| کد خبر: 262244 |

مدیرعامل شرکت دریابان جنوب کیش عنوان کرد:

◄ نیاز صنعت کشتی سازی به سرمایه گذاری بین المللی و مدرنیزاسیون

کاپیتان سمنانی پور مدیرعامل شرکت دریابان جنوب کیش با تاکید بر ضرورت حمایت همه جانبه دولت از توسعه دریامحور ، استفاده از سرمایه گذاری بین المللی را برای مدرنیزه کردن صنعت کشتی سازی کشور ضروری دانست.

تین نیوز

 کاپیتان سمنانی پور مدیرعامل شرکت دریابان جنوب در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تین نیوز ، با بیان اینکه پیشرفت بشرو کشورها از ابتدای خلقت  درروی کره زمین مدیون دریا است ، گفت: تلاش برای بقا و پیشرفت از دریا شروع شده و این موضوع پایه و اساس توسعه برای هر کشوری است . تاریخ کشورعزیز ما ایران نیز از لحاظ قدرت کشورگشایی و رونق تبادلات تجاری واردات و صادرات گویای اهمیت این نعمت خدادادی در شمال و جنوب کشور است. جایگاه ویژه چرخه تبادلات دریایی کالا برای ما در عرصه منطقه ای  وجهانی همواره   مطرح و در اولویت اهمیت بوده و هست ، بنابراین بلا شک حمل و نقل دریایی موضوع مهم و قابل توجهی است.

وی که در دهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی سخن می گفت، شرکت کشتیرانی ملی نفتکش و کشتیرانی ج.ا.ا را از جمله شرکت های مطرح دنیا و از افتخارات صنعت تخصصی کشور دانست و افزود : در سال های بعد از انقلاب و بخصوص با تجارب دوره  جنگ تحمیلی به توسعه صنعت کشتیرانی توجه ویژه ای میشد و پیشرفت های عمده ای کسب گردید لیکن با بحث شروع تحریم و محدود یت ها، سه محور عمده و اصلی  چون کشتیرانی، بیمه و بانکداری را که از اساسی ترین پایه های اقتصاد و ارتباطات تجاری بین المللی  کشور به شمار می آمدند  هدف قرار گرفتند و این دو شرکت کشتیرانی اصلی کشور  که از شرکت های مطرح دنیا بودند نیز تحت تاثیر مستقیم قرار گرفتند .

مدیرعامل شرکت دریابان جنوب تصریح کرد : دشمن اهرم های بازدارنده خود را تقویت و صنعت را بطور مستمر رصد و مورد تاثیر قرار داد لیکن اهرمهای هوشمندانه و راهکارهای متنوع مقابله با توجه به نیازهای کشور به طرق مختلف فعال و در تمام سطوح گسترش پیدا کرد و تبادلات تجاری کشور بهرحال ادامه یافته است البته با هزینه های مترتبه.

سمنانی پور بیان کرد: با توجه به مشکلات مختلف اقتصادی کشور پشتیبانی و حمایت دولتی  از این صنعت کمترشده و محدودیت بین المللی باعث شد تا ازدسترسی به منابع و تسهیلات بین المللی بهره مند نشویم بنابراین ساختار تمرکز بر توسعه واقعی این صنعت بسیار تضعیف گردیده است. سمنانی پور به شرکت های کشتی سازی داخلی اشاره کرد و گفت : با توجه به مشکلات عمده تامین مالی و همکاری تخصصی شرکت های عمده مطرح کشتی سازی بین المللی برای تامین امکانات از جمله سرمایه گذاری و نیازهای تخصصی و مدرن و همچنین قطعات اصلی برای ساخت کشتی های تجاری استاندارد ، شرکت های داخلی به آن قدرت و بازدهی لازم نرسیدند  و در نتیجه قادر به شرایط مطلوب ساخت کشتی های بزرگ نشدند.

وی با بیان اینکه دیگر دولت نیز به تنهایی نمی تواند از این بخش پشتیبانی کند ، تاکید کرد : منافع بخش خصوصی نیزدر شرایط محدودیت بین المللی مانع از ورود مستقیم به تامین نیازهای اصلی این صنعت میباشد

چرا که سرمایه گذاری عمده ارزی می خواهد و زمانی می تواند سرمایه ارزی را تامین کنند که بنگاه های بین المللی که در این زمینه به صورت زنجیره ای فعالیت می کنند با در نظر گرفتن محدودیت ها حمایت کنند به طوری که در تیررس تحریم قرار نگیرند. مدیرعامل شرکت دریابان جنوب گفت: معضل اساسی ما در توسعه صنعت کشتیرانی بین المللی این است که نمی توانیم به نحو احسن از امکانات مستقیم بازار بین المللی استفاده کنیم چرا که بطور مستقیم در هیج جایگاهی نمی توانیم حضور داشته وبه جلب  همکاری تخصصی دست یابیم. وی ناوگان دریایی فعلی را کهنه  دانست و افزود : ناوگان فرسوده شده است و سرمایه قابل توجه برای جایگزینی می خواهد. ما درباره ناوگانی صحبت می کنیم که مهم و مطرح بوده و  اسم و رسمی داشتند و برند بودند، ولی امروزه نمی توانند نقشی داشته باشند و مظلومانه در حال فرسایش هستند.

وی تصریح کرد: حقیقت امر انکار ناپذیر  این است که  این شرایط باعث عدم تمرکز بر مالکیت تحت پرچم و کنترل واحد و حاکمیتی بر ناوگان تامین کننده نیاز کشور شده است .  وی معتقد است : دولت باید ابزاری ایجاد کند تا جهت حمایت و اجرای واقعی سیاست های توسعه دریا محور ، ضمن کنترل فعالیت های حمل ونقل تجاری دریایی ،زیر ساختهای مورد نیاز در همه زمینه ها را همزمان ایجاد و  شرایط لازم  دسترسی به تسهیلات و منابع بین المللی مورد نیاز برای تقویت و توسعه و نوسازی وجایگزینی ناوگان را بنحوی مهیا کند. همچنین کشتی سازی های ما بتوانند به سرعت مدرنیزه و فعال شوند که این فعل نیاز به سرمایه گذاری های بزرگ و شراکت بین المللی دارد . مدیر عامل شرکت دریابان جنوب اشاره به کشورهای همسایه کرد و گفت: وقتی به کشور های همسایه بخصوص در حوزه خلیج فارس  نگاه می کنیم ما در توسعه تجاری دریایی عقب مانده ایم  ومیدان را براحتی در اختیار رقبا و ایجاد زمینه توسعه ایشان گذاشته ایم.

سمنانی پور خاطرنشان کرد: این وضعیت ما باعث شده تا کسانی که در این صنعت بسیار عقب تر ازما بودند به دلیل شرایطی که ایجاد کردیم رونق گرفته  و ما بطور غیر مستقیم از امکانات ایشان استفاده کنیم وزمینه تقویت درآمد چشمگیر برایشان داشته باشیم  . در پایان تاکید میگردد که پشتیبانی جدی و عملی از صنعت دریانوردی و آموزش حرفه ای دریانوردان توانمند و ایجاد زمینه های اشتغال جذاب برای توسعه استاندارد دریایی از الزامات بلا شک میباشد تا جایگاه قبلی خود را در سطح بین المللی باز یابیم.

انتهای پیام

 

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.