| کد خبر: 172316 |

◄ راه‌اندازی قطار خواف-هرات تا آبان‌ماه

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از راه‌اندازی قطار خواف-هرات و قزوین - رشت تا آبان ماه خبر داد.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از راه‌اندازی قطار خواف-هرات و قزوین - رشت تا آبان ماه خبر داد.

خادمی

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا،  خیرالله خادمی گفت: اتصال ریلی خواف-هرات تا نقطه مرزی به پایان رسیده و تکمیل 62‌کیلومتر از این خط آهن در داخل خاک افغانستان برعهده ماست.

او اظهار داشت: انتظار داریم با ساخت 50‌کیلومتر دیگر از این مسیر در داخل خاک افغانستان توسط آن‌ها، تا پایان آبان‌ماه امسال شاهد تردد قطار بین دو کشور در این مسیر باشیم.

این مقام مسئول درباره اتصال طرح ملی پنج مرکز استان به شبکه ریلی گفت: در 15‌سال گذشته متوسط ساخت خط آهن در کشور سالیانه 160‌کیلومتر بوده اما پارسال با افتتاح خط آهن همدان و کرمانشاه 440 کیلومتر و امسال 530‌کیلومتر خط آهن را آماده افتتاح خواهیم کرد.

خادمی  به اهمیت  خط آهن قزوین-رشت-آستارا در ترانزیت کالا از بندرعباس و یا بندر امام به‌طرف جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: این مسیر 164‌کیلومتری بسیار صعب‌العبور و کار مهندسی و فنی در این مسیر بسیار سخت است زیرا ساخت 28 کیلومتر تونل و 9 کیلومتر پل بالای 10‌متر مشکلات زیادی دارد امیدواریم با تامین منابع مالی موردنیاز تا آخر آبان ماه امسال شاهد افتتاح رسمی خط آهن قزوین-رشت باشیم.

او همچنین گفت: برای کوتاه کردن 200‌کیلومتری مسیر ریلی تهران-تبریز، ساخت خط‌آهن بستان‌آباد-تبریز در دست اقدام قرار گرفت؛ این خط می‌تواند اتصال خط ریلی ایران به ترکیه نیز تسهیل کند؛ امیدواریم تا پایان امسال این خط نیز به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور همچنین گفت: اتصال ارومیه به خطوط ریلی خط آهن ایران تا 50‌کیلومتری مرز کردستان عراق و ترکیه می‌رسد و  ترانزیت کالا در این مسیر بیش‌ازپیش تسهیل خواهد شد؛ انتظار داریم این خط نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

خادمی درعین‌حال تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های داخلی به‌غیراز ریل، همه تجهیزات موردنیاز توسعه شبکه ریلی کشور از داخل تامین می‌شود و نیاز به واردات نداریم.

 او درباره ریل ملی اذعان داشت: نخستین محموله ریل یو33 توسط ذوب‌آهن اصفهان در خردادماه امسال به راه‌آهن کشور تحویل‌شده اما نیاز ما به ریل یو.ای.سی60 است؛ در جلسه چند هفته پیش با مدیرعامل ذوب‌آهن، مسایل موردنیاز خود را در این بخش موردبحث و بررسی قراردادیم تا با تشکیل کمیته‌ای از دو طرف درزمینه تولید و تامین ریل ملی، مطابق با استانداردهای بین‌المللی اقدامات لازم به عمل آید.

خادمی درباره تامین منابع مالی برای توسعه شبکه ریلی و خرید ریل موردنیاز در کشور نیز گفت: در این زمینه از منابع مالی خارجی(فاینانس) استفاده می‌کنیم؛ اکنون یک مناقصه بزرگ برای تامین ریل موردنیاز آگهی کرده‌ایم و ذوب‌آهن نیز می‌تواند در آن شرکت کند.

او تصریح کرد: ساخت خط آهن چابهار-زاهدان در تکمیل مسیر چابهار به سرخس به‌عنوان  راهگذرهای ترانزیتی ایران اهمیت ویژه‌ای دارد که پیشرفت فیزیکی زیرسازی آن به 45‌کیلومتر رسیده است.

معاون وزریر راه و شهرسازی شد: این مسیر ریلی دوقطعه اصلی دارد که 310کیلومتر آن بین چابهار تا ایرانشهر و 300‌کیلومتر دیگر بین ایرانشهر تا زاهدان ساخته می‌شود؛ اکنون زیرسازی قطعه چابهار به ایرانشهر بیش از 65‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

خادمی افزود: بودجه موردنیاز برای تکمیل این خط ریلی بیش از 45‌هزار میلیارد ریال برآورد شده و تاکنون 10‌هزار میلیارد ریال به‌صورت نقدی یا اوراق مشارکتی و اسنادی برای آن هزینه شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.