| کد خبر: 255513 |

نظارت بر تاکسی ها با هوش مصنوعی

مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران با تشریح اقدامات تحولی سازمان تاکسیرانی به تأکید شهردار تهران به خانه دار شدن رانندگان تاکسی اشاره کرد.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران با تشریح اقدامات تحولی سازمان تاکسیرانی به تأکید شهردار تهران به خانه دار شدن رانندگان تاکسی اشاره کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مهدی وحدت کار با اعلام خبر تغییر رویکرد سازمان تاکسیرانی تهران در دوره مدیریت شهری جدید، گفت: در دوره جدید مدیریت تاکسیرانی شهر تهران عزم مدیریت شهری بر تغییر پارادایم حمل و نقل در مسیر ارتقای بهره وری ارائه خدمات حمل و نقلی به شهروندان است. در این راستا با بررسی و مطالعات فشرده مبتنی بر تجارب پیشین، اصول علمی و بررسی تجارب بین المللی، حدود ۴۰ پروژه کوچک و بزرگ در حوزه کار سازمان تاکسیرانی طراحی و آغاز شده که غالبا در سال جاری اجرا خواهد شد.

وی با بیان این که شهردار تهران مکررا بر بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی تاکسیرانان تأکید دارند، اظهار کرد: از این رو مشکلات زمینه ای تاکسیرانان که بسیاری از آن ها ریشه در سیاستهای موضوعه پیشین دارد مورد واکاوی قرار گرفت.

به گفته وحدت کار، از مهم‎ترین این مشکلات که علاوه بر ایجاد مشکل برای تاکسیران زمینه خدمات رسانی به شهروندان را نیز با اختلال مواجه کرده است، آیین نامه های متعدد و بعضا متناقض با برخی اسناد بالاسری است که نهایتا امکان ارائه خدمات بهینه، رقابت هدفمند و رضایت تاکسیران و مسافر را محدود می کند و تا اینگونه مسائل زیربنایی حل نشود، نمی توانیم تغییر ریل و تغییر راهبردی در تاکسیرانی و به طریقه اولی، در حوزه حمل و نقل داشته باشیم و اگر این اصلاحات انجام نگیرد حتی اگر دو میلیون تاکسی هم در شهر تهران نوسازی شود و تردد کنند باز هم مشکلی از حمل و نقل تهران حل نمی کند. در حقیقت اصل کلیدی در تغییر مدل کسب و کار (Business Model)، شرکتهای تاکسیرانی نهفته است.

مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به لزوم بازنگری در فعالیت شرکت های تاکسیرانی، اظهار کرد: چند سال قبل اعلام کردند که می خواهند تاکسیرانی را خصوصی سازی کنند و تاکسی ها به زیرمجموعه شرکت ها منتقل شوند، اما شما به فرآیند فعالیت تاکسی دقت کنید و ببینید که اتفاقا از خصوصی ترین شغلها در کشور بوده اند؛ به گونه ای که هیچ کدام از فرآیندهای این عرصه دولتی و عمومی نبوده است و راننده هم حقوق بگیر نیست و خودش مسافر را پیدا می کند و بین مسافر و راننده نیز کرایه جابه جا می شود. آنچه که رخ داد در واقع شرکتی سازی بود و نه خصوصی سازی، آن هم به صورت محدود و کانالیزه شده.

وی ادامه داد: واقعیت این است که جز برخی از شرکتهای تاکسیرانی که در حال ارائه خدمات محدود حمل و نقلی هستند، غالب شرکتها به جای ارائه خدمات حمل و نقلی به مردم که قرار بوده رسالت اصلی شرکتها باشد، مشغول ارائه خدمات دفتری به تاکسیران و دریافت هزینه از ایشان مابه ازای آن خدمات دفتری هستند.

مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران، ادامه داد: علاوه بر این، مدل درآمدی اصلی بیشتر اینها از محل نقل و انتقال تاکسی و به عبارت عامیانه دلالی تاکسی است. به طوریکه در سنوات گذشته فرآیند نوسازی تاکسی ها و ون ها به گونه ای بوده که با وجود ورود ناوگان جدید، عملا سطح خدمات به مسافران به میزان مورد انتظار افزایش نیافته است؛ لذا اصلی ترین مشکل در این راستا مدل کسب و کار شرکتها هست. اتفاقا اگر مدل مناسبی برای این شرکتها تبیین شود، این شرکتها علاوه بر دست یافتن به درآمد بالاتر از محل ارتقای بهره وری و افزایش مزیت رقابتی خود، لاجرم سطح خدمات رسانی به شهروندان به عنوان مشتریان اصلی این کسب و کار را به صورت تصاعدی ارتقاء خواهند داد.

