| کد خبر: 151741 |

اقدامی برای تکمیل خط آهن شلمچه- بصره صورت نگرفته است

خبری از تکمیل خط آهن 32 کیلومتری شلمچه تا بصره که امکان سفر ریلی زوار ایرانی به کربلا را فراهم می‌کند نیست و بعید است تا پایان دولت دوازدهم،‌ این امکان فراهم شود.

تین نیوز

خبری از تکمیل خط آهن 32 کیلومتری شلمچه تا بصره که امکان سفر ریلی زوار ایرانی به کربلا را فراهم می‌کند نیست و بعید است تا پایان دولت دوازدهم،‌ این امکان فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، بنابر اعلام سرکنسول ایران در کربلا بیش از 4/5 میلیون ایرانی در سال 95 زائر عتبات عالیات بودند، این در حالی است که حدود 2/5 میلیون نفر از این تعداد در ایام اربعین حسینی به این اماکن مقدس مشرف شده‌اند.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، بهترین راه حل برای جابه‌جایی این تعداد بالای زوار کربلا، استفاده از حمل و نقل ریلی است زیرا هر قطار به طور معمول ظرفیت جابه‌جایی 600 مسافر معادل 20 اتوبوس را دارد. به عبارت دیگر، با در نظر گرفتن جابه‌جایی دو میلیون نفر در سال توسط قطار به جای اتوبوس علاوه بر کاهش هزینه‌های ناشی از سوانح جاده‌ای و مصرف بی‌رویه سوخت می‌توان بیش از 50 درصد صرفه‌جویی در هزینه حمل و نقل نسبت به جاده برای مسافران به ارمغان آورد.

با وجود آنکه شش سال از اولین و سه سال از دومین تفاهم‌نامه مشترک میان ایران و عراق برای اتصال ریلی شلمچه به بصره می‌گذرد، هم‌اکنون هیچ اقدام عملیاتی برای اتصال این دو نقطه مرزی صورت نگرفته است.

طبق تفاهم‌نامه سال 93 که میان وزارت راه و شهرسازی ایران و وزارت حمل و نقل عراق امضا شد، طرف عراقی متعهد به ساخت 32 کیلومتر خط ریلی در خاک خود شده بود و طرف ایرانی هم وظیفه ساخت پل بر روی رودخانه اروند را برعهده داشت؛ در همین رابطه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، برآورد اولیه ساخت 32 کیلومتر از پروژه مورد نظر شامل مسیر تک خطه و پل دو خطه را 50 میلیون دلار معادل 200 میلیارد تومان اعلام کرد.

با این وجود، مهرماه 95 بود که مسئول راه‌آهن جنوب عراق ضمن اعلام عدم توانایی تامین مالی برای احداث این خط توسط دولت عراق اظهار کرد که حاضر است این پروژه را به صورت BOT و به مدت 25 سال به سرمایه‌گذاران خارجی با اولویت کشور ایران واگذار کند.

در همین رابطه، مدیرعامل شرکتی که سال گذشته حمل ترکیبی قطار و اتوبوس زوار کربلا از مرز شلمچه تحت مدیریت او صورت می‌گرفت گفته است: «در حال حاضر تعدادی سرمایه‌گذار ایرانی برای این پروژه وجود دارد ولی متاسفانه دولت عراق تضامین بانکی لازم برای سرمایه‌گذاری را نمی‌تواند آماده کند، هنوز کار این پروژه آغاز نشده است در صورتی که طرفین اقدامات لازم را انجام بدهند، بهره‌برداری از این پروژه حداقل سه سال زمان می‌برد.»

آنچه که مشخص است وظیفه اصلی پیگیری این پروژه در ایران برعهده وزارت راه و شهرسازی است. تا از این رهگذر سفر زائران اربعین برای حضور در یکی از بزرگترین تجمعات عزت‌آفرین مسلمانان تسهیل شود.


 

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    تا منافع اقتصادی تامین نشود هیچ اقدامی نباید صورت بگیرد .تاجیکستان خودش یک درس بزرگ بود همین الان پول سدها نمیدهد.
    چه تضمینی هست عراق همینکار نکند باید دولت عراق تضمین بدهد. ساخت این راه اهن بنفع عراق جنگ زده هست. دیپلماسی ما ایرانیها ضعیف هست باید انها را تحت فشار بگذاریم که خود مشارکت کنند. ما از همه ابزارهای نفوذ خود استفاده نمیکنیم مخصوصا در قضایا اقتصادی