| کد خبر: 138128 |

کمبود نقدینگی؛ سدی در راه نوسازی تاکسی‌های فرسوده

تاکسی‌های فرسوده که برنامه جایگزینی آنها در میانه راه متوقف مانده، این روزها سدی بزرگ را در برابر خود می‌بینند؛ کمبود نقدینگی. تهران تا ابتدای امسال ۱۷ هزار تاکسی فرسوده داشت که با اجرای فاز نخست طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده، ۱۳هزار دستگاه آن شامل اکثریت قریب به اتفاق تاکسی‌های پیکان نوسازی شدند.

تین نیوز
تاکسی‌های فرسوده که برنامه جایگزینی آنها در میانه راه متوقف مانده، این روزها سدی بزرگ را در برابر خود می‌بینند؛ کمبود نقدینگی. تهران تا ابتدای امسال ۱۷ هزار تاکسی فرسوده داشت که با اجرای فاز نخست طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده، ۱۳هزار دستگاه آن شامل اکثریت قریب به اتفاق تاکسی‌های پیکان نوسازی شدند.

از هفته گذشته فراخوان عمومی برای نوسازی تاکسی‌های مدل 1386داده شد که تعداد این تاکسی‌ها در تهران عددی بالغ بر 15هزار دستگاه است و آنها نیز با سن حدود 10سال از امسال فرسوده محسوب می‌شوند. از طرفی نقدینگی لازم برای نوسازی تاکسی‌های مدل86 هنوز تأمین نشده است.

یک عضو مجمع نمایندگان استان تهران با انتقاد از تردد تاکسی‌های فرسوده در پایتخت خواستار آن شد که بانک‌های عامل تسهیلات نوسازی این ناوگان را فراهم کنند. عبدالرضا هاشم‌زایی با بیان اینکه تاکسی‌های فرسوده نقش زیادی در افزایش آلایندگی هوای پایتخت داشته و مهم‌ترین معضل این کلانشهر آلودگی هو است، گفت:

اگر حلقه‌های ارتباطی مانند شهرداری، شورای شهر، تاکسیرانی، بانک‌های عامل و در نهایت وزارت کشور همکاری لازم را با یکدیگر داشته باشند بی‌شک موضوع نوسازی تاکسی‌ها به‌درستی تحقق می‌یابد. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینکه روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده تهران باید به سرعت طی شود، تصریح کرد:

متأسفانه بی‌توجهی نسبت به پرداخت تسهیلات مناسب باعث شده روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده به کندی طی شده و همچنان شاهد تردد آنها در کلانشهر تهران باشیم؛ این در حالی است که نوسازی و از رده خارج کردن آنها در بهبود وضعیت هوای تهران بسیار مؤثر خواهد بود. وی با یادآوری اینکه نوسازی تاکسی‌های فرسوده از توان دارندگان آنها خارج است، افزود: تعلل بانک‌ها در ارائه تسهیلات نوسازی، افزایش بار ترافیکی و میزان تصادفات و همچنین تشدید آلودگی هوا در پایتخت را به‌دنبال دارد؛ در این رابطه نیاز است بانک‌های عامل تسهیلات نوسازی تاکسی‌های فرسوده را فراهم کرده و وام‌های کم‌بهره بانکی برای نوسازی تاکسی‌ها در اختیار صاحبان تاکسی‌های فرسوده قرار گیرد.

  • راه‌حل چیست؟

کمبود نقدینگی مهم‌ترین مشکل نوسازی تاکسی‌های فرسوده است. در این راه برای حل مشکل باید بدهی دولت به بانک‌ها پرداخت شود تا از این طریق توان مالی بانک‌ها افزایش یابد و بانک‌ها بتوانند نسبت به تأمین تسهیلات مناسب برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده اقدام کنند. از طرف دیگر بانک مرکزی نیز باید خط اعتباری مناسبی را برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی درنظر بگیرد.

وضعیت تاکسی‌های فرسوده کشور نیز مانند تهران در شرایط خوبی نیست و187هزار تاکسی فرسوده هر روز در کشور تردد می‌کنند.

این خبر را به‌تازگی امیر جعفرپور مدیرکل دفتر حمل‌ونقل عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور داده است. به‌گفته این مقام دولتی، تا پایان سال‌جاری قرار است به وسیله نوسازی تاکسی‌های فرسوده تعداد این تاکسی‌ها را به 97هزار دستگاه برسانیم. وی افزود: اگر در سال95 نوسازی تاکسی نداشتیم الان تاکسی‌های فرسوده به 187هزار دستگاه می‌رسید اما با نوسازی تاکسی‌ها در سال گذشته به عدد 135هزار تاکسی فرسوده رسیدیم و تا پایان سال‌جاری قرار است به وسیله نوسازی 38هزار تاکسی‌ فرسوده تعداد این تاکسی‌ها را از 135هزار به 97هزار دستگاه برسانیم.

  • کارنامه نوسازی در سال 96

از ابتدای سال‌جاری تاکنون بالغ بر 6هزار و سال گذشته 47هزار تاکسی فرسوده در کشور نوسازی شده است. حدود نیمی از تاکسی‌های فرسوده‌ای که نوسازی شدند تاکسی پیکان بودند که با منع تردد آنها تعداد این تاکسی‌ها به‌شدت کاهش یافته است. البته روند نوسازی و تحویل خودروها با وقفه‌ای مواجه بود که در اردیبهشت‌ماه امسال این روند با توجه به تحویل تاکسی‌های فرسوده انجام شد اما در ادامه این پروسه متوقف شده و نیازمند تعامل نهادهای مسئول برای تأمین نقدینگی است.

 

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.