| کد خبر: 142044 |

ورود ایستگاه راه‌آهن به داخل شهر جدید پرند

پرند، الگوی موفق شهرسازی ریل‌پایه

مرتضی باقری مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت موضوع شهرسازی حمل‌ونقل محور در کشور گفت: حمل‌ونقل ریلی بین شیوه‌های مختلف حمل‌ونقلی به‌دلیل امتیازهایی چون آلودگی کمتر، ایمنی بیشتر و امکان جابه‌جایی انبوه در دنیا به عنوان بهترین شیوه حمل‌ونقلی مورد استفاده قرار گرفته است.

تین نیوز

مرتضی باقری مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت موضوع شهرسازی حمل‌ونقل محور در کشور گفت: حمل‌ونقل ریلی بین شیوه‌های مختلف حمل‌ونقلی به‌دلیل امتیازهایی چون آلودگی کمتر، ایمنی بیشتر و امکان جابه‌جایی انبوه در دنیا به عنوان بهترین شیوه حمل‌ونقلی مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مرتضی باقری مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید مجدد از قطار حومه‌ای پرند در یک ماه گذشته و جلسه مشترک نمایندگان شرکت راه‌آهن و شرکت عمران شهرهای جدید برای جانمایی ایستگاه راه‌آهن در شهر جدید پرند در جمع خبرنگاران دیدگاه شهرسازی ریل‌پایه را یکی از مزایای ادغام دو وزارتخانه «راه و ترابری» و «مسکن و شهرسازی» طی ۴ سال گذشته اعلام کرد و گفت: این ایده در اوایل دولت یازدهم از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح و تا امروز مورد پیگیری قرار گرفته است. باقری در ادامه با تاکید بر اهمیت موضوع «شهرسازی حمل‌ونقل محور» در کشور گفت: حمل‌ونقل ریلی بین شیوه‌های مختلف حمل‌ونقلی به‌دلیل امتیازهایی چون آلودگی کمتر، ایمنی بیشتر و امکان جابه‌جایی انبوه در دنیا به‌عنوان بهترین شیوه مورد استفاده قرار گرفته است.

وی در ادامه ضمن اشاره به افزایش مهاجرت به شهرهای بزرگ اعلام کرد: تجربه موفق کشورهای پیشرو نشان می‌دهد که ما باید امکان جابه‌جایی مسافران از حومه به مرکز شهر را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده و تسهیلات مناسب برای آن ایجاد کنیم تا نیاز به اقامت تمامی این افراد در داخل شهرها نباشد. به گفته این مقام مسوول در صورت وجود شهرهایی با دسترسی مناسب مانند شهرهای جدید، مسافران ضمن جابه‌جایی راحت برای عزیمت به سمت محل کار خود می‌توانند پس از اتمام کار با آسودگی به محل سکونت خود بازگردند. مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی همچنین در اشاره به وجود شهرک‌های صنعتی و دانشگاه‌ در شهرهای جدید مانند پرند بیان کرد: در حال حاضر تنها در دانشگاه آزاد پرند حدود ۱۲ هزار دانشجو، ۴۰۰ عضو هیات علمی و تعداد زیادی کارمند روزانه بین تهران و پرند در رفت‌وآمد هستند که تقریبا تمامی این سفرها از طریق جاده انجام می‌شود. باقری در این‌باره اضافه کرد: قطعا این حجم رفت و آمد به‌ویژه در مسیر تهران- ساوه بار ترافیکی بسیار بالایی را بر این محور تحمیل کرده و در نتیجه در تعداد و شدت تاثیرگذار خواهد بود.

وی در ادامه با بیان این نکته که متاسفانه آمار تصادفات این محور در ۵ ماه نخست سال جاری نزدیک به ۹ درصد افزایش داشته گفت: طبق مطالعات انجام گرفته در خصوص رضایت مشتریان و دلایل عدم استقبال آنها از قطار حومه‌ای موجود شهر جدید پرند به این نتیجه رسیدیم که موضوع دسترسی یکی از مشکلات اصلی در این حوزه در منطقه مذکور به‌شمار می‌رود. مشاور وزیر راه و شهرسازی در ادامه پیرامون بحث توجیه اقتصادی توسعه خط ریلی شهر جدید پرند بیان کرد: قطعا اگر قرار باشد فردی از فازهای ۵ و ۶ تا ایستگاه فعلی راه‌آهن پرند مبلغ قابل توجه و هزینه‌ای بالاتر از حمل‌ونقل با خودروی شخصی یا تاکسی را از طریق راه‌آهن پرداخت کند این پروژه موفقیت‌آمیز نخواهد بود. این مقام مسوول با تاکید بر این نکته که وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر به دنبال ایجاد شهرسازی ریل‌پایه در شهر جدید پرند به عنوان نمونه‌ای موفق در سطح کشور است گفت: ما به دنبال جابه‌جایی و دسترسی سریع بین کلان‌شهرها و شهرهای اطراف هستیم که خوشبختانه با تعامل و همکاری صمیمانه شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت راه‌آهن در طول ماه‌های گذشته این مساله را پیش برده و امیدواریم با مصوبات این جلسه بتوانیم ایستگاهی مناسب و درخور شأن مردم شهر جدید پرند احداث کنیم و ضریب اشغال قطارهای حومه‌ای این منطقه را در حد قابل‌توجهی گسترش دهیم.

به گفته باقری نتیجه مطالعات مشاور طرح با در نظر گرفتن مراکز تولید و جذب سفر نشان می‌دهد که میدان استقلال به عنوان ایستگاه ورودی راه‌آهن شهر جدید پرند انتخاب و مقرر شد تا مطالعه ورود ریل از ایستگاه استقلال به طول ۱۰ کیلومتر مورد مطالعه قرار گیرد و یک سیستم ریلی مناسب برای این منطقه در نظر گرفته شود. وی در پایان اعلام کرد: از ابتدا باید نظریه شهرسازی ریل‌پایه را در شهرهای جدید دنبال می‌کردیم تا پس از ارائه الگوهای موفق سایر شهرها از جمله شیراز، رشت و... از ورود ریل به داخل شهر استقبال کنند.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.