◄ بانک عامل برای اجرای سامانه آنلاین کرایه های حمل کالا ( سامانه پاک) تعیین شد؟
رانندگان کامیون و کامیونداران می گویند بانک عامل برای اجرای سامانه آنلاین کرایه های حمل کالا ( سامانه پاک) تعیین شده و طبق شنیده ها، بانک مورد نظر بانک قرض الحسنه مهر ایران است.

رانندگان کامیون و کامیونداران می گویند بانک عامل برای اجرای سامانه آنلاین کرایه های حمل کالا ( سامانه پاک) تعیین شده و طبق شنیده ها، بانک مورد نظر بانک قرض الحسنه مهر ایران است.
به گزارش تین نیوز، بر اساس آنچه یکی از رانندگان کامیون به خبرنگار ما گفته است: اقدامات اولیه برای تعیین بانک عامل در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ آغاز شده و در این زمان تفاهم نامه ای بین سازمان راهداری و بانک قرض الحسنه مهر ایران برای اجرای طرح ملی سامانه پاک به امضا رسیده است.
این راننده کامیون تاکید کرد که بر اساس این تفاهم نامه، بانک قرض الحسنه مهر ایران به عنوان بانک عامل و کارگزار ارائه خدمات بانکی در نظر گرفته شده تا فرآیندهای بانکی مرتبط با این طرح را انجام دهد.
وی علت انتخاب بانک فوق را توضیح داد و گفت: هدف نهایی این طرح، تعمیم سامانه پاک به صاحبان کالاهای بزرگ مانند کالاهای اساسی، گندم، معادن، ذوب آهن و فولاد است؛ چرا که بخش عمده ای از مطالبات معوقه کرایه نیز مربوط به همین گروه است. برای این منظور، وجود یک بانک عامل ضروری است. اما بانک های تجاری و خصوصی کشور، به دلیل اساسنامه های خود که مبتنی بر سودهای بالای هجده درصد هستند، نمی توانند نقش حمایتی واقعی برای منافع رانندگان در این طرح ایفا کنند.
وی با بیان این که صاحبان کالای بزرگ که کالای خود را در بورس کالای ایران از طریق حساب وکالتی به انضمام هزینه کرایه به فروش رسانده اند و مبالغ را به صورت نقد به شکل پیش فروش دریافت کرده اند از پرداخت کرایه نقد امتناع می ورزند، اظهار کرد: از همین رو، بانک های قرض الحسنه (مهر ایران و رسالت) برای عاملیت این طرح بررسی و شروع کار با بانک مهر ایران بوده است. حال، پس از چند سال، زیرساخت های لازم فراهم شده، آزمون های اولیه با موفقیت انجام شده و تنها چند اصلاح نرم افزاری در سامانه صدور بارنامه باقی مانده تا این طرح وارد مرحله اجرا شود.
این راننده کامیون در مورد نحوه پرداخت کرایه حمل کالا به شیوه مذکور گفت: در این روش، کرایه مستقیماً به حساب راننده واریز می شود و راننده می تواند از منابع مالی خود بهره مند گردد و عواید و منافع حاصل از موجودی راننده که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد، برخلاف بانک های تجاری که تسهیلاتی به شرکت های خودروسازی مانند سایپا دیزل داده اند – بدون اینکه سابقه موفقی در این زمینه داشته باشند – این بار، قرار است محوریت با راننده باشد.
وی افزود: در همین راستا بانک قرض الحسنه مهر ایران تسهیلات ویژه برای رانندگان در نظر گرفته است:
۱. اعطای وام قرض الحسنه تا سقف ۵۰۰میلیون تومان از محل گردش مالی کرایه راننده، در صورت همکاری صنف برای به رسمیت شناختن کارت هوشمند راننده به عنوان معادل پروانه کسب و ضمانت
۲. کارت کالای ۴۰۰ میلیونی برای خرید لوازم خانگی ایرانی
۳. کالا کارت خرید ۴۰۰ میلیونی ویژه خرید اقلام مصرفی ناوگان مانند لاستیک، لنت و خدمات تعمیراتی.
این راننده کامیون ویژگی بارز و مهم سامانه پاک در مدلی که قریب سه سال، مطالعات، بررسی و بومی سازی مدل حمل درون شهری مانند دیجی کالا صورت پذیرفته است را پرداخت هزینه صدور بارنامه و کمیسیون راهداری توسط صاحب کالا و صدور بارنامه منوط به پرداخت کرایه و هزینه های حمل ذکر کرد.
وی در ادامه از رانندگان کامیون و کامیونداران خدرخواست کرد برای دفاع از حقوق رانندگان و آغاز عملیاتی شدن سامانه پاک که سال هاست زیرساخت آن فراهم شده و برای شفاف سازی و پایان دادن به بلاتکلیفی ها و همچنین نجات معیشت هزاران خانواده شاغل در ناوگان حمل ونقل، به کارزار ملی حمایت از اجرای سامانه پاک بپیوندید و آن را امضا کنند ( لینک کارزار اینجاست).