| کد خبر: 158623 |

◄ صفر تا صد را به بخش خصوصی بسپارند استارت‌آپ‌ها رشد می‌کنند

اگر به بخش خصوصی برای توسعه صنعت ریلی میدان دهند، این بخش می‌تواند حوزه ریلی را متحول کند. هرجا که به بخش خصوصی اعتماد شد، ضرر و زیان در آن فعالیت راه پیدا نخواهد کرد چون این بخش قواعد حاکم بر بازار و شیوه بهره‌مندی از فنّاوری را می‌داند.

تین نیوز

راه‌آهن اخیراً بحث‌هایی را در مورد ورود استارت‌آپها به بخش ریلی شروع کرده است؛ اما بخش خصوصی خیلی برای ورود به این بحث‌ها راغب نیست. دلایل ایجاد چنین شرایطی را با اصغر ضیایی، عضو کارگروه ریلی اتاق بازرگانی به گفت‌وگو گذاشته‌ایم .

ضیایی در توضیح این شرایط گفت: دلیل اینکه بخش خصوصی برای این بحث راغب نیست، این است که تاکنون نیامده‌اند و پای صحبت‌های این بخش بنشینند که ببینند مشکلات این بخش چیست. چون با انجام این کارها است که شرایط برای ایجاد این تغییر به وجود می‌آید.

اصغر ضیایی ادامه داد: راه‌آهن به‌عنوان یک سازمان حاکمیتی سیاست‌گذاری می‌کند و براساس آن سیاست‌گذاری‌ها اجرا هم می‌کند. این‌ها بدون بهره‌مندی از سوابق حرفه‌ای بخش خصوصی صورت می‌گیرد و این بخش در اجرای سیاست‌ها دخیل نیست.

این عضو کارگروه ریلی ادامه داد: فقط این موضوع نیست بلکه تأسیس هلدینگ کمپانی راه‌آهن واقعاً بخش خصوصی را نگران کرده است. به دفعات از بخش خصوصی پرسیده شده که به نظرشان در تغییر ساختار راه‌آهن نقش بخش خصوصی چیست و پاسخ قانع‌کننده‌ای در این زمینه وجود ندارد. اول باید پرسید که راه آهن اساساً در تصمیم‌گیری برای این بخش، از بخش خصوصی کمک می‌گیرد و آن را شریک خود می‌داند یا نه؟ همیشه هم گله از عدم حضور بخش خصوصی در حوزه ریلی است اما به نظر من اگر به بخش خصوصی برای توسعه صنعت ریلی میدان دهند، این بخش می‌تواند حوزه ریلی را متحول کند.

ضیایی افزود: من فکر می‌کنم بخش خصوصی اتفاقاً به لحاظ دستیابی به منابع مالی، رشد تکنولوژیکی و شناخت از گلوگاه‌های ریلی از بخش دولتی برای تغییر در رویکرد سنتیِ حاکم بر حمل‌‌ونقل ریلی مناسب‌تر است. چراکه خوشبختانه ضوابط حاکم بر دولت نیز بر این بخش حاکم نیست و از این نظر دست ما بازتر است.

این کارشناس ریلی ادامه داد: من فکر نمی‌کنم دولت بتواند به کیفیت و توان بخش خصوصی در بخش ریلی کار کند. حتی در مورد استارت‌آپ‌ها هم همین قاعده وجود دارد. وقتی‌که می‌گوییم بخش خصوصی از بخش خصوصی واقعی صحبت می‌کنیم و نه درباره خصولتی‌ها. گستره فعالیت بخش خصوصی واقعی بیشتر از دولت می‌تواند باشد اما فعالان این بخش، گوشه‌نشین شده‌اند و منتظرند ببینند دولت چه تصمیم‌گیری‌ای در این حوزه اتخاذ می‌کند.

اصغر ضیایی با بیان این مطلب که فقط با میدان دادن به بخش خصوصی می‌توان شاهد ایجاد تغییرات در این بخش بود، گفت: در بحث قطارهای سریع‌السیر، در بحث استارت‌آپ‌ها و... بخش خصوصی می‌تواند ورود کند اما زمینه و بستر این کار باید فراهم شود. به‌زعم ما در همین مورد هم اگر بگذارند خودِ بخش خصوصی وارد عمل شود می‌تواند زمینه انجام کار خودش در جهت رشد صنعت ریلی را فراهم کند.

ضیایی در پایان گفت: در بحث تلفن‌های همراه هم بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرد و دیدیم که این صنعت ظرف مدت کوتاهی چه پیشرفتی داشت. در بخش ریلی هم همین شرایط حکم‌فرما است. هرجا که به بخش خصوصی اعتماد شد، ضرر و زیان در آن فعالیت راه پیدا نخواهد کرد چون این بخش قواعد حاکم بر بازار و شیوه بهره‌مندی از فنّاوری را می‌داند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.