غیبی درباره ویژگی های فنی این سیستم یادآور شد: هر بوژی از 4 یا 6 چرخ تشکیل شده است که به دو چرخ از این مجموع، محور می گویند و به محض اینکه یک تک چرخ و یا دو چرخ از ریل خارج می شود این سیستم به طور خودکار اقدام به هشدار و ترمز اضطراری می کند.

این کارشناس ریلی خاطرنشان کرد: این سیستم مکانیکی است و به دلیل ارزانی مواد اولیه با قیمت پایین عرضه می شود و خریدار هم برای هر واگن تنها با هزینه کرد 2میلیون تومان می تواند به این سیستم متصل شود.

غیبی تصریح کرد: من 20 سال از عمرم را صرف نمونه سازی، ایده پردازی و طراحی کردم و با چندین روش با تست های میدانی و واقعی و با همکاری راه آهن و کمیته مطالعات فنی واگن که متشکل از اداره کل واگن های راه آهن، دفتر مهندسی و نظارت بر ناوگان و دفتر ایمنی و مرکز تحقیقات این شرکت توانستم  اختراع خود را ثبت کنم.

این مخترع سیستم های ترمز ریلی توضیح داد: پروسه انجام این کار از اوایل سال 90 شروع شده و یک ماه قبل با همکاری کمیته مطالعات فنی واگن راه آهن تست های نهایی این سیستم در ایستگاه مهیار اصفهان انجام شده است.

غیبی2

تست سیستم ترمز اضطراری که با همکاری شرکت راه آهن انجام شد:

غیبی افزود: ما در قطارهای باری و مسافری به دلیل نوسانات و ارتعاشات ریلی بالا و عدم امکان سیم کشی به جز داخل واگن ها نمی توانیم از سیستم برق استفاده کنیم، بنابراین وقتی چرخ از ریل خارج می شود این دستگاه هوای قطار را تخلیه و بدون دخالت راننده به سرعت قطار را متوقف می کند.

این کارشناس ریلی درباره بازار فروش این سیستم نیز گفت: شرکت های حمل ونقلی و راه آهن متقاضیان این سیستم و منتظر تولید انبوه آن هستند. اگرچه تولید انبوه آن مستلزم اخذ استانداردها از UIC است.

حجم ویدیو: 4.21M | مدت زمان ویدیو: 00:00:34 دانلود ویدیو

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.