آمادگی شرکتهای تجاری آسیای میانه و شرق اروپا برای استفاده از راهآهن آستارا
اقبال حسیناف قائممقام رئیس راهآهن جمهوری آذربایجان از آمادگی شرکتهای تجاری کشورهای اوکراین، گرجستان، روسیه، بلاروس و فنلاند جهت استفاده از خط ریلی آستارا-آستارا خبر داد و گفت: برنامهریزی برای استفاده از این خط ریلی از عملیات اجرایی جلوتر است.
اقبال حسیناف قائممقام رئیس راهآهن جمهوری آذربایجان از آمادگی شرکتهای تجاری کشورهای اوکراین، گرجستان، روسیه، بلاروس و فنلاند جهت استفاده از خط ریلی آستارا-آستارا خبر داد و گفت: برنامهریزی برای استفاده از این خط ریلی از عملیات اجرایی جلوتر است.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اقبال حسیناف امروز دوشنبه در بازدید از مراحل اجرایی خط ریلی و بارانداز آستارا - آستارا و در نشست بررسی موانع اجرایی آن در هتل اسپیناس شهرستان آستارای استان گیلان اظهار کرد: کشورها برای استفاده بیشتر از راهآهن رقابت میکنند و خط ریلی آستارا - آستارا برای ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی گفت: شرکتهای تجاری بزرگ منطقه را برای استفاده از خط ریلی آستارا - آستارا ترغیب و راضی کردهایم و هرروز تأخیر در تکمیل و بهرهبرداری آن، به ضرر ایران و جمهوری آذربایجان است.
قائممقام رئیس راهآهن جمهوری آذربایجان بیان کرد: روسای جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان همواره بر توسعه روابط تأکید داشتهاند و این خط آهن در تعمیق روابط و مناسبات اقتصادی و اجتماعی ما مؤثر خواهد بود.
حسیناف ادامه داد: با بهرهبرداری از خط ریلی آستارا - آستارا ماهانه ۸۰۰ هزار تن کالا از بندرعباس به آستارا حمل و از این شهرستان به خارج از ایران، منتقل خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز در این جلسه بیان کرد: کریدور شمال- جنوب ایران برای دنیا مهم است و طرح ریلی آستارا - آستارا، مهمترین طرح استانداری گیلان محسوب میشود.
حجت شعبانپور افزود: مشکل برداشت مصالح کوهی و رودخانهای با حضور مدیران کل مربوطه در این نشست حل میشود و پیمانکار طرح ریلی آستارا - آستارا در این رابطه مانعی نخواهد داشت.
وی از پیمانکار طرح خواست فردی آشنا به ضوابط اداری و قوانین جاری را برای پیگیری امور کاری واداری طرح، به دستگاههای اجرایی استان گیلان و شهرستان آستارا معرفی کند.
فرهاد دلقپوش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز در این جلسه گفت: در ایران برای برداشت مصالح از کوه و رودخانه، ضوابط خاصی وجود دارد، اما با دستور استاندار گیلان و برای تأمین مصالح و تسریع اجرای راهآهن، مقررات جاری و ضوابط را تسهیل کردهایم و مجوزهای لازم را در کمترین زمان صادر میکنیم.
یونس رنجکش فرماندار آستارا نیز در این نشست بیان کرد: برای برداشت مصالح کوهی در آستارا مشکلی وجود ندارد و برداشت مصالح از رودخانه مرزی آستارا چای از ناحیه مرزبانی این شهرستان پیگیری میشود و با توجه به توافق مرزبانیهای ایران و جمهوری آذربایجان قابلحل است.
نوری پیمانکار طرح ریلی نیز در این نشست، با اذعان به همکاری و تعامل سازنده مدیران کل و مسئولان شهرستان آستارا در اجرای این طرح، سنگاندازیها، کاغذبازیها و مانعتراشیهای ریز در ادارههای جزء را مانع تسریع کار اعلام کرد.
کلنگ احداث خط آهن ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال ۹۵ با حضور مسئولان عالیرتبه این کشورها در شهرستان مرزی بندر آستارا به زمین زده شد و با تکمیل این خط و پل آن بر فراز رودخانه مرزی آستارا چای، قطار جمهوری آذربایجان در سال جاری بهطور آزمایشی از آن عبور کرد و به بارانداز آستارا وارد شد.
بااتصال خط ریلی آستارا - آستارا به راهآهن در حال اجرای رشت- قزوین، کریدور ریلی شمال- جنوب ایران برای توسعه مناسبات تجاری بندرهای جنوب با بندر آستارا و کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و جمهوری آذربایجان تکمیل خواهد شد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان واقعشده و با جمهوری آذربایجان ۳۸ کیلومتر مرز خاکی و ۱۵ کیلومتر مرز آبی دارد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.