| کد خبر: 163343 |

رکورد 15 ساله ریل گذاری شکست

یکی از اولویت‌های دولت یازدهم و در ادامه دولت دوازدهم اجرای زیرساخت‌های ریلی و آزادراهی کشور بوده است. به رغم حجم‌های بزرگ، عملکرد شبکه ریلی کشور بسیار خوب بوده و پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

تین نیوز

 یکی از اولویت‌های دولت یازدهم و در ادامه دولت دوازدهم اجرای زیرساخت‌های ریلی و آزادراهی کشور بوده است. به رغم حجم‌های بزرگ، عملکرد شبکه ریلی کشور بسیار خوب بوده و پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

به گزارش تین‌نیوز، در سالنامه نوروزی در یادداشتی به قلم «خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی نوشت: وضعیت پیشرفت در بزرگراه‌ها را هم که در نظر بگیریم، به نظر می‌آید که عملکرد دولت در این بخش بسیار قابل قبول است و با توجه به اعتبارات تخصیص یافته، کار انجام شده بسیار چشمگیر می‌شود.

کارها تنها مربوط به فراهم کردن زیرساخت‌های حمل و نقلی کشور نمی‌شود، بلکه اقدامات انجام شده از نظر اشتغالزایی نیز بسیار قابل توجه است و به این ترتیب همه امور در قالب اقتصاد مقاومتی پیش رفته است.

رکورد شکنی ریل‌گذاری سالانه

متوسط احداث مسیرهای ریلی جدید در کشور سالانه 370 کیلومتر بوده است. ما امسال هدف‌گذاری کرده بودیم که باید 913 کیلومتر مسیر جدید را ریل‌گذاری کنیم و 516 کیلومتر آن فقط در سال96 اتفاق بیفتد.

هدف ما این بود که دو برابر بیشتر از راندمان 15 سال گذشته ریل‌گذاری کرده باشیم. این هدف بسیار بزرگ بود و اگر به این برسیم، می‌توانیم امسال را سال منحصر بفردی در توسعه شبکه ریلی قلمداد کنیم. خوشبختانه تا 5 اسفند ماه 96، حدود 497 کیلومتر از 516 کیلومتر امسال را ریل‌گذاری کرده‌ایم و ان شاءالله تا پایان سال بتوانیم به هدف نهایی هم برسیم.

در کل عملکرد بسیار خوبی در توسعه ریلی و پروژه‌ها داشته‌ایم. برای اتصال 5 مرکز استان شامل همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی از مسیر جدید حد فاصل میانه تا بستان آباد به شبکه ریلی هدف‌گذاری کرده بودیم. دو مسیر جدید دیگر نیز باید به سمت افغانستان می‌رفت.

امروز خوشبختانه از تمام این مسیرها فقط نزدیک به 25 کیلومتر باقی مانده که عدد بسیار قابل توجهی است. حدود 19 کیلومتر از مسیرهای باقی مانده نیز تا پایان سال ریل‌گذاری می‌شود و می‌توانیم به اهداف 96 می‌رسیم. به این ترتیب بالاترین میزان ریل‌گذاری در 15 سال گذشته را داشته‌ایم که می‌تواند در توسعه شبکه ریلی کشور منحصر بفرد قلمداد شود.

 بهره‌برداری از 85 درصد پروژه‌های بزرگراهی

در کشور حدود 17 هزار کیلومتر بزرگراه در کل داریم که 7800 کیلومتر آن در حال احداث جدید است. امسال هدف‌گذاری کرده بودیم که حدود 1110 کیلومتر راه اصلی را مورد بهره‌برداری قرار دهیم که 850 کیلومتر آن در قالب پروژه اقتصاد مقاومتی مورد تحقق قرار گرفت. آنها محورهای ترافیکی بودند که مورد اشکال بود و گلوگاه‌ها در ترافیک متوقف می‌شدند. امیدواریم تا پایان سال بتوانیم تا همین چند روز باقی مانده 85 درصد از اهداف راه‌های اصلی را مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

 کریدورها و محورهای ساحلی

کریدورهای سراسری ترانزیتی هم یکی از اصلی‌ترین مسائل مورد نظر ما بود. کریدور شماره یک خلیج فارس و دریای عمان را در دستور کار داشتیم که امیدواریم بتوانیم با توسعه شبکه بزرگراهی تا مرز شلمچه و از آن طرف هم تا بندر چابهار برسانیم.

