صنعت بازیافت کشتی هنوز در کشور تاسیس نشده است
صنایع ساخت و تعمیر در کشور تا حدودی وجود دارند؛ ولی صنایع بازیافت به رغم آنکه طی چهل سال گذشته درباره آن بحث شده است، اما تاکنون صنعتی برای آن تأسیس نشده است. این مسئله به دلیل ضرورت نوسازی ناوگان دریایی کشور اهمیت دارد.
شهراد کوکبی جهرمی، کارشناس ارشد صنایع دریایی کشور در نشست اقتصاد دریا محور با موضوع «کشتی و اقتصاد دریا» که در انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران برگزار شد گفت: صنایع ساخت و تعمیر در کشور تا حدودی وجود دارند؛ ولی صنایع بازیافت به رغم آنکه طی چهل سال گذشته درباره آن بحث شده است، اما تاکنون صنعتی برای آن تأسیس نشده است. این مسئله به دلیل ضرورت نوسازی ناوگان دریایی کشور اهمیت دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از سی نیوز، وی درخصوص بازیافت کشتی افزود: بنده مطالعاتی را دراین زمینه انجام داده ام و تا حدودی به دنبال این مسئله بودم و جلساتی را نیز برای همین منظور برگزار کردیم؛ ولی موضوع بازیافت کشتی باید در سطح گسترده تری با حضور مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان حفاظت محیط زیست کشور دنبال و تصمیمات متناسب اتخاذ گردد.
این کارشناس ارشد صنایع دریایی کشور درباره اقتصاد دریامحور، بیان داشت: موضوع بهره برداری از منابع دریاها در برنامه هفتم توسعه کشور تحت عنوان «اقتصاد دریا» مطرح شده است و به نظر می رسد به بهره برداری از منابع دریا به طور عام اشاره دارد؛ اما لازم است به زیر حوزه های آن هم مطابق با فهم بین المللی از اقتصاد دریامحور توجه گردد.این یک امر بدیهی و مسلم است که قبل از تحلیل و بررسی هر موضوعی باید به تجربه و دانش دیگران به موضوع توجه نمود و تنها در چنین شرایطی می توان انتظار داشت که برنامه ریزی حل مسائل کشور در فضایی آگاهانه و روشن صورت خواهد گرفت.
کوکبی، با اشاره به فعالیت های اقتصادی هر کشوری که بر اساس ذیل حساب های ملی آن کشور در قالب جداول داده – ستانده ثبت می گردند، اظهار داشت: به نظر می رسد که فعالیت های اقتصادی دریایی را می توان در ۴ گروه قرار داد؛ گونه ای از فعالیت های اقتصادی در ارتباط مستقیم با دریاها قرار داشته و از ضرورت استقرار در سواحل برخوردارند، بخشی دیگر از فعالیت های اقتصادی در ارتباط غیرمستقیم با دریاها قرار داشته و می توانند در عمق کشور مستقر گردند. این دسته از فعالیت های دریایی ذیل سرفصل اقتصاد دریا قرار می گیرند. گروهی از فعالیت های اقتصادی غیرمرتبط با دریاها بوده و استقرار آن ها در سواحل از مزیت های نسبی برخودار است و برخی دیگر از فعالیت های اقتصادی موجب تاثیر گذاری بر زیست بوم دریاها می شوند؛ این دسته از فعالیت ها به همراه بخشی از فعالیت های اقتصاد دریا که نیاز به استقرار در سواحل دارند، ذیل سر فصل اقتصاد سواحل قرار می گیرند.
وی در ادامه در تعریف اقتصاد دریا و اقتصاد سواحل افزود: اقتصاد دریا به طور کلی به فعالیت های اقتصادی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط با دریا قرار می گیرند، اشاره دارد؛ اما اقتصاد سواحل اشاره به فعالیت های اقتصادی در مناطق ساحلی داشته و ممکن است لزوماً مرتبط با دریا نباشند.
این کارشناس ارشد صنایع دریایی کشور با برشمردن مسأله مهم در این رابطه که باید مناطق ساحلی تعریف شوند و همچنین نیاز به بررسی و کارشناسی متخصصان -از جمله متخصصین جغرافیا- دارد، اظهار نمود: البته بنده به عنوان نماینده انجمن مهندسی دریایی ایران در جلسات اولیه کارگروه اقتصاد دریا در سازمان برنامه ریزی حضور داشته و این موارد را تذکر دادم. آقایان هم پس از جست وجوی سریع در منابع در دسترس این موضوع را تائید کردند، ولی پاسخ نهایی ایشان «ضیق وقت» بود. امیدوارم حالا که زمان نسبتاً بیشتری در اختیار دارند، این موضوع مهم را رعایت کنند؛ در غیر این صورت خشت اول کج گذاشته خواهد شد و مراحل بعدی در فرایند برنامه ریزی و کنترل با مشکلات مواجه خواهد گردید.
کوکبی گفت: موضوع اصلی در بهره برداری از منابع دریا که بیش تر مورد توجه قرار دارد، همان اقتصاد دریاست که به طور مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط با دریا هستند؛ اما لزوماً در مناطق ساحلی مستقر نمی باشند. اقتصاد دریا براساس این تعریف، شامل زیرمجموعه هایی می شود. یکی از این زیر مجموعه ها، صنعت ساخت، تعمیر و بازیافت کشتی می باشد. با توجه به مقدمه ای که پیشتر اشاره شد باید در ابتدا تعریفی از صنعت کشتی سازی ارائه گردد و مشخص گردد که این صنعت دارای چه مؤلفه های تاثیرگذاری است و نگاه دولت ها به این صنعت چگونه است.
وی خاطرنشان ساخت: اولین گام ضروری بدین منظور این است که از نگاه و تجربه سایر کشورها بهره گرفته شود. کار گروه همکارهای تنظیم گری و سیاست گذاری کمیسیون اقتصادی ملل متحد برای اروپا، به منظور پایش و درک صحیح از مولدهای تاثیر گذار بر جلب توجه دولت ها به صنایع دریایی، مطالعات گسترده ای را در سال ۲۰۰۷ آغاز نمود. این کارگروه سال هاست که از نگاه سیاست گذاری و تنظیم گری، کشورها را ارزیابی می کند.
کوکبی بیان داشت:فراهم آوری شرایط تجارت آزاد در صنعت ساخت کشتی در کانون توجه این کارگروه قرار دارد. برای سیاست گذاران و برنامه ریزان در حوزه کشتی سازی کشور آشنایی با فعالیت و اقدامات این کارگروه ضروری به نظر می رسد.