وحدت کار ادامه داد: این مساله امروز به صورت جدی مورد اهتمام شهردار و اعضای شورای شهر است و با هماهنگی که با کمیسیون حمل و نقل شورا و وزارت کشور انجام شده، این اصلاح در دستور کار سازمان تاکسیرانی قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که ممکن است شرکتی منحل یا ادغام شود؟، اظهار کرد: واقعیت این است که با اصلاح مدل کسب و کار، به جهت ضرورت ارتقای شاخص های عملکردی شرکتها مبتنی بر حفظ رقابت مندی، سطوح جدیدی از خدمات حمل و نقلی شکل خواهد گرفت که این امر منتج به سوددهی شرکت‌ های حمل و نقلی می شود و در حقیقت این تغییر ریل از جمله مواردی است که شرکتهای حمل و نقلی را در مسیر ارائه خدمات اثربخش و کارا ارتقاء می دهد و نتیجتا احیاء شرکتهای تاکسیرانی را به همراه خواهد داشت.

کنترل تاکسیرانان با هوش مصنوعی

وحدت کار در مورد نظارت بر تاکسیرانان نیز با بیان این که ما به دنبال نظارت و کنترل هوشمند تاکسیرانان با استفاده از روش های جدید و مبتنی بر هوش مصنوعی هستیم، تصریح کرد: بر همین اساس مدل هایی را طراحی کردیم که مبتنی بر نظارت هوشمند است و مدل به گونه ای است که این روش نظارتی سودآوری بیشتری برای ناوگان ایجاد می کند.

وی در مورد چرایی نظارت بر تاکسیرانان بیان کرد:  بخش قابل توجهی از تاکسی ها در خدمت مردم نیستند و وقتی بررسی می شود متوجه می شویم که این افراد خودروی تاکسی را برای جابه جایی بار مغازه های خود و یا ورود به محدوده طرح ترافیک استفاده می کنند. در این شرایط در واقع در خدمت شهروندان نیستند. 

مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران افزود:  مدل نظارتی هوشمند عملا تاکسیران را از غیر تاکسیران تمیز می دهد و این امر علاوه بر ارتقای کارایی سیستم، امکان پشتیبانی بیشتر از تاکسیران در امور رفاهی و معیشتی از جمله تأمین های بیشتر بیمه ای و ... را به همراه خواهد داشت.

وحدت کار اضافه کرد: برخی می گویند خودروی تاکسی در مالکیت فرد است و سازمان نمی تواند بر آن نظارت کند؛ اما در پاسخ باید بگویم که اگر تاکسی شخصی است پس نمی تواند از خدمات سازمان تاکسیرانی همچون طرح ترافیک و سوخت اضافه بهره مند شود.

مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران در پاسخ به این سوال که چگونه از فعالیت تاکسی ها با خبر می شوید؟، اظهار کرد: با استفاده از روش های هوشمند که در حال حاضر هم در شرکت های مسافری اینترنتی وجود دارد می توان نسبت به کنترل تاکسی های فعال و غیرفعال اقدام کنیم.

وی با بیان این که در کوتاه ترین زمان ممکن می توان این نظارت و کنترل هوشمند تاکسی ها را اجرایی کرد، گفت: به جای روش های سنتی که از ده ها سال پیش باقیمانده، باید از روش های اجرایی نوین استفاده کنیم که در حال طراحی یک اپلیکیشن در سازمان فناوری هستیم که به صورت تحولی و نوآورانه مدل نظارتی ما را پیاده سازی کنند.

ارتقاء بهره وری ناوگان تاکسیرانی

فعال شدن باشگاه رفاه تاکسیرانان

وحدت کار در پاسخ به سوالی مبنی بر این که هدف شما از کنترل تاکسی ها چیست؟ تصریح کرد: ما به دنبال ارتقاء بهره وری ناوگان هستیم و همچنین استفاده حداکثری از ظرفیت های تاکسیرانی، چرا که در ساعت پیک می بینید که در یک پایانه اصلا تاکسی وجود ندارد و در مقابل پایانه مجاور تاکسی دپو شده، اما مسافری وجود ندارد که برهمین اساس باید برنامه ریزی دقیقی برای مدیریت درست تاکسی ها انجام دهیم.

وی در مورد پروژه باشگاه رفاه تاکسیرانان گفت: در نظر داریم باشگاه رفاه تاکسیرانان را فعال کنیم به گونه ای که برنامه ریزی هایی دقیقی برای ارائه خدمات بهتر به رانندگان تاکسی انجام شده است که از جمله خرید لوازم مصرفی تاکسی حتی المقدور پایین تر از نرخ دولتی و همچنین خرید روغن و لوازم یدکی پرمصرف برای رانندگان تاکسی در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران با بیان این که در بحث تفریحی نیز اقدامات زیادی صورت گرفته است، اظهار کرد: سفر تاکسیرانان به مشهد در حال بررسی نهایی است و این در حالی است که شهردار تهران تاکید زیادی بر ارتقاء سطح رفاهی تاکسیرانان دارد.

وی با بیان این که چندی پیش با دستور شهردار تهران در تعامل با سازمان نوسازی موضوع تمهید امکانی برای تأمین مسکن برای تاکسیرانان فعال شهر تهران مورد توجه قرار گرفت، تصریح کرد: شهردار تهران بر خانه دار شدن رانندگان تاکسی تاکید دارد که موضوع در حال پیگیری است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.