| کد خبر: 144729 |

قطارهای گردشگری رجا در خدمت گردشگران

قطار گردشگری تهران ـ سوادکوه که به‌تازگی توسط شرکت رجا راه‌اندازی شده است، به‌عنوان اولین قطار گردشگری کشور در قالب سفرهای یک‌روزه گردشگران داخلی و خارجی را با جاذبه‌های گردشگری این مسیر با اولویت جذابیت‌های ریلی جابه‌جا می‌کند

تین نیوز

قطار گردشگری تهران ـ سوادکوه که به‌تازگی توسط شرکت رجا راه‌اندازی شده است، به‌عنوان اولین قطار گردشگری کشور در قالب سفرهای یک‌روزه گردشگران داخلی و خارجی را با جاذبه‌های گردشگری این مسیر با اولویت جذابیت‌های ریلی جابه‌جا می‌کند

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی حمل و نقل ریلی رجا، معاون فنی و سرپرست معاونت اجرایی شرکت حمل و نقل ریلی رجا در نشست خبری که در قطار گردشگری تهران ـ سوادکوه انجام شد، اظهار داشت: این قطار گردشگری فعلاً یک روز در هفته بین تهران تا سوادکوه تردد می‌کند.

محسن یاوری ادامه داد: حوزه گردشگری این قطار جذابیت‌های توریستی راه‌آهن است و این برای اولین بار است که در کشور چنین قطاری راه‌اندازی شده است.

وی افزود: قطار گردشگری توسط شرکت رجا برای منطقه آزاد ارس (تا دو هفته آینده) و در منطقه لرستان نیز بعد از بازسازی خطوط ریلی جنوب راه‌اندازی خواهد شد.

معاون فنی شرکت رجا نرخ بلیت قطار گردشگری تهران-سوادکوه را ۱۷۰ هزار تومان با پذیرایی اعلام کرد و گفت: برای قطار گردشگری منطقه لرستان نرخ بلیت حدود ۸۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

یاوری همچنین در مورد ضریب اشتغال صندلی‌های قطار گردشگری گفت: از آن منظر که می‌خواهیم مسافران اغلب در کنار پنجره باشند و بتوانند از زیبایی‌های گردشگری اطراف استفاده کنند، اغلب ضریب اشغال این قطارها ۵۰ تا ۶۰ درصد است و بیش از آن بلیت نمی‌فروشیم.

سرپرست معاونت اجرایی رجا اضافه کرد: در این تور قطار گردشگری ضمن آشنایی با تاریخچه ساخت راه‌آهن سراسری، بازدید از دیدنی‌ترین نقاط راه‌آهن شمال و جنوب کشور با قطار اختصاصی ریل‌باس و آشنایی با مهم‌ترین ویژگی‌های فنی مسیر، پل و تونل‌ها انجام می‌شود.

معاون فنی شرکت رجا ادامه داد: برخی نقاط مورد بازدید تنها با استفاده از مسیر ریلی در دسترس است و از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای امکان بازدید آن میسر نیست.

یاوری همچنین از راه‌اندازی ارایه بسته سفر خبر داد و گفت:‌ برای نخستین بار در حمل‌ونقل ریلی این بسته شامل بلیت قطار، رزرو هتل و جابه‌جایی درون شهری فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: به منظور استفاده همه هموطنان از خدمات قطارهای مختلف رجا، این شرکت اقدام به راه اندازی سامانه اطلاع رسانی "سفر ارزان" بر روی کانال تلگرامی به نشانی @safararzan۱۵۳۹ کرده است که هموطنان با عضویت در این کانال می توانند از آخرین تخفیفات رجا با خبر شده و اقدام به خرید بلیت از طریق سامانه ها و نمایندگی های مجاز همچنین خرید تلفنی از طریق سامانه ۱۵۳۹ در سراسر کشور کنند.

* ورود واگن‌های نو ساخت واگن‌ پارس و پلور سبز به ناوگان رجا تا دو هفته آینده

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر نوسازی و بهسازی ناوگان رجا گفت: در یک سال گذشته ورود ناوگان نو در دستور کار رجا قرار گرفته است. در این راستا شب عیدی که گذشت ۸ دستگاه واگن پلور و ۴ دستگاه واگن پارسی وارد ناوگان شد و تا دو هفته آینده نیز تعدادی واگن از این دو شرکت سازنده داخلی تحویل می‌گیریم.

معاون فنی شرکت ریلی رجا افزود: تا پایان سال حداقل ۱۵ دستگاه واگن جدید دیگر وارد ناوگان می‌شود.

یاوری ادامه داد: سال گذشته ۳۲ دستگاه واگن بازسازی کامل کردیم و امسال از این تعداد ۷ دستگاه آماده شده است.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما آن است که سالانه ۱۲۰ دستگاه واگن را نوسازی کنیم.

* داخلی‌سازی قطعات ترن ست‌ها و ساخت قطعه از طریق مهندسی معکوس

معاون فنی شرکت حمل و نقل ریلی رجا در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران درباره رفع مشکل موتور ترن ست‌ها (قطارهای خودکشش پردیس) گفت: مشکلات رجا در مورد ترن ست‌ها کاهش یافت، زیرا بسیاری از قطعات را در قالب مهندسی معکوس ساخت داخل کردیم.

یاوری اضافه کرد:‌ در قطارهای خودکشش میزان تأخیرات در سه ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۷۰ درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: برنامه‌ای برای افزایش ترن ست‌های رجا نداریم و اگر منابع جدید تأمین شود، واگن‌های نو خریداری می‌کنیم.

معاون فنی شرکت رجا تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰ رام ترن ست در ناوگان رجا فعال است که ۱۸ رام آن گرم است و دو رام دیگر را در دست آماده سازی داریم.

* تأمین فاینانسر پروژه هزار میلیارد تومانی خرید ۲۵۰ دستگاه واگن

یاوری با تأکید بر اینکه خرید واگن دسته دوم در برنامه رجا قرار ندارد، گفت: خرید واگن نو از خارج در دستورکار رجا نیست.

وی ادامه داد: مناقصه بین‌المللی خرید ۲۵۰ دستگاه واگن با جوینت خارجی و سازنده داخلی در حال انجام است که با احتساب هر دستگاه واگن بین ۳ تا ۴ میلیارد تومان رقم این قرارداد هزار میلیارد تومان خواهد بود.

معاون فنی شرکت رجا بابیان اینکه فاینانسر پروژه را در دست مطالعه داریم و به‌زودی پیدا می‌کنیم، گفت: ۲۰ تا ۲۵ درصد پیش‌پرداخت توسط رجا تأمین می‌شود.

* رجا تا سه سال دیگر هزار و ۲۰۰ دستگاه واگن خواهد داشت

یاوری اضافه کرد: در حال حاضر ۷۵۰ دستگاه واگن فعال داریم که روزانه ۲۰ تا ۲۵ هزار صندلی برای ناوگان ریلی کشور ایجاد می‌کند.

وی درباره اجاره واگن بیان کرد: اجاره پرهزینه و سخت است، بنابراین اولویت ما خرید ناوگان است.

سرپرست معاونت اجرایی شرکت رجا حاشیه سود پایین در بخش مسافری ریلی را از موانع سوددهی رجا اعلام کرد و افزود: ریل‌باس ۱۲ میلیارد تومان قیمت دارد که بدون در نظر گرفتن هزینه‌های نگهداری و دستمزد با نرخ‌های بلیت ۷ هزار تومانی مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا سرمایه مستهلک شود.

یاوری بیان کرد: در حال حاضر ۹۵۰ دستگاه واگن داریم که ۷۵۰ دستگاه آن فعال است و تا سه سال دیگر ۲۵۰ دستگاه واگن دیگر وارد رجا می‌شود.

وی همچنین درباره رتبه‌بندی قطارها گفت که رجا قطار ۵ ستاره زندگی را دارد که البته همچنان زیانده است.

معاون فنی رجا در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت حفظ قطار زیانده زندگی گفت: هر شرکتی باید انواع سطح خدمات برای متقاضیان داشته باشد و قطعاً این قطارها در آینده سودده می‌شود.

یاوری ضریب اشغال فعلی صندلی قطارهای زندگی را به طور میانگین ۷۰ درصد اعلام کرد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • mahdi 0 0

    سلام.چه خوب میشد دولت یک یارانه برای کارمندان برای این سفر ها کنار می گذاشت خانواده ها با هم و صمیمی تر صفر در توان شون باشه
    می فرمایند بچه بیارید رشد جمعیت بیشتر شود از اون طرف رشد تورم