| کد خبر: 178076 |

◄ قطار ایران-آلمان سال آینده راه‌اندازی می‌شود؟

معاون گروه بین‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از ثمربخش بودن مذاکرات برای راه‌اندازی قطار ایران-آلمان خبر داد و پروژه‌های ریلی کشور را تشریح کرد.

تین نیوز

معاون گروه بین‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از ثمربخش بودن مذاکرات برای راه‌اندازی قطار ایران-آلمان خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، مژگان کُردبچه در بیست و دومین اجلاس مجمع منطقه‌ای راه‌آهن‌های خاورمیانه (UIC)  گفت:  برای راه‌اندازی قطار بین ایران و آلمان درحال رایزنی برای حل مسائل مقرراتی هستیم. 

او با بیان اینکه مذاکرات با مقام‌های آلمان برای راه‌اندازی قطار بین دو کشور در 2 سال گذشته انجام شده است، گفت:این قطار برای حمل بارهای صادراتی از ایران و بارهای وارداتی از اروپا راه‌اندازی خواهد شد. 

این مقام مسئول گفت: در تلاشیم تا قطارهای باری کانتینری از چین با گذار از کشورهای شرق آسیا، به ایران وارد و امکان سیر آن‌ها تا ترکیه میسر شود. 

پروژه‌های بین‌المللی راه‌آهن

کردبچه درباره کریدور جنوب – غرب گفت: توافق‌هایی با آذربایجان، گرجستان، اوکراین و لهستان برای راه‌اندازی کریدور به‌صورت حمل‌ونقل ترکیبی برای جذب بارهای هند و کشورهای آسیای جنوب شرقی به سمت اروپا انجام شده و درباره تعرفه و مدت زمان سیر این قطارها به نتیجه رسیده‌ایم. 

اوتصریح کرد: برای توسعه مسیر غربی کریدور شمال-جنوب توافق‌هایی با کشورهای آذربایجان، روسیه و بلاروس حاصل و این کریدور فعال شده است. 

معاون گروه بین‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: از چند سال پیش مذاکراتی بین ایران با کشورهای آسیای میانه شروع شده است تا کالاهای این کشورها را از مسیر سرخس به ایستگاه رازی و از آنجا به ترکیه انتقال دهیم. 

کردبچه افزود: درحال حاضر کالاها از طریق شبکه ریلی ایران تا شهر وان ترکیه حمل می‌شود و بنا داریم انتقال این کالاها را از طریق ریل به سایر شهرهای ترکیه و سپس به اروپا نیز ادامه دهیم. 

او با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌هایی، توسعه و تکمیل شبکه زیربنایی ریلی کشور مورد توجه قرار گرفته است، گفت: احداث و بهره‌برداری از راه‌آهن گرگان - اترک - برکت به طول 926 کیلومتر که سه کشور ایران- ترکمنستان و قزاقستان را به هم متصل می‌کند، ازجمله این طرح‌هاست. 

معاون گروه بین‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: پروژه آستارا- آستارا  فروردین امسال با حضور رئیسان جمهوری دو کشور افتتاح شد و اکنون عملیاتی است. 

وی افزود: از طریق این مسیر، بار از روسیه وارد آستارا جمهوری آذربایجان شده و علاوه بر ایران به کشورهای همسایه نیز حمل می‌شود. 

 اتصال شبکه ریلی به افغانستان

او با بیان اینکه برای اتصال به افغانستان خط ریلی در مسیر خواف -هرات بطول 207 کیلومتر درحال احداث است ، گفت: 76 کیلومتر این خط ریلی در داخل ایران است که تا مرز افغانستان نیز تکمیل می‌شود. 

کشیدن 62 کیلومتر از این خط در داخل افغانستان نیز جزو تعهد ایران بوده که عملیات زیرسازی آن پایان یافته و روسازی 60 کیلومتر آن نیز اجرا شده است و 69 کیلومتر دیگر این خط آهن نیز به عهده دولت افغانستان است. 

 اتصال ریلی به عراق 

معاون گروه بین‌الملل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه شبکه ریلی کشورمان از 2 نقطه به عراق وصل می‌شود، گفت: اتصال به شبکه ریلی عراق می‌تواند خطوط ریلی کشورهای سوریه و اردن را به شبکه ایران متصل کند. 

کردبچه افزود: برای برقراری این ارتباط، ‌مسیرهای جداگانه 'خرمشهر ـ شلمچه ـ بصره ' و ' اراک ـ کرمانشاه ـ خسروی' در نظر گرفته شده است. 

او اضافه کرد:  مقدمات تهیه زیرساخت‌های اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره مهیاست و می‌تواند انتقال زائران ایرانی به کربلا را آسان کند. 

پروژه‌های داخلی

کردبچه با اشاره به اینکه شبکه ریلی کشور به چهار بندرِ (امیرآباد، عباس، امام و خرمشهر) متصل شده است، گفت: ساخت راه‌آهن چابهار - زاهدان در دست اقدام است که با اجرای آن، میزان تخلیه و بارگیری کالا از 2.5 به 8.5 میلیون تن در سال می‌رسد. 

او ادامه داد: بر اساس چشم‌انداز 20 ساله نظام، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران متعهد است 6 هزار کیلومتر خط ریلی برقی ایجاد کند. 

معاون گروه بین‌الملل شرکت راه‌آهن افزود:  برقی کردن مسیر دوخطه تهران - مشهد به طول تقریبی یک هزار کیلومتر و مسیر گرمسار - اینچه برون به طول 495 کیلومتر ازجمله این برنامه‌هاست. 

کردبچه افزود: همچنین 2 هزار و 200 کیلومتر از شبکه ریلی کشور در 6 محور برای اراه‌اندازی قطارهای سریع‌السیر با سرعت 250 کیلومتر در ساعت در دستور کار راه‌آهن قرار دارد.

او تصریح کرد: احداث خط سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان با بیش از چهار هزار کیلومتر، احداث خط سریع‌السیر قم - اراک با طول 117 کیلومتر و ارتقای محورهای تهران- همدان و تهران - تبریز به خطوط سریع‌السیر ازجمله این طرح‌هاست. 

این مقام مسئول  میزان بار جا به جار شده در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی راه‌آهن جمهوری اسلامی در سال جاری را 17 میلیون تُن اعلام کرد و افزود: این میزان تا دو سال آینده باید به بیش از 25 میلیون تُن برسد. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.