| کد خبر: 164200 |

◄ (تصاویر) داستان قطار؛ از خطوط ریلی معادن انگلستان تا مونوریل‌های پیشرفته

اولین خطوط ریل در معادن انگلستان با چوب و برای انتقال مواد توسط واگنی بود که با نیروی کشش اسب به حرکت در‌می‌آمد ساخته شد . ریل چوبی به سرعت جای خود را به فلز داد و تراورس نیز به همراه آن شکل گرفت.

تین نیوز

بیش از دویست سال از شروع به کار راه آهن در جهان می‌گذرد و از آن روز تاکنون در شکل عملکرد و ظاهر قطار تغییرات زیادی ایجاد شد اما ریل همان دوخط موازی فلزی دو قرن پیش است چرا که از همان ابتدا قرار براین شد که وسیله نقلیه بر روی چیزی غیر از خاک و آسفالت یعنی دو خط آهنی حرکت کند و این قرار تغییر نخواهد کرد و سیر تکاملی آن در جهت عملکرد بهتر آن است.

اولین خطوط ریل در معادن انگلستان با چوب و برای انتقال مواد توسط واگنی بود که با نیروی کشش اسب به حرکت در‌می‌آمد ساخته شد. ریل چوبی به سرعت جای خود را به فلز داد و تراورس نیز به همراه آن شکل گرفت.

1456693_738907622797182_7846036365033490945_n

 

Kozlu_da Petri Maden Oca__ndaki i__iler II.Abdulhamit Kolleksiyonu

در سال 1779 ریل‌های فلزی که از  قطعات 90 سانتی‌متری با وزن 22  کیلوگرم و روی چوب‌هایی به فواصل کوتاه قرار گرفته بودند به عنوان بستر حرکت برای واگن‎‌هایی شدند که توسط اسب و یا انسان به حرکت درمی‌آمدند و سال‌ها در انگلستان مورد استفاده قرار گرفت . از سویی دیگر کشف نیروی بخار و اختراع ماشین بخار نیز مراحلی از تکامل را طی ‌کرد و اولین لکوموتیوها ساخته شد.

در سال 1804 اولین لکوموتیو که با نیروی کشش خود حرکت میکرد و توان حمل 10 تن بار، 70 نفر مسافر و 5 واگن را داشت ساخته شد که برای معدن و چرخ‌های خاص آن طراحی شده بود.

27 سپتامبر 1825 به عنوان تاریخ حرکت اولین قطار حمل و نقل کالا و مسافر در جهان به ثبت رسید چون  با لکوموتیوی که مهندسی به نام «استیونسن» ساخته بود اولین  قطار  مسافری و باری در انگلستان به کار گرفته شد که مادربزرگ سیستم حمل و نقل ریلی شد.

B630

p_04044_bi2013_001

 

در 15 سپتامبر سال 1830 قطاری که لکوموتیو آن را « استیونسن» ساخت و به نام  «راکت» مشهور شده بود با واگن‌های پر مسافر فاصله بین لیورپول و منچستر را با سرعت متوسط  39 کیلومتر در ساعت طی کرد و تردد بین شهری حمل‌ونقل ریلی آغاز شد.

Rocket

 

Rocket_Tyseley_(2)

 

1200px-Badische_IX

 

1024px-Adler_May_2008_Fuerth_3

در سال 1863 قطار زیر زمینی لندن (مترو) برای حل مشکل ترافیک سطح شهر لندن شروع به کار کرد. این قطار زیر زمینی که با لکوموتیو بخار کار می‌کرد و برای آن دوره بسیار پر سرعت نیز بود ظرفیت حمل روزانه 27000 نفر مسافر را در سطح شهر لندن داشت.

subway02

640px-St_Pancras_2_railway_station_2115487_10c7b92d

از سال 1884 خط قطار زیر زمینی لندن توسعه یافت که تا سال1890 تبدیل به شبکه قطار زیر زمین و الگوی «مترو»های فعلی شد و لکوموتیو آن از بخار به الکتریکی تغییر یافت.  

2B544D1200000578-3196543-Sparkling_A_brand_new_tube_train_makes_one_of_its_first_journeys-a-9_1439536042955

DU75Ny9W4AA5QLA

قطار هوایی مونوریل در سال 1821 ثبت اختراع شد.قطاری که میتواند بر روی تک ریل بتونی حرکت کند. اما این گونه قطار در سال 1956 در تکزاس آزمایش شد. لکوموتیو دیزلی که با چرخهای لاستیکی و بر ریلی بتونی حرکت میکرد توانست مسیر مبدا تا مقصد را با موفقیت وبا سرعت قابل قبولی طی کند.

first monorail

cambridge_monorail

tb973252.1200x675

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.