| کد خبر: 175734 |

◄ سلفی آخر با قطار

تردد در حریم راه‌آهن و نکاتی که مردم باید بدانند.

تین نیوز

آیا هزینه لذت سلفی گرفتن را می‌توان سنجید و آیا برای سفلی گرفتن، به هرکجا می‌توان قدم گذاشت؟ انسان‌ها در هرکجا که باشند تمایل دارند خود را به دیگران نشان دهند و نمایی از خود را به معرض نمایش قرار دهند، این تمایل در شبکه‌های اجتماعی با گرفتن عکس‌ها و ارسال برای سایرین، خودنمایی می‌کند اما گاه افراد با قرار گرفتن در موقعیت‌های خطرناک و ثبت عکس‌های خویش انداز با مناظر و وسایل جذاب و دیدنی، خود را به سرانجامی تلخ و ناگوار دچار می‌کنند.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، یکی از خطرات تهدیدکننده ایمنی سیر قطارها و آسیب رسیدن به حاشیه‌نشینان، ورود به حریم راه‌آهن است که در سال‌های اخیر عدم توجه به این نکته و ورود آگاهانه یا غیرمسئولانه به محدوده ریلی، ازجمله تلاش برای ثبت عکس یادگاری با قطار موجب ایجاد خسارت به نفرات و بروز حوادث ناگوار شده است.

در این حوزه چنان‌چه در خبرها آمده بود، در آخرین حادثه متاسفانه یک جوان در برخورد با قطار مسافری حدفاصل ایستگاه‌های لاهورد- بیابانک در محدوده استحفاظی اداره‌کل راه‌آهن شمال شرق (۱) جان خود را از دست داد.

این حادثه در عصر روز جمعه ۱۳ مهرماه سال جاری رخ داد و باوجود هشدارهای بسیار مسئولان، جوان ۲۵ ساله‌ای به‌قصد گرفتن عکس یادگاری با قطار پس از ورود به حریم راه‌آهن، حین عکس گرفتن از خود به‌قطار مسافری محلی تهران- سمنان برخورد کرده و جان خود را از دست داد و پایان تلخی برای عکس سلفی‌اش رقم خورد.

۲ مورد فوتی در ۶ ماه

اما این ماجرا تمام وقایع این حوزه نیست. براساس آمار موجود در گروه ایمنی سیر و حرکت راه‌آهن شمال شرق (۱)، حوادث برخورد با عابر در شش‌ماهه نخست سال ۹۶ سه نفر است که متاسفانه دو مورد فوتی گزارش‌شده است.

به گفته مدیرکل راه‌آهن شمال شرق (۱) در حال حاضر روزانه در مسیر تهران-مشهد، نزدیک به ۹۰ رام قطار به‌صورت رفت‌وبرگشت تردد دارند و بیش از ۴۰‌هزار نفر مسافر را در این مسیر جابه‌جا می‌کنند.

ازاین‌رو با توجه به حجم بالای تردد قطارها و هم‌چنین افزایش سرعت قطارها تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تمام کسانی که در حاشیه خطوط راه‌آهن تردد دارند باید بدانند که مسافت خط ترمز قطارها حدود ۷۰۰ متر است و قطارها تا زمان توقف کامل این مسافت را طی می‌کنند. از همین‌رو هر فردی باید بداند که ورود به حریم راه‌آهن خطرناک است و از این کار باید خودداری کنند.

حریم راه‌آهن

حریم راه‌آهن با توجه به قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن ۱۱۷ متر تعیین‌شده است و الزامات خاصی رادار است.

اول آن‌که در محدوده ۱۷ متری از طرفین خط اختصاصی راه‌آهن، هرگونه ورود، تردد، احداث ابنیه و فعالیت در آن محدوده، ممنوع است و مخاطرات خاص خود را برای متخلفین در پی خواهد داشت.

دوم این‌که، از ۱۷ تا ۴۷ متر نیز عبور تاسیسات زیربنایی نظیر آب، برق، گاز و نفت و... صرفا با اخذ مجوز از راه‌آهن و طی مراحل قانونی امکان‌پذیر است.

هم‌چنین در محدوده نظارتی ۴۷ تا ۱۱۷ متر نیز هرگونه ساخت‌وساز، دیوارکشی و اجرای تاسیسات با اخذ مجوز راه‌آهن مجاز است.

اقدامات ایمن‌سازی

این اتفاق‌ها در شرایطی رخ‌داده که همواره اقداماتی چون تهیه پیام ایمنی، کمک گرفتن از نشریات و صداوسیما برای اطلاع‌رسانی، حضور در جمع اهالی مناطق پرخطر و اطلاع‌رسانی از عواقب حضور در حریم راه‌آهن در حال انجام است.

در این حوزه ایجاد دیوارها و فنس‌کشی همراه با اخذ اعتبار فرهنگ‌سازی ایمنی، تبدیل گذرگاه‌های هم‌سطح جاده و ریل به گذرگاه‌های غیر هم‌سطح، جمع‌آوری و ساماندهی محل‌های گذر غیرمجاز در نقاط پربرخورد، شناسایی مناطق مخاطره‌آمیز و باسابقه برخورد، تجهیز گذرگاه‌های مجاز بدون حفاظ و استقرار ماموران راهدار، فرهنگ‌سازی ساکنان و مجاوران خطوط ریلی به‌ویژه در مناطق مسکونی و تجاری حاشیه خطوط، تهیه و پخش تراکت و تبلیغات پیرامونی ازجمله برنامه‌هایی است که به اجرا درآمدهاست.

s12

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.