| کد خبر: 164749 |

◄ بخش خصوصی و چالش‌های ورود به صنعت ریلی

مدیریت دولتی خود را با خواسته‌های بخش خصوصی هماهنگ نمی‌بیند و بعضاً حتی در نقطه مقابل بخش خصوصی نیز قرار دارد.

تین نیوز

 موضوع بهره‌وری در حمل‌ونقل ریلی تا حد زیادی بستگی به میزان فعالیات فعالان صنعت و میزان سرمایه‌گذاری آنها دارد.  اگر شرایط ورود بخش خصوصی به حوزه‌های اقتصادی فراهم نباشد، اقتصاد دولتی طبیعتاً بهره‌وری پایین‌تر اقتصادی را به همراه خود خواهد آورد.

به گزارش تین‌نیوز، مهرداد فرشیدی استاد دانشگاه در رشته حمل‌ونقل در دانشگاه مشهد، شیراز و قشم در این‌باره به خبرنگار ما گفت: بهره‌وری واگن‌ها در ایران بسیار پایین است. به نحوی‌که اگر حتی واگن‌ها را مجانی هم در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقلی قرار دهند، باز توجیه اقتصادی نخواهد داشت. دلیل این موضوع هم مساله خواب واگن‌ها است که بسیار زیاد است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بهره‌وری پایین، ارتباط مستقیم با نحوه بهره‌برداری از حمل‌ونقل ریلی در کشور ما دارد چراکه مدیریت دولتی هیچ‌وقت خود را با خواسته‌های بخش خصوصی هماهنگ نمی‌بیند و بعضاً حتی در نقطه مقابل بخش خصوصی نیز قرار دارد.

مهرداد فرشیدی افزود: حتی بخش زیادی از افزایش هزینه‌ها در حمل‌ونقل ریلی نیز به همین مدیریت دولتی برمی‌گردد. چراکه هزینه تمام‌شده هر صندلی در هر واگن مسافربری برای بخش خصوصی در هر سیر رقمی در حدود 40 تا 50 هزار تومان تمام می‌شود که بخش مهمی از آن به اجاره کشنده یا دیزل برمی‌گردد که اختیارش در دست راه‌آهن است.

استاد دانشگاه حمل‌ونقل ریلی قشم در این‌باره توضیح بیشتری داد و گفت: هزینه عملیاتی لکوموتیوها در راه‌آهن بسیار بالا است و متعاقب این امر، هزینه اجاره لکوموتیو به بخش خصوصی هم بالا می‌رود و این هزینه برای بخش خصوصی قابل‌تحمل نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.