| کد خبر: 172337 |

◄ اقدامات راه‌آهن خراسان

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیر راه‌آهن خراسان مسیر پیشرفت و توسعه راه‌آهن خراسان را تشریح کردند.

تین نیوز

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و مدیر راه‌آهن خراسان مسیر پیشرفت و توسعه راه‌آهن خراسان را تشریح کردند.

به گزارش تین‌نیوز سعید محمدزاده گفت: طی پنج سال عملکرد دولت تدبیر و امید جابه‌جایی نیمی از مسافران شبکه ریلی کشور (۱۲.۵ میلیون مسافر) از طریق راه‌آهن منطقه خراسان صورت گرفته و این منطقه هرسال سهم بیش‌تری از جابه‌جایی بار توسط راه‌آهن در کشور را به خود اختصاص داده است.

او گفت:  وجود بارگاه منور رضوی در مشهد این استان هرسال بیش‌ترین سهم جابه‌جایی مسافر (۵۰ درصد) را در ناوگان ریلی کشور به خود اختصاص داده و در دولت تدبیر و امید کیفیت ارائه خدمات این ناوگان به مسافران سال‌به‌سال رو به رشد بوده است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان نیز در این‌باره گفت: اجرای سیستم هوشمند‌سازی ترافیک قطارها (سیستم ATC و بلاک میانی) در مسیر ریلی تهران-مشهد و بالعکس در جهت افزایش ظرفیت این مسیر پرتردد به دوبرابر  و همچنین ارتقای ایمنی قطارها در این مسیر ازجمله طرح‌های مهم راه‌آهن در این منطقه است.

محمدهادی ضیایی‌مهر گفت: ۲۳‌شهر و مرکز استان قبل از سال ۹۲‌با مشهد ارتباط ریلی داشته‌اند که با ارتباط ریلی شهرستان‌های خرمشهر، ملایر، میاندوآب، همدان و کرمانشاه با مشهد طی پنج سال گذشته تعداد این شهرها به ۲۸ شهر افزایش‌یافته است.

او افزود: افزایش سرعت قطارهای مسافربری در مسیر تهران-مشهد و بالعکس به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای معمولی و ۱۶۰‌کیلومتر در ساعت برای قطارهای سریع‌السیر موجب کاهش ۲ و نیم‌ساعته زمان سیر در این مسیر شده است.

ضیایی‌مهر گفت: عملیات اجرایی ایستگاه اسفراین (حکم‌آباد)  70‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 مدیرکل راه‌آهن خراسان تصریح کرد: راه‌آهن این منطقه و زیرساخت‌های مناسب آن ازجمله ایستگاه راه‌آهن سرخس و خطوط ریلی متنوع با قرار گرفتن در مسیر ترانزیت کشورهای آسیای مرکزی جایگاه ویژه‌ای در ترانزیت ریلی کالا به خود اختصاص داده است.

ضیایی‌مهر ادامه داد: تناژ بارگیری شده در راه‌آهن خراسان طی سال ۹۲‌یک‌میلیون و ۷۶۵‌تن بود که با رشد حدود ۲۵‌درصدی در سال ۹۶‌به دومیلیون و ۲۱۰ تن افزایش‌یافته است.

او اظهار داشت: ترانزیت ریلی در خراسان از ۳۷۰ هزار تن در سال ۱۳۹۲ به یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال ۹۶ رسیده که اغلب در کریدور ریلی آسیای مرکزی-سرخس-بندرعباس بوده و باعث افزایش سهم ترانزیت ریلی محور سرخس از کل ترانزیت ریلی کشور از ۷۰‌درصد به ۸۵ درصد در سال گذشته شده است.

ضیایی‌مهر اظهار داشت: اجرای طرح توسعه و افزایش ظرفیت ایستگاه راه‌آهن مشهد با افزایش سکوهای مسافر از چهار به هفت سکو و خطوط پذیرش و اعزام قطارهای مسافربری از هفت به ۱۳‌خط ریلی، افزایش خطوط توقفگاهی، توسعه مراکز تعمیر واگن‌های مسافربری و سایر پروژه‌های ساختمانی، تاسیساتی و خدماتی از دیگر اقدامات این اداره‌کل در دولت تدبیر و امید است.

او افزود: خروج واگن‌های فرسوده و دارای عمر بیش از ۴۵ سال از چرخه سیر و ورود واگن‌های جدید، متوسط عمر واگن‌های مسافربری مسیر خراسان رضوی را از حدود ۳۰ سال به ۱۸ سال کاهش داده است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان گفت: اجرای پروژه ایمن‌سازی حریم ریلی در مجاورت شهرستان‌های مسیر خط آهن با احداث تقاطع‌های غیر هم‌سطح و اجرای دیوار حریم برای رفع نقاط حادثه‌خیز و احداث و توسعه سالن‌های مسافری ایستگاه‌های راه‌آهن سرخس، ابومسلم (بینالود)، نقاب به‌منظور توسعه قطارهای حومه‌ای را از دیگر اقدامات این اداره‌کل در سال‌های اخیر عنوان کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.