| کد خبر: 168009 |

◄ رشد ۷ درصدی بخش مسافری

بعد از چند سال روند کاهشی در حمل مسافری قطارهای بین‌شهری، رشد ۷ درصدی در بخش مسافری شهری و حومه‌ای به ثبت رسید.

تین نیوز

معاون مسافری راه‌آهن با اشاره به رشد ۷ درصدی بخش مسافری این شرکت در سال گذشته، گفت: شناسایی مسائل سازمان‌ها تنها راه مستندسازی و بهبود فرآیندهای آن‌ها است.

به گزارش تین‌نیوز وبه نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، میرحسن موسوی افزود: به دنبال خدمات این بخش، در سال گذشته توانستیم بعد از چند سال روند کاهشی در قطارهای بین‌شهری، شاهد رشد ۷ درصدی در بخش مسافری شهری و حومه‌ای باشیم.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری علیرغم برخی از محدودیت‌ها در مقایسه با سال گذشته تا به امروز شاهد رشد ۱۲ درصدی بوده‌ایم، گفت: در طی سال‌های گذشته معاونت مسافری راه‌آهن بیشترین تغییرات را در این شرکت داشته است، به‌عنوان‌مثال در اواخر دهه ۷۰ براساس قوانین بالادستی کشور، شرکت حمل‌ونقل رجا ایجاد شد تا وظایف حاکمیتی و تصدی‌گری مسافری از راه‌آهن به رجا منتقل شود و این شرکت واگذاری‌ها را به بخش خصوصی به عهده گیرد تا سرعت خصوصی‌سازی در این بخش افزایش یابد.

موسوی با یادآوری اینکه در حال حاضر ۱۱شرکت حمل‌ونقل مسافری در حال فعالیت هستند، افزود: ۵۵ درصد از واگن‌ها را یک شرکت و ۴۵ درصد مابقی را ۱۰ شرکت دیگر در اختیاردارند.

معاون مسافری راه‌آهن تصریح کرد: پس از اجرای خصوصی‌سازی در راه‌آهن، قوانین و برنامه‌های بالادستی اجرا و مجدداً معاونت مسافری راه‌آهن شکل گرفت.

وی اهمیت کار در حوزه مسافری را در مقایسه با سایر بخش‌ها بیشتر و متفاوت‌تر دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل فرازوفرودهای ساختار معاونت مسافری، مستندسازی و بهبود فرآیندهای سازمانی در آن با سایر حوزه‌ها متفاوت است و وظیفه سنگین‌تر و کارشناسانه‌تری را برای ما ایجاد می‌کند.

موسوی از مدیران، کارشناسان و روسای مناطق خواستار اختصاص زمان بیشتری برای این امر شد و گفت: همه همکاران باید در این پروژه حضور مستمر وجدی داشته باشند و همه اطلاعات، نقاط ضعف و مشکلات موجود را در اختیار مشاور این پروژه قرار دهند تا با اجرای آن این مشکلات مرتفع و بتوانیم به اهداف راه‌آهن نزدیک‌تر شویم.

وی ابراز امیدواری کرد تا راه‌آهن با اجرای پروژه مستندسازی و بهبود فرآیندهای سازمانی بتواند سیستم مناسبی را برای فعالیت سیستمی در حوزه معاونت مسافری قرار دهد.

موسوی تأکید کرد: ارتباط کاری معاونت مسافری با معاونت فنی و زیر بنائی و معاونت ناوگان و معاونت بهره‌برداری سیر و حرکت بسیار پیچیده است که امیدواریم با شناسایی فرآیندها بتوانیم نسبت به بهبود آن اقدام کنیم.

وی افزود: امیدواریم با شناسایی درست و بهبود فرآیندهای سازمانی ساختار خوبی در معاونت مسافری تعریف شود تا افرادی که امروز و در آینده در این حوزه فعالیت می‌کنند مأموریت‌های آن را به‌خوبی دنبال کنند.

موسوی تنها راه مستندسازی و بهبود فرآیندهای سازمانی را شناسایی مسائل آن‌ها دانست و تأکید کرد: برای بهبود فرآیندها و ساختار سازی حوزه مسافری نیاز به جلسات مستمر با مدیران این حوزه، روسای گروه‌ها و کارشناسان است.

احیای سیستم اطلاع‌رسانی در معاونت مسافری

از سوی دیگر مسعود سیف پور مدیرکل دفتر فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مستندسازی و بهبود فرآیندهای سازمانی نقشی کلیدی در بلوغ، شکوفایی و روان‌شدن کارهای سازمانی ایفا می‌کند گفت: بنیادی‌ترین موضوعی که در این فرآیند وجود دارد تعریف فعالیت‌های مرتبط با یکدیگر برای رسیدن به نتیجه با روش‌های سیستماتیک است.

وی با تأکید بر اینکه هیچ بهبود مستمری بدون شناخت وضعیت فعلی در سازمان ایجاد نمی‌شود، افزود: اگر وضعیت موجود را نشناسیم، بهترین فرآیند و سیستم‌ها نیز نمی‌توانند شرایط را برای ما جبران کنند.

سیف‌پور بابیان ایجاد فرآیند شناخت، بهبود مستمر و درنتیجه بهبود سازمان در چرخه راه‌آهن کار ساده‌ای نیست، اظهارکرد: هنر ما این است که بعد از شناخت، فرآیندهایی را که سازمان‌دهی کردیم در چرخه کاری بیاوریم.

وی بابیان اینکه پروژه مستندسازی و بهبود فرآیندهای سازمانی در چند معاونت راه‌آهن اجراشده است تصریح کرد: معاونت مسافری ویترین راه‌آهن است و ما می‌توانیم با اجرای این پروژه در این معاونت به روان‌سازی کار آن کمک کنیم.

مدیرکل دفتر فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات همچنین از پروژه احیای سیستم‌های اطلاع‌رسانی در معاونت مسافری خبر داد و گفت: این پروژه در حال شکل‌گیری است و برای ارائه خدمات بهتر به مردم طراحی‌شده و هدف از آن طراحی مفهومی و سیستمی یکپارچه برای ایستگاه‌های برزگ راه‌آهن است.

وی افزود: برای اجرای این پروژه می‌توانیم از منابع فاینانسی استفاده کنیم و از محل درآمدهای مسافری آن را مستهلک کنیم.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.