| کد خبر: 172125 |

◄ رشد حمل‌ونقل ریلی در سال‌های گذشته

آمار استقبال از قطارهای مسافری در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که در سال گذشته 24میلیون و 500هزار نفر در مسیرهای مختلف با شبکه ریلی کشور جابه‌جا شده‌اند. همچنین حوزه باری طی پنج سال گذشته رشد 15درصدی را تجربه کرده است.

تین نیوز

طبق اعلام شرکت راه آهن حمل ونقل ریلی در حوزه باری طی پنج سال گذشته یعنی از سال 92 تا 96 با افزایش 5درصدی بهره وری، رشد 15درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، معاون مسافری شرکت راه آهن نیز اعلام کرد: حوزه مسافری رشد 5درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

بر اساس سخنان میرحسن موسوی آمار استقبال از قطارهای مسافری در سال های گذشته نشان می دهد که در سال گذشته 24میلیون و 500هزار نفر در مسیرهای مختلف با شبکه ریلی کشور جابه جا شده اند که 18میلیون و 300 هزار نفر آن در مسیرهای بین شهری و شش میلیون و 200 هزار نفر آن با قطارهای حومه ای بوده است.

بنابراین میزان جابه جایی مسافران به وسیله قطارهای بین شهری در مقایسه با سال 95، 3.1 درصد و قطارهای حومه ای 17.25 درصد افزایش داشته است. اما مقایسه یک بازه زمانی چهار ساله از پنج سال اول دهه 90 نشان می دهد که اقبال عمومی به سفرهای ریلی کاهش یافته وریزشی حدود دو میلیون مسافر رخ داده است.

در بخش تامین ناوگان مسافری نیز در سال 93، یک هزار و 369 دستگاه ناوگان ریلی به این چرخه اضافه شده است که این رقم در پایان سال 93 به دو هزار و 205 دستگاه افزایش یافته است.

همچنین در پایان این سال 24 میلیون و 800 هزار نفر مسافر در شبکه ریلی جابه جا شده اند که نسبت به سال های گذشته خود کاهش چشمگیری را داشته است.

کل آمار حوزه مسافر برحسب مسافرکیلومتر در سال 94، 14میلیارد و 937میلیون و 815هزار و 230 نفر بوده است که باز هم کاهش میزان استفاده از حمل ونقل ریلی در حوزه مسافر را نشان می دهد.

طبق اعلام راه آهن، در سال ۹۵ حدود ۳۵۰ واگن فرسوده با عمر بالای ۴۵ سال از رده خارج شده اند که تنها تعداد کمی از آن ها جایگزین شدند. در این زمان است رشد ۴/ ۴ درصدی در جابه جایی مسافر نیز به ثبت رسید. فاکتور افزایش حداقلی سرعت، نوسازی و بهسازی واگن های فرسوده و عدم افزایش بهای بلیت مسافری از نیمه دوم سال ۹۴ تا امسال از عوامل اثرگذار در این رشد بوده اند.

میزان رشد حمل ونقل باری ریلی

با در نظر گرفتن رشد 15درصدی حمل ریلی باری در سال جاری و رشد 17درصدی حمل ونقل ریلی در حوزه بار در سال 96 نسبت به 95 و 13 درصدی حمل بار در سال 95 نسبت به 94، بیانگر افزاش 30 درصدی رشد بار از طریق ریل است.

این رشد عملیاتی به خاطر توسعه امور فنی و زیربنایی و به دلیل افزایش بهره وری و انتقال بار به ویژه کالاهای معدنی از جاده به روی ریل صورت گرفته است.

همچنین ترانزیت ریلی نسبت به سال گذشته رشد 60 درصدی را تجربه کرده که افتتاح مسیرهای جدید بین المللی از شاخص های تاثیرگذار در این رشد است.

در سال 96 حمل بار داخلی توسط حمل و نقل ریلی 12.5درصد رشد داشته است و این رشد در تن کیلومتر ۷درصد بوده که در بخش حمل مواد معدنی نسبت به سال قبل ۱۰درصد رشد را نشان می دهد.

سال 95، 27.5میلیارد تن کیلومتر کالا توسط ریل جابه جا شد وهدف گذاری جابه جایی کالا در سال 96، ۴۳میلیارد تن کیلومتر است که با 45 میلیارد تن حمل ریلی در این سال، رکورد جابه جایی را بیش از حد پیش بینی شده زده است.

 در سال ۹۴ نیز حدود 1.5میلیون تن بار به صورت ریلی ترانزیت شد که این رقم در سال ۹۵ حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تن بوده است.

لازم به توضیح است که هدف گذاری راه آهن برای رشد مداوم سالانه ترانزیت حدود 18درصد است. بنابراین اگر سهم راه آهن ایران به 10میلیون تن ترانزیت برسد، بیش از تمام درآمدی که این شرکت از محل حمل بار داخلی دارد (حدود 35میلیون تن حمل ونقل داخلی) برای راه آهن درآمد ایجاد می شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ارش 0 0

    سلام
    در بخش مسافری ناوگان ناکارآمد بنظر میرسد
    میزان رشد سالانه منفی است
    همچنین عمر واگن بالای ۴۵ سال بسیار افتضاح است. در بخش حمل مسافر جاده ای اتوبوسهای قدیمی تر از ۲۰ سال از رده خارج میشوند
    ولی را ه آهن ۴۵ سال...!!!!