| کد خبر: 56228 |

◄ موافقان و مخالفان نصب درب های حفاظتی در مترو / از کمیسیون حمل و نقل شورا اصرار؛ از شهرداری، مترو و سایر اعضا انکار

تین نیوز | لایحه بررسی نصب درب های بازشو ایمنی در ایستگاه های مترو (PSD) از لحاظ فنی، اقتصادی و فایده عمومی مباحثات و جدال های لفظی بین کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران و معاون شهردار تهران را در جلسه امروز شورای شهر ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز از یکصد و شصت و چهارمین جلسه شورای شهر تهران که امروز سه شنبه،  دوم تیرماه برگزار شد، احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل با اشاره به طرح مندرج در دستور جلسه مبنی بر "نصب درب های بازشو ایمنی در ایستگاه های مترو (PSD)" اظهار داشت: پس از تصویب یک فوریت طرح در کمیسیون ها تنها کمیسیون سلامت با تصویب آن مخالفت کرد زیرا بر این اعتقاد بودند که این موضوع در برنامه پنج ساله مورد اشاره قرار گرفته و دیگر نیازی به ارائه طرح لایحه جدید نیست.

نصب درب های حفاظتی در ایستگاه مترو فرودگاه مهرآباد
وی افزود: پیشنهاد کمیسیون عمران و حمل و نقل اجرای پایلوت این پروژه در خط 7 حد فاصل فرودگاه مهرآباد است. همچنین به واسطه توجیه فنی- اقتصادی این پروژه (PSD)، در صورت موافقت با پیشنهاد شهرداری تا پایان سال 95 شاهد این نوع درب ها در ایستگاه های مترو خواهیم بود.

محسن سرخو، رئیس کمیته حمل و نقل نیز در ادامه بیان داشت: نصب این درب ها موجب مکانیزه کردن حرکت قطار و تنظیم گردش هوای داخل ایستگاه می شود و از طرفی با جذب تبلیغات می تواند هزینه ساخت را بازگرداند.

آباد: هزینه نصب درب های حفاظتی بالاست
در ادامه معصومه آباد، رئیس کمیته بحران با مخالفت در خصوص اجرای این طرح از هزینه ساخت این پروژه به مبلغ هزار میلیارد تومان خبرداد و گفت: هزینه ساخت هر متر آن حدود 24 میلیون تومان است.

چمران: هدف کمیسیون حمل و نقل چیست؟
از سوی دیگر، مهدی چمران، رئیس شورای شهر در ادامه با طرح سوالات زیر، خواستار هدف کمیسیون عمران از پیشنهاد این طرح شد:
1- احداث مترو واجب تر است یا نصب درب های PSD؟
2-با توجه به کمبود منابع و مشکلات جذب فاینانس، اولویت صرف 1000 میلیارد در ساخت و توسعه مترو باشد یا نصب درب های PSD؟
3- درب های حفاظتی با هدف جلوگیری از ازدحام پیشنهاد شده یا برای جلوگیری از خودکشی؟
4- هزینه نصب درب های حفاظتی در یک ایستگاه مانند ایستگاه های امام خمینی و مهرآباد چقدر می شود تا بتوانیم نسبت به سایر ایستگاه ها برآورد کنیم؟

تندگویان: در سراسر خطوط  نیازی به نصب درب های حفاظتی نیست
محمد مهدی تندگویان، عضو کمیسیون شهرسازی نیز تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا برای ناهنجاری پروژه تعریف نمی کنند لذا در سراسر خطوط به هیچ وجه نیازی به نصب درب های حفاظتی نیست زیرا در زمان بحران حتما خلل ایجاد می کند.

قناعتی: نباید به خاطر خودکشی چند نفر هزینه زیادی متحمل شویم
ابوالفضل قناعتی سخنگوی شورا نیز با بیان اینکه " یک هزار میلیارد هزینه ساخت 10 کیلومتر مترو است" تاکید کرد: نباید به خاطر خودکشی دو نفر در سال از طریق مترو این هزینه را متحمل شویم. بلکه باید به وعده خود به مردم مبنی بر توسعه مترو عمل کنیم.

وی افزود: کسی که قصد خودکشی داشته باشد اگر مترو نشد خود را زیر اتوبوس خواهد انداخت.

