| کد خبر: 178242 |

قائم مقام راه‌آهن در حوزه ایستگاه‌های هوشمند خواستار شد:

◄ طراحی و اجرا شاهکارهای جدید مهندسی در راه‌آهن

شاهکارهای جدید مهندسی در راه‌آهن طراحی و اجرا شود.

تین نیوز

لازمه تحقق ایستگاه‌های هوشمند ریلی، درک صحیح و باور مزایای آن در مدیران شهری است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، حسین عاشوری قائم‌مقام راه‌آهن در سمینار بررسی پروژه‌های Mainline و ایستگاه‌های هوشمند در شهر هوشمند که هفت آذرماه در ساختمان مرکزی راه‌آهن برگزار شد، گفت: در برنامه‌های راه‌آهن افزایش دانش و مطالعات در حوزه‌های مختلف و اجرایی شدن آن‌ها مورد تأکید است.

وی با اشاره به برخی از موفقیت‌های مهندسی افزود: در ایران سابقه شاهکارهای مهندسی مختلف ازجمله پل ورسک یا میدان آزادی وجود دارد و ضرورت دارد تا مدیران و کارشناسان ارشد راه‌آهن نیز شاهکارهای جدیدی را طراحی و اجرا کنند.

قائم‌مقام راه‌آهن بابیان این‌که باید به سمت عملکردی متفاوت و بهتر از گذشته حرکت کنیم، خطاب به مدیران راه‌آهن گفت: پیشنهاد مشخص برای بهبود و عملیاتی کردن ایده‌های مطلوب در ایستگاه‌ها و ساختمان‌های راه‌آهن ارائه شود.

عاشوری با یادآوری این‌که رویکرد ایستگاه هوشمند به سمت افزایش خدمات و حرکت از خدمات ریلی به خدمات شهری و عمومی است، اضافه کرد: اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی درزمینه هوشمندسازی ایستگاه‌ها ضروری است که در این زمینه می‌توان پنج تا شش شهر هدف را در بازه زمانی شش‌ماهه تعریف و مدیران راه‌آهن با تبادل‌نظر مستقیم با مسئولان شهری اهمیت این موضوع تبیین و تشریح کنند.

قائم‌مقام راه‌آهن بر طراحی برتر ایستگاه‌ها و معماری آن تاکید کرد و گفت: در این زمینه ایده‌ها و مطالعات دانشجویی خوبی انجام‌شده و معاونت فنی و زیر بنایی می‌تواند برای اجرای آن پیشنهادهای مشخصی را ارائه دهد.

وی بابیان این‌که رویکرد مدیران راه‌آهن رویکردی آینده‌گرا است، گفت: فعالیت‌های مطالعاتی و مهندسی برای مدیران راه‌آهن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در تلاش برای پرورش و افزایش توانمندی مدیران برای مدیریت بهتر هستیم.

تاکید بر نتایج اجرایی پروژه‌های ریلی

مازیار یزدانی معاون فنی و زیر بنایی راه‌آهن هم در این سمینار تاکید کرد: تلاش این معاونت تعریف پروژه‌هایی است که نتایج عملی داشته و باعث افزایش بازدهی راه‌آهن شود.

وی با اشاره به اهمیت موضوعات مطالعاتی و به‌روز گفت: این معاونت با تشکیل کارگروهی از سال ۹۴ تلاش کرده تا پروژه‌های بین‌المللی و تجربیات موفق ریلی دیگر کشورها را بررسی کند و علاوه بر کارهای اجرایی، تکلیفی و مورد مطالبه، سازمان هم در تلاش است تا ارتباط بیشتری را با دانشگاه‌های معتبر کشورهای جهان برقرار کند.

وی گفت: تاکنون ۴۰ پروژه بین‌المللی توسط کارگروه معاونت فنی و زیر بنایی شناسایی‌شده است.

یزدانی با اشاره به این‌که در پروژه mainline و ایستگاه‌های هوشمند در شهر هوشمند بیش از دو هزار صفحه ترجمه‌شده که در اختیار همکاران قرار گرفت، تاکید کرد: این دو پروژه با نگاه مقاوم‌سازی زیربنا با ادوات مختلف و تشکیل ایستگاه هوشمند در شهر هوشمند تعریف‌شده است.

وی موضوعات موردتوجه در این دو پروژه را مقدمه‌ای برای برگزاری همایش next station در سال آینده خواند و گفت: در جهان امروز توقع از ایستگاه‌ها در سطح دنیا افزایش‌یافته است و کشورمان با سرعت خوبی به این سمت حرکت می‌کند.

تغییر نگرش به مفهوم خدمات ایستگاهی

هم‌چنین وحید علی قارداشی مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تأسیسات زیر بنایی در این سمینار با اشاره به تغییر نگرش در حوزه مفهوم خدمات ایستگاهی گفت: این رویکرد موجب افزایش مسافران ریلی و استقبال از راه‌آهن می‌شود.

وی با اشاره به مفهوم تازه ایستگاه راه‌آهن گفت: امروز انتظار می‌رود تا ایستگاه‌های راه‌آهن علاوه خدمات ریلی، پاسخگوی نیازهای مراجعین و حتی مجاوران ایستگاه‌ها باشد.

علی قارداشی با تاکید بر اینکه در رویکرد جدید ایستگاه باید به هر طریق ممکن مراجعه به آن‌ها افزایش یابد، افزود: ۲۴ ساعته بودن خدمات ایستگاهی ازجمله فرصت‌های موردتوجه راه‌آهن است که علاوه بر خدمات‌دهی در ساعات مختلف روز، امنیت و رونق اقتصادی به دنبال دارد.

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیر بنایی با اشاره به تجربه تغییر کاربری فضای های ایستگاه‌ها در کشورهای مختلف دنیا، گفت: ساختمان‌ها و فضای بزرگ دپو در راه‌آهن نسبت به سایر فضاهای شهری ارزان‌تر بوده و می‌تواند به فضای تحقیقاتی و همکاری با استارت آپ ها تبدیل شوند.

وی افزود: این امر توجه جوانان به ایستگاه راه‌آهن را به دنبال دارد و می‌توان از ایده‌های آن‌ها در توسعه حمل‌ونقل ریلی بهره برد.

علی قارداشی استفاده از فضای ایستگاهی برای همایش‌ها و جشنواره‌های شهری را یکی دیگر از خصوصیات ایستگاه‌های هوشمند عنوان و اضافه کرد: بازتاب تاریخ و فرهنگ در بازسازی ایستگاه‌ها عاملی است که مردم را به ایستگاه‌های راه‌آهن جذب می‌کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.