| کد خبر: 172220 |

◄ پرداخت یارانه‌ به بخش جاده‌ای عملیات حمل‌ ترکیبی را گران می‌کند

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی طراحی مدل برنامه‌ریزی کلان برای طرح لجستیک در کشور مبتنی بر مدلی ریاضی خبر داد.

تین نیوز

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی طراحی مدل برنامه‌ریزی کلان برای طرح لجستیک در کشور مبتنی بر مدلی ریاضی خبر داد.

13d0a98271

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مهدی صفری‌مقدم در میزگرد تخصصی بررسی راهکاری‌های انتقال بار از جاده به ریل گفت: هم‌زمان با به هنگام سازی طرح جامع حمل‌ونقل، مدل برنامه‌ریزی کلان برای طرح لجستیک در کشور مبتنی بر مدلی ریاضی تحقیق طراحی شد.

او ادامه داد: این الگو باید مشخص‌ کند که کدام بار با ریل و کدام با جاده حمل شود، در حال حاضر ضرورت دارد بارها در مسیرهای بیش از ۳۰۰ کیلومتر با ریل حمل شود و خرده‌بارها و بارهای عمومی (جنرال کارگوها) نیز از طریق جاده جابجا شوند.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: بخش‌عمده بار کشور ر خرده‌بارها است که باید به وسیله مُد جاده‌ای در قطب‌های لجستیکی تجمیع و به نقاط مختلف حمل شوند.

 صفری‌مقدم افزود: مطالعات دفتر حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در مورد ایجاد مراکز لجستیک تحقیقاتی نیست بلکه براساس برنامه‌های اجرایی و سیاست‌گذاری‌های تدوین‌شده دراین‌باره اجرا می‌شود.

 او تصریح کرد: اکنون سهم بار ریلی در جابجایی کالا ۹ درصد از کل ۴۰۰ میلیون تن بار کشور است که اگر بخواهیم به سمت شرایط بهینه لجستیک حرکت کنیم حداکثر میزان جذب بار ریلی ۱۴‌درصد خواهد بود.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی افزود: سهم کنونی بار ریلی کشور بر اساس تن‌کیلومتر ۱۱‌درصد است که در شرایط یادشده می‌توانیم به سهم ۴۳‌درصد برسیم.

صفری‌مقدم گفت: اگر قیمت‌ها استاندارد شود، نرخ سود اصلاح شود و از حمل‌ونقل جاده‌ای حق دسترسی دریافت کنیم میزان بهره‌وری سهم تناژی بار راه‌آهن از ۹ درصد به ۲۵ درصد  و در شاخص تن کیلومتر از ۱۱‌درصد به ۶۳ درصد افزایش خواهد یافت.

 او تاکید کرد: در  حل حاضر ۷۵‌درصد از حمل‌ونقل بار همچنان توسط بخش جاده‌ای انجام می‌شود و رقابتی در کار نیست .

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: لازمه دستیابی به چنین شاخص‌هایی اصلاح قیمت‌ها و سیاست‌گذاری‌های موثر اقتصادی در بخش حمل‌ونقل است

صفری‌مقدم ادامه داد: عدم دریافت حق دسترسی به جاده، ترمیم جاده‌ها بااعتبار دولتی و تخصیص سوخت به یارانه سوخت موجب ایجاد مزیت برای حمل‌ونقل جاده‌ای شده است.

او با بیان اینکه ایجاد مراکز لجستیک، برای انجام عملیات ترکیبی ضروری است، گفت: لازمه شکل گرفتن شرکت‌های حمل‌ونقل لجستیک تغییر برخی از سیاست‌های اقتصادی در بخش‌هایی چون مالیات، بیمه و غیره است که اجازه شکل گرفتن بنگاه‌های بزرگ را نمی‌دهد و موجب ترغیب شرکت‌ها به سمت خود مالکی می‌شود.

این مقام مسئول افزود: همچنین در این زمینه، ارتقای سرعت سیر در بخش ریلی باری موثر است چراکه در حال حاضر این سرعت قابل‌مقایسه با سرعت جاده‌ای نیست.

صفری‌مقدم یادآور شد: وقتی مراکز لجستیکی نداریم، فعالیت شرکت‌های چندوجهی و وترکیبی معنا پیدا نمی‌کند.

او ادامه داد: یارانه‌هایی که به بخش حمل‌ونقل جاده‌ای پرداخت می‌شود باعث گران شدن عملیات حمل‌ ترکیبی می‌شود.

مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل گفت: اگر به سمت روش حمل بهینه حرکت کنیم ، بر اساس مدل تدوین‌شده ۳۰ درصد از هزینه‌های حمل کالا در کشور کاهش می‌یابد.

او افزود:  این امر موجب صرفه‌جویی سالانه حدود ۱۵‌هزار میلیارد تومان در سال است و کارکردهایی چون کاهش ۱۲ درصدی تلفات جاده‌ای و ۱۵ درصدی آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از حمل‌ونقل را به دنبال دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.