قائم مقام راهآهن در حوزه ایستگاههای هوشمند خواستار شد:
◄ طراحی و اجرا شاهکارهای جدید مهندسی در راهآهن
شاهکارهای جدید مهندسی در راهآهن طراحی و اجرا شود.
لازمه تحقق ایستگاههای هوشمند ریلی، درک صحیح و باور مزایای آن در مدیران شهری است.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، حسین عاشوری قائممقام راهآهن در سمینار بررسی پروژههای Mainline و ایستگاههای هوشمند در شهر هوشمند که هفت آذرماه در ساختمان مرکزی راهآهن برگزار شد، گفت: در برنامههای راهآهن افزایش دانش و مطالعات در حوزههای مختلف و اجرایی شدن آنها مورد تأکید است.
وی با اشاره به برخی از موفقیتهای مهندسی افزود: در ایران سابقه شاهکارهای مهندسی مختلف ازجمله پل ورسک یا میدان آزادی وجود دارد و ضرورت دارد تا مدیران و کارشناسان ارشد راهآهن نیز شاهکارهای جدیدی را طراحی و اجرا کنند.
قائممقام راهآهن بابیان اینکه باید به سمت عملکردی متفاوت و بهتر از گذشته حرکت کنیم، خطاب به مدیران راهآهن گفت: پیشنهاد مشخص برای بهبود و عملیاتی کردن ایدههای مطلوب در ایستگاهها و ساختمانهای راهآهن ارائه شود.
عاشوری با یادآوری اینکه رویکرد ایستگاه هوشمند به سمت افزایش خدمات و حرکت از خدمات ریلی به خدمات شهری و عمومی است، اضافه کرد: اطلاعرسانی و برنامهریزی درزمینه هوشمندسازی ایستگاهها ضروری است که در این زمینه میتوان پنج تا شش شهر هدف را در بازه زمانی ششماهه تعریف و مدیران راهآهن با تبادلنظر مستقیم با مسئولان شهری اهمیت این موضوع تبیین و تشریح کنند.
قائممقام راهآهن بر طراحی برتر ایستگاهها و معماری آن تاکید کرد و گفت: در این زمینه ایدهها و مطالعات دانشجویی خوبی انجامشده و معاونت فنی و زیر بنایی میتواند برای اجرای آن پیشنهادهای مشخصی را ارائه دهد.
وی بابیان اینکه رویکرد مدیران راهآهن رویکردی آیندهگرا است، گفت: فعالیتهای مطالعاتی و مهندسی برای مدیران راهآهن از اهمیت ویژهای برخوردار است و در تلاش برای پرورش و افزایش توانمندی مدیران برای مدیریت بهتر هستیم.
تاکید بر نتایج اجرایی پروژههای ریلی
مازیار یزدانی معاون فنی و زیر بنایی راهآهن هم در این سمینار تاکید کرد: تلاش این معاونت تعریف پروژههایی است که نتایج عملی داشته و باعث افزایش بازدهی راهآهن شود.
وی با اشاره به اهمیت موضوعات مطالعاتی و بهروز گفت: این معاونت با تشکیل کارگروهی از سال ۹۴ تلاش کرده تا پروژههای بینالمللی و تجربیات موفق ریلی دیگر کشورها را بررسی کند و علاوه بر کارهای اجرایی، تکلیفی و مورد مطالبه، سازمان هم در تلاش است تا ارتباط بیشتری را با دانشگاههای معتبر کشورهای جهان برقرار کند.
وی گفت: تاکنون ۴۰ پروژه بینالمللی توسط کارگروه معاونت فنی و زیر بنایی شناساییشده است.
یزدانی با اشاره به اینکه در پروژه mainline و ایستگاههای هوشمند در شهر هوشمند بیش از دو هزار صفحه ترجمهشده که در اختیار همکاران قرار گرفت، تاکید کرد: این دو پروژه با نگاه مقاومسازی زیربنا با ادوات مختلف و تشکیل ایستگاه هوشمند در شهر هوشمند تعریفشده است.
وی موضوعات موردتوجه در این دو پروژه را مقدمهای برای برگزاری همایش next station در سال آینده خواند و گفت: در جهان امروز توقع از ایستگاهها در سطح دنیا افزایشیافته است و کشورمان با سرعت خوبی به این سمت حرکت میکند.
تغییر نگرش به مفهوم خدمات ایستگاهی
همچنین وحید علی قارداشی مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیر بنایی در این سمینار با اشاره به تغییر نگرش در حوزه مفهوم خدمات ایستگاهی گفت: این رویکرد موجب افزایش مسافران ریلی و استقبال از راهآهن میشود.
وی با اشاره به مفهوم تازه ایستگاه راهآهن گفت: امروز انتظار میرود تا ایستگاههای راهآهن علاوه خدمات ریلی، پاسخگوی نیازهای مراجعین و حتی مجاوران ایستگاهها باشد.
علی قارداشی با تاکید بر اینکه در رویکرد جدید ایستگاه باید به هر طریق ممکن مراجعه به آنها افزایش یابد، افزود: ۲۴ ساعته بودن خدمات ایستگاهی ازجمله فرصتهای موردتوجه راهآهن است که علاوه بر خدماتدهی در ساعات مختلف روز، امنیت و رونق اقتصادی به دنبال دارد.
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیر بنایی با اشاره به تجربه تغییر کاربری فضای های ایستگاهها در کشورهای مختلف دنیا، گفت: ساختمانها و فضای بزرگ دپو در راهآهن نسبت به سایر فضاهای شهری ارزانتر بوده و میتواند به فضای تحقیقاتی و همکاری با استارت آپ ها تبدیل شوند.
وی افزود: این امر توجه جوانان به ایستگاه راهآهن را به دنبال دارد و میتوان از ایدههای آنها در توسعه حملونقل ریلی بهره برد.
علی قارداشی استفاده از فضای ایستگاهی برای همایشها و جشنوارههای شهری را یکی دیگر از خصوصیات ایستگاههای هوشمند عنوان و اضافه کرد: بازتاب تاریخ و فرهنگ در بازسازی ایستگاهها عاملی است که مردم را به ایستگاههای راهآهن جذب میکند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.