| کد خبر: 194327 |

◄ مصائب دریانوردی در ایران: 5هزار دریانورد بیکارند

یکی از معضلات گریبان گیر جامعه دریایی، بیکاری دریانوردان ایرانی باتجربه و متعهد با ورود بیش‌ازحد دریانوردان خارجی به ناوگان دریایی کشور است که متأسفانه مسئولین به آن توجهی ندارند.

تین نیوز

یکی از معضلات گریبان گیر جامعه دریایی، بیکاری دریانوردان ایرانی باتجربه و متعهد با ورود بیش‌ازحد دریانوردان خارجی به ناوگان دریایی کشور است.

 پژمان رفیعی در این خصوص به تین نیوز گفت: یکی از بزرگترین دلایل بیکاری دریانوردان ورود بیش‌ازحد پرسنل خارجی به ناوگان دریایی ایرانی است که از آن جلوگیری نیز نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: سیطره دریانوردان خارجی بر بازار مشاغل دریایی ایران

رفیعی افزود: اکثریت مالکین محترم شناورهای ایرانی بنا به دلایلی مانند عدم نیاز پرداخت بیمه تأمین اجتماعی نیروی خارجی، تهیه نکردن آذوقه غذایی مناسب، پرداخت نکردن حقوق به‌موقع و دستمزد بسیار پایین، عدم نیاز به پرداخت عیدی و سنوات، نیاز نداشتن به مرخصی حین قرارداد یک‌ساله و نیاز نداشتن به هزینه ایاب و ذهاب و دلایل دیگر، به‌کارگیری نیروهای خارجی را به نیروهای داخلی ترجیح می‌دهند.

او اضافه کرد: سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان متولی این امر، هیچ اقدام قابل‌توجهی انجام نداده و روزبه‌روز به آمار بیکاران فعال در حوزه دریانوردی اضافه می‌شود.

بیکاری 5 هزار دریانورد علی رغم تکذیب سازمان بنادر

روز گذشته جلیل اسلامی معاون امور دریایی سازمان بنادر، موضوع بیکاری دریانوردان را تائید نکرد و گفت میزان عرضه و تقاضا در این صنعت به گونه‌ای است که، دریانوردی بیکاری نیست، این در حالی است که پژمان رفیعی فعال صنعت حمل‌ونقل دریایی خبر از 5 هزار بیکار دریانورد می‌دهد.

او افزود: دریانوردان ایرانی برای دریافت گواهینامه و مدرک دریایی خود بعد از گذراندن ماه‌ها دوره‌های مختلف آموزشی، صرف وقت و پرداخت هزینه‌های دوره و کسب موفقیت در امتحانات و دریافت مدارک دریایی و آمادگی حضور در شناورها جهت کار، تازه متوجه می‌شوند که از کار خبری نیست.

رفیعی اضافه کرد: با توجه به اینکه مدارک دریانوردان از طریق سازمان بنادر و دریانوردی صادر می‌شود و دوره‌های دریانوردی نیز زیر نظر این سازمان است؛ متأسفانه هیچ‌گونه حمایتی از سوی این سازمان در خصوص رفع مشکلات فوق انجام نمی‌شود.

دریانوردان فاقد پوشش بیمه ای و قرارداد هستند

او در ادامه توضیحات خود می‌گوید: اکثر دریانوردان فاقد پوشش بیمه‌ای هستند. نزدیک به 60 تا 70 درصد شرکت‌های خصوصی برای کاهش هزینه‌های خود دریانوردان خود را بیمه نمی‌کنند. از طرف دیگر این شرکت‌ها حتی هزینه ایاب‌وذهاب دریانوردان نیز پرداخت نمی‌کنند.

این کارشناس می‌گوید: بیش تر شرکت‌های خصوصی از بستن قرارداد با دریانوردان خودداری می‌کنند. دریانوردان بعد از ماه‌ها کار سخت و طاقت‌فرسا و دوری از خانواده زمانی که مرخصی می‌روند ممکن است شغل خود را از دست بدهند؛ زیرا این شرکت‌ها زمانی که افراد در مرخصی هستند، نیروی کار جدیدی با حقوق کمتر جایگزین دریانوردی می‌کنند که به مرخصی رفته است.

عدم پرداخت به موقع حقوق دریانوردان

رفیعی افزود: اکثر شرکت‌ها به دریانورد ایرانی با تأخیر 3 یا 4 ماه و گاهی بیشتر حقوق پرداخت می‌کنند. البته آن‌هم گاهی و با شکایت به مقامات بندری، اداره کار و دادگاه که البته این را نیز باید ذکر کرد که اداره کار یا دادگاه از قوانین و حقوق دریایی در رده‌های مختلف هیچ‌گونه اطلاعاتی نداشته و به‌سختی مالک محکوم می‌شود؛ زیرا قوانین حقوقی و مرخصی ... از هیچ ارگانی به آن‌ها ارائه نشده است و در صورت شکایت، هم باید ساعت‌ها از وقت کار زده شود و هم چندین ماه به دنبال حق‌وحقوق خود بود.

رفیعی با اشاره به گذشت یک سال از ارائه شکایت 300 نفر دریانوردان به وزارت کار و امور اجتماعی و اداره اتباