| کد خبر: 172807 |

◄ تاثیر نوسانات نرخ ارز در فعالیت شرکت راه‌آهن حمل‌ونقل در بورس

ارزش منابعی که شرکت‌های ریلی در بازار بورس روی آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند با نوسانات نرخ ارز دستخوش نوسان می‌شود.

تین نیوز

با توجه به این‌که طی سال‌های اخیر به‌دلیل کاهش منابع بانکی، نقش بازار سهام در تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری پررنگ‌تر شده، بررسی عواملی که باعث ایجاد نوسان دراین بازار می‌شود ضروری است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، اهمیت بازار ارز در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور و در مدیریت ریسک ارزش سهام شرکت‌های ریلی در بازار بورس نیز غیرقابل چشم‌پوشی است.

یک استاد دانشکده مهندسی راه‌آهن درباره تاثیر نوسانات نرخ ارز در فعالیت راه‌آهن در بورس گفت: بیش از نیمی از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه ایران مستقیما با اقتصاد بین‌الملل و به‌خصوص قیمت کالاهای جهانی در ارتباط هستند.

مسعود یقینی افزود: حال ارزش منابعی که شرکت‌ها در بازار بورس روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند با نوسانات نرخ ارز ممکن است افزایش و یا کاهش یابد.

یقینی اضافه کرد: در این میان موسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن نیز در دی ماه سال گذشته 10‌درصد از سهام شرکت راه‌آهن حمل‌ونقل (سهامی عام) را در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده است.

این کارشناس ریلی ادامه داد: همه شرکت‌ها با سودای کسب سود سرمایه خود را به بازار بورس می‌سپرند اما اگر به‌لحاظ ماهیت کاری، تمرکز آن‌ها بر روی شرکت‌های صادرات‌محور باشد افزایش قیمت ارز باعث افزایش ارزش سهام آن‌ها می‌شود و اگر تمرکزشان بر روی شرکت‌های واردات‌محور باشند با افزایش قیمت ارز معمولا دچار کاهش ارزش خواهند شد.

یقینی درباره تاثیر نوسانات ارزی بر ارزش سهام‌های ریلی موجود در بازار بورس در این شرایط اقتصادی نیز گفت: افزایش نرخ ارز نه‌تنها قیمت کالاهای وارداتی افزایش می‌دهد، بلکه قیمت برخی کالاهای تولیدی داخل کشور را نیز افزایش می‌دهد که با افزایش قیمت تولید و یا قیمت ارائه خدمت به دلیل افزایش قیمت قطعات تامین ادوات صنعت ریلی، از ارزش شرکت‌هایی که از پس دخل و خرج خود برنمی‌آیند نیز کاسته خواهد شد.

این استاد دانشگاه توضیح داد: هم‌چنین به‌دنبال تضعیف پول ملی در مقابل ارزهای خارجی، تورم رخ می‌دهد و این اتفاق به خودی خود شرکت‌ها را متحمل ضرر می‌کند. بنابراین فعالیت شرکت‌های ریلی به‌طور کلی در شرایط پیش‌رو زیان‌ده خواهد بود.

لازم به توضیح است که صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن در سال گذشته تعداد محدودی سهام از شرکت راه‌آهن حمل‌ونقل (سهامی عام) یعنی حداکثر ۴۰۰ سهم به ارزش تقریبی ۱۵۰ الی ۲۰۰ هزارتومان برای هر نفر، در بورس عرضه کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.