| کد خبر: 149856 |

میزگرد بررسی مطابات کارکنان شرکت ایریکو/1

◄ مطالبات پرسنل «ایریکو» چقدر است؟

میزگردی مجازی با عنوان «بررسی مطابات و وضعیت رفاهی کارگران و کارکنان شرکت ایریکو» با هدف بررسی حقوق به تعویق افتاده کارکنان این شرکت و تلاش برای اعتلای دوباره ایریکو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های واگن‌سازی برگزار شد.

تین نیوز

هفته پیش میزگردی مجازی با عنوان «بررسی مطابات و وضعیت رفاهی کارگران و کارکنان شرکت ایریکو» با هدف بررسی حقوق به تعویق افتاده کارکنان این شرکت و تلاش برای اعتلای دوباره ایریکو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های واگن‌سازی برگزار شد. در این میزگرد  مجازی که در گروه تلگرامی  «مدیریت ریلی تین‌نیوز»، شماری از کارشناسان و کارکنان ایریکو به ارائه نظرات خود پرداختند که بی‌هیچ توضیحی، توجه شما را به خواندن آنها جلب می‌کنیم. در این میزگرد تاکید شد که اگر کسانی نظری دارند و نمی‌خواهند نام‌شان فاش شود، می‌توانند بدون ذکر نام، نظر دهند.

لطفا وضعیت کارکنان ایریکو  را تشریح کنید.

حمید جایز از پرسنل سابق ایریکو: من از اولین کارکنان ایریکو هستم که به‌عنوان مأمور از ایران‌خودرو به ایریکو منتقل شدم. به این ترتیب همه سنوات ایران‌خودرویی من به ایریکو منتقل شد. از سال 82 تا 92 به مدت 10 سال در شرکت بودم و 92 از شرکت بیرون آمدم و تا الان هنوز با من تسویه حساب نشده است. با وجودی که مدیرعامل هم این ماجرا می‌دانستند، مدارک پرسنلی من از ابهر خارج شده تا کسی به پرونده‌های پرسنلی من دست پیدا نکند.

من در طول چهار سال اخیر هم هیچ سنواتی دریافت نکرده‌ام. در صورتی‌که این محاسبات در زمان توسعه ترابر بوده و و بعداً به سهامدار جدید انتقال یافته است. درواقع حقوق من جزو دیون سهام‌دار جدید است. مقداری در زمان توسعه ترابر به من پرداخت شده و سهام‌دار جدید به این دلیل که فکر می‌کند طبق محاسبات سال ۹۶ بیش‌تر از حقم به من پرداخت شده،  به دنبال این است که از من شکایت کند در صورتی‌که اگر با توجه به تورم حساب می‌کردند، حدود دو برابر، بیشتر از آن مبلغ هم باید به من پرداخت می‌شد. کسی که سال‌ها قبل از ایریکو رفته، حدود ۲۵ میلیون گرفته و الان بعد از چند سال آن هم با افزایش حقوق، قرار است به بنده فقط ۱۸ میلیون تومان بدهند!

منظور شما این است که سنوات ۴ سال از عمر خدمت شما پرداخت نشده است؟

 جایز: منظورم این است که من در ایریکو، سابقه کاری۱۲ ساله دارم و با توجه به سنوات انتقالی ایران‌خودرو  در ایریکو، پس از ۴ سال هنوز سنواتم را کامل نپرداخته‌اند.

یکی از پرسنل ایریکو: سرمایه‌گذار جدید ایریکو با شروع سال جدید، حقوق پرسنل را به دو قسمت تقسیم و مقداری را در فیش آورده و مقداری را هم به صورت پشتِ لیستی، معاف از مالیات و بیمه و بدون هیچ مدرکی پرداخت می‌کند که ممکن است هر لحظه آن را قطع کنند. ضمناً هیچ قرارداد یا فیش حقوقی به کارمندان نمی‌دهلند لذا حق بیمه پرسنل جهت استفاده از مزایای آن مثل بازنشستگی و بیمه بیکاری کاهش شدید داشته است.

یکی از کارکنان ایریکو: این شرکت ضمن کسرِ مبلغی از اضافه کار ماهانه پرسنل، آن‌ها را مجبور به ماندن و قطع حقوق در صورت اعتراض می‌کند وعده‌های توخالی مبنی بر پرداخت در ماه‌های بعد می‌دهد. سنوات چندین ساله پرسنل را که با فروشنده شرکت بر اساس قوانین آن زمان، تسویه کرده بسیار کم است و قرار است همین مقدار کم هم به صورت تدریجی از خرداد تا تیر سال بعد و بر اساس حقوق ۹۵ که مدنظر خودشان و نه نه عرف و قانون است پرداخت شود!

تعداد تقریبی کارکنان ایریکو چقدر است؟

یکی از کارکنان ایریکو: تعداد پرسنل فعلی حدود ۳۰۰ نفر که از این تعداد حدود ۲۴۰ نفر قدیمی و بالای ۸ سال سابقه در شرکت دارند و همگی دارای مطالبات بسیار زیادی هستند.

قرارداد کاری، فیش حقوقی و میزان مرخصی معلوم نیست. با قوانین سخت‌گیرانه پادگانی، بر خلاف قانون کار فقط در حال اذیت کردن پرسنل و راندن اجباری آنها از شرکت هستند. به طوری که از هر نفر حداقل ۷-۲۰ میلیون در سنوات بسته به سابقه و پست میزنند.

این شرکت با این همه پروژه در دست اجرا، به جای استفاده از پرسنل باسابقه و تجربه در حال فراری دادن آن‌ها و جذاب نیروی صفر و بدون تجربه است. برای افراد موجود هم هیچ انگیزه‌ای برای کار نیست، طوری که کیفیت کار در ۶ ماه اخیر افتضاح بوده است. شرکت بیشتر به کمیت به جای کیفیت توجه کرده است.

این گفتار ادامه دارد...

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • یک جدید 0 0

    با سلام و احترام خدمت همکاران قبلی و فعلی . بنده با توجه به سابقه 12 ساله کاری ، ولی در این شرکت سابقه کمی دارم . در این مدت با خوندن این مطالب و مشاهده شرایط فعلی برداشت بنده این است که این طبیعیست که هر بخش خصوصی که در صنعت وارد میشود به فکر منافع خودش باشه البته این مطلب رافع مسئولیت مدنی ان در باب منابع انسانی اون بخش نیست. و صد البته باز هم طبیعی است که هر طیفی که بر روی کار میآیند با افرادی کار کنند که همفکر و همسو با خودشان باشند. البته به شرط توانمندی اون افراد در شرایط برابر با نیروی انسانی موجود و یا حتی کمی پایین تر.
    اما اینکه برخی دوستان قدیمی و موجود ناراضی هستند اینطور که برداشت میشود از صحبت ها بیشتر جنبه مالی این قضیه براشون مهمه که ابراز ناراحتی میکنند. خب این مورد هم همسنخ با حفظ منافع سرمایه گذار خصوصی است. با کمی کنکاش و جستجو در مباحث حقوق و مزایای افراد متوجه میشویم کسانی در این شرکت وجود داشتند و یا دارند که ماهیانه بالغ بر 4 یا 5 میلیون و یا بیشتر دریافت میکنند که عملا کاری را انجام نمیدن و فقط توی دفتر نشستند در حالیکه کار اصلی را کارگران میکنند و یا برخی کارشناسان درگیر تولید و کنترل کیفیت. و در واقع چون حقوق و مزایای این آقایان (که کار مفیدی هم انجام نمیدادند فقط چون سابقه داشتند و در سیستم قبلی که هیچ نظارتی نبوده و از بیت المال حقوق دریافت میکردند) به خطر افتاده حال به تکاپو افتاده اند. و یا هر کسی هر چقدر توانسته از اقوام و خویشان خود وارد شرکت کرده و شرکت خانوادگی شده . چه بسیار باجاناق ها و برادر ها و فامیل ها که در این شرکت هستند و خطر هماهنگ بودن اینها و لطمه زدن به منافع بخش خصوصی وجود دارد و طبیعیست مالکان این موضوع را کنترل کنند.
    مثلا آقایی که از صبح پای کامپیوتر نشسته تا عصر کلا 2 تا نامه میزنه که اصلا لزومی نداره واقعا مستحق حقوق چند میلیونی است!!! کمی هم با خودمون رو راست باشیم. منیکه چند وقت کوتاهیست در این شرکتم متوجه برخی مسایل شدم . طبیعتا مالکان و افراد ایشان این موضوعات را می بینند و البته شرایط هم برای این افراد راحت طلب سخت شده وگرنه کسانیکه کار میکنند و دستمزد خودشون رو میگیرند که ....
    بنظر بنده مالکان شرکت باید افراد لایق را شناسایی کنند و اگر حقوق خوبی هم میدهند به ایشان بدهند وگرنه اینکه فردی 10 سال سابقه داره اگرچه قابل احترامه ولی قرار هم نیست تا اخر همیشه اون بالای کار بمونه و یکجور مافیایی عمل کنه . افراد جدید هم قابل اعتماد و باهوش و کار بلد هستند. کافیست بهشون اعتماد بشه و البته یادگیری این تکنولوژی هم شق القمر نیست شاید کمی زمان ببره ولی طلسم مافیایی بودن و ژن خوب بودن بخاطر سابقه زیاد شکسته میشه. و البته علم و تکنولوژی ساخت واگن ها هم انتقال داده میشه به نسل جدید و از انحصار فقط چند نفر فرد خاص در می آد.
    باتشکر.

    • یک قدیمی 3 1

      دوست عزیز متاسفانه امثال شما که جدید هستید یا از دانشگاه غیرانتفاعی و یا آزاد ابهر و تاکستان که در حد مدرسه هستند با معرفی نامه از این و اون به شرکت وارد شدید نه سواد دارید و نه استعداد یادگیری! نه در مصاحبه با آزمون مناسبی شرکت کردید ایریکو با دستان همین مهندسانی که شما به راحتی محکوم میکنی در سال 87 راه اندازی شد و تمام پروژه‌ای موجود را همین افراد گرفتند!! مشکل افرادی مثل شما اینه که به علت بیسوادی فکر می‌کنید تنها کسی که آچار دستشه کار میکنه شما به خاطر ضعف علم مهندسیتون و عدم بنیه علمی کافی با ارتباطی که با سهامدار دارید همین موارد را به ایشان منتقل کردید و باعث نابودی شرکت شدید! جهت اطلاعتون عرض کنم در سال 84 تا 86 این شرکت چندتا کارگر داشت همه کارای این شرکت را همین مهندسین قدیمی که امثال شما ازشون میترسن کردند شما و دیگر دوستان تازه وارد این سیستم شدید آنهم با سفارش نه تجربه کافی دارید و نه سواد مناسب در صورتی که تیم مهندسی ایریکو هما از دانشگاههای معتبر و بالای 10 سال سابقه ریلی دارند و به تبع آن باید سه الی چهار برابر امثال شما حقوق بگیرند که کمتر هم می‌گیرند مشکل شما حسادت نداشتن قابلیت رقابت با این افراد و بحث پاچه خواری و زیر آب زنی است هست متاسفانه که اون به قدیمی ها ارتباطی نداره و مشکل شخصی و خانوادگی شماست!