دنیامالی: کاهش هزینه بهره برداری با اجرای پروژه PSD
دنیا مالی پس از استماع نظرات سایر اعضا بیان داشت: با شنیدن اظهارات برخی از دوستان به شعور مهندسی ما بر می خورد. باید توجه داشت که دو بخش بالایی و تحتانی درب های حفاظتی قابلیت تبلیغاتی دارد به علاوه با کنترل و بهینه سازی چرخه هوا و تامین هوای گرم و سرد در ایستگاه ها هزینه بهره برداری مترو کاهش می یابد. البته باید توجه داشت به طور حتم اولویت شورا، توسعه خطوط مترو است.

عبدالله پور: هزینه میلیارد دلاری اجرای پروژه
علی عبدالله پور، قائم مقام مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو نیز با اشاره به هزینه بالای اجرای این پروژه گفت: هزینه نصب و راه اندازی درب های حفاظتی در هر ایستگاه 75 میلیارد تومان است که برای هر رام قطار هفت میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.

تشکری هاشمی: معایب اجرای طرح در تهران
در ادامه سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل  و ترافیک شهردار تهران با اشاره به معایب و مشکلات اجرای این طرح در تهران اظهار داشت: به غیر از شهر های دهلی، هنگ کنک و سنگاپور به دلیل شرایط آب و هوایی از اجرای این پروژه استقبال نکرده اند.

وی افزود: از جمله معایب نصب درب های حفاظتی مترو PSD می توان به گران بودن و هماهنگ سازی سیستم ها اشاره داشت اگرچه منفعت آن تنظیم سرمایش و گرمایش و کسب درآمد از تبلیغات است با این حال می توان از سایر اماکن موجود در شهر نیز درآمد تبلیغاتی لازم و بیشتری را کسب کرد.

وجود چهار نسل متفاوت مترو در تهران
معاون شهردار تهران تصریح کرد: چهار نسل متفاوت مترو در تهران وجود دارد که محل درب ها در زمان رسیدن در ایستگاه متفاوت است و در صورت نصب درب قادر به اداره خط های دیگر نخواهیم بود. همچنین با وجود چندین نسل متفاوت سیستم سیگنالینگ در صورت بروز اختلال بین درب و مترو، آن قطار قادر به حرکت نخواهد بود.

هزینه تجهیز اولین ایستگاه به PSD
تشکری هاشمی با بیان اینکه" هزینه تجهیز اولین ایستگاه به درب های حفاظتی بیش از 500 میلیارد است" تاکید کرد: درب های PSD به گونه ای است که نمی توان به صورت پایلوت در یک ایستگاه نصب شوند و باید تمام ایستگاه ها را به این سیستم مجهز کرد.

وی خاطرنشان کرد: درب های حفاظتی PSD فقط با وجود قطار های بدون راننده DRIVERLESS قابل اجرا است و باید در نظر داشت که شرکت مترو تنها در ساعت 12 تا 5 صبح یعنی زمان تعطیلی سرویس دهی به مردم می تواند به امور اجرایی بپردازد.

کنایه های سرخو به شهرداری
پس از اظهارات معاون شهردار تهران، محسن سرخو رئیس کمیته حمل و نقل شورا گفت: 1.5 سال از برنامه پنج ساله گذشته است اما هیچ اقدامی از سوی شهرداری تهران صورت نگرفته است و حالا معاون شهردار با ارائه توضیحات و اطلاعات غلط، شورای شهر را متهم به غیر کارشناسی بودن می کند. وی افزود: اگر اختیار شورا را به شهرداری بسپارید با برف دو سال بعد پایین می آید.

کاشانی: قرار بود شرکت کره ای طرح را اجرا کند

حبیب کاشانی عضو دیگر شورای شهر تهران یادآور شد: یک شرکت کره ای قرار بود این طرح را به صورت BOT در سال 92 اجرا کند اما از مشکلات اجرای آن در حال حاضر این است که هزینه های باید برآورد و در بودجه 94 دیده می شد.

دنیا مالی نیز ضمن ابراز تاسف از اظهارات معاون شهردار تهران بیان داشت: سیگنالینگ به هیچ وجه این طوری نبوده و مشکلات اجرای این طرح، سخت افزاری است. همچنین با مراجعه به سایت ویکی پدیا می توان از میزان استفاده سایر شهرهای جهان از PSD  پی برد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.