امسال می‌توانیم حدود 170 کیلومتر از کریدور بزرگراهی را مورد بهره‌برداری قرار دهیم. این کریدور استان‌های خوزستان، بوشهر و سیستان را پوشش می‌دهد و زیرساخت توسعه صنعتی بندری و توریستی در سواحل جنوبی کشور است. بخصوص برای سواحل مکران که مورد توجه دولت و نظام است، زمینه جدی را برای توسعه ایجاد می‌کند.

توسعه کریدور شمال به جنوب با روند بسیار خوبی در حال اجراست که امیدواریم طی 4 سال آینده کار را به انتها برسانیم.

در بخش بزرگراهی، کریدور شمال به جنوب را داشتیم که از شلمچه شروع، به لرستان و کرمانشاه می‌رفت و در نهایت به مرز بازرگان می‌رسید. کریدور بزرگراهی غرب نیز ضمن پوشش دادن استان‌ها و همچنین مرزهای غربی کشور در حدود 8 مرز مصوب را به یک کریدور اتصال می‌دهد. ترانزیت شمال به جنوب و غرب کشور در کوتاه‌ترین مسیر به خلیج فارس، مرز بازرگان و راه‌های بین المللی وصل می‌شود.

اقدامات خوب دیگر، اقدامات منتهی به شمال کشور بود. در محورهای فیروزکوه، هراز و آزادراه تهران-شمال و قزوین به رشت و قزوین -الموت به سمت تنکابن عملیات خوبی انجام شد. این محور تا پایان سال در تهران و فیروزکوه به قائمشهر مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و تلاش‌مان این است که حداقل 15 کیلومتر از هراز را هم مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

یکی از محورهای خاص دیگر که مورد توجه بود، محور ساحلی دریای خزر است که از استان‌های گیلان، مازندران و همچنین گلستان و خراسان شمالی وصل می‌شود و در این کریدور ساحلی اقدامات بسیار خوبی در حال انجام بوده است. در کنارگذر بابل، نور، لنگرود بخش‌هایی در حال انجام است که به سمت بیرجند ادامه داشته است. حد فاصل گرگان به بیرجند هم عملیات خوبی در حال انجام است و امیدواریم هموطنان بتوانند هرچه زودتر از این بزرگراه ساحلی در شمال استفاده کنند.

 اشتغالزایی برای بیش از 80 هزار نفر

در واقع یکی از عوامل مهم اشتغالزایی پروژه‌های عمرانی هستند، در بخش زیرساخت بخصوص اشتغالزایی زودبازده نقش بسیار مهمی دارد. در حال حاضر بالغ بر 80 هزار نفر به صورت مستقیم در کل پروژه‌ها فعال هستند و حداقل برای همین اندازه هم به‌طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

نزدیک به 12 هزار دستگاه ماشین سنگین داریم، از جمله در بخش آزادراهی 5 هزار ماشین و 7 هزار ماشین هم در پروژه‌های بزرگراهی فعال هستند. فعالیت همین ماشین‌های سنگین برای اشتغالزایی بسیار مؤثر بوده است. امیدواریم در ادامه روند توسعه زیرساخت‌های کشور علاوه بر اینکه زمینه توسعه سایر بخش‌های اقتصادی کشور با زیرساخت‌ها ایجاد می‌شود، بسیاری از خسارت‌های مالی هم برای زیرساخت‌ها و هم تصادفات با توسعه شبکه ریلی، آزادراهی و بزرگراهی و افزایش ظرفیت این محورها به حداقل برسد.

 

منبع: روزنامه ایران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.