| کد خبر: 140629 |

مدیرکل راه‌آهن جنوب شرق خبر داد:

افزایش 126 درصدی صادرات کالا ازطریق راه‌آهن زاهدان به کویته پاکستان

مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور مستقر در زاهدان گفت: صادرات کالا از طریق خط ریلی زاهدان به کویته پاکستان در چهار ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 126 درصد رشد داشته است.

تین نیوز

مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور مستقر در زاهدان گفت: صادرات کالا از طریق خط ریلی زاهدان به کویته پاکستان در چهار ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 126 درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مجید ارجونی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 10 هزار و 603 تن کالا در چهار ماه گذشته ازطریق خط ریلی زاهدان - کویته به پاکستان صادر شد؛ درحالی که میزان صادرات مدت مشابه پارسال چهار هزار و 692 تن بود.

وی افزود: همچنین میزان واردات کالا از پاکستان به ایران از طریق این خط ریلی از پنج هزار و 727 تن سال 95 با رشد پنج درصدی به 6 هزار و سه تن در چهار ماه اول امسال رسید.

وی افزود: میزان ترانزیت کالای خروجی از مرز میرجاوه از هزار و 955 تن پارسال با رشد 60 درصدی به سه هزار و 128 تن در چهار ماه نخست سال جاری رسید.

وی بیان کرد: میزان ترانزیت کالای خروجی از راه آهن زاهدان به مرز سرخس از 2 هزار و 663 تن پارسال با رشد 29 درصدی به سه هزار و 439 تن از ابتدای امسال تاکنون رسیده است.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: سیمان، قیر، گوگرد، گل سرخ و فوتس اویل عمده کالاهای صادراتی توسط این خط ریلی به پاکستان بوده است.

به گزارش ایرنا فوتس اویل به عنوان محصول جانبی فرآیند تولید پارافین جامد است که در این محصول مقدار زیادی روغن و اسیدهای چرب وجود دارد.

ارجونی اظهار داشت: همچنین عمده کالاهای وارداتی از طریق خط ریلی زاهدان - کویته شامل برنج، کنجد و عمده کالاهای ترانزیتی شامل گوگرد خام بوده است.

وی بیان کرد: میزان تناژ بارگیری چهار ماهه پارسال، 24 هزار و 248 تن بوده که با بارگیری 26 هزار و 62 تن در سال جاری به رشد 7 درصدی رسیده است.

راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب کرد که در سالهای 1297 و 1298 (۱۹۱۸-۱۹۱۹ میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول 600 کیلومتر از کویته به سمت زاهدان در مدت کمتر از 2 سال ساخته شد.

اکنون راه آهن جنوب شرق با داشتن 2 نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به کشور پاکستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شرق به غرب که سبب اتصال کشورهای پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مورد تایید سازمان اکو و اسکاپ نیز است.

موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده که از سالیان دور کالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور کنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد - بافق - بندرعباس و زاهدان - بم - کرمان و در آینده نزدیک مشهد - زاهدان - چابهار زمینه ایجاد کریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال کشورهای آسیای مرکزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و کشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.

در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور به دلیل قرارگرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شکوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد به طول هزار و 330 کیلومتر را آغاز کرده است.

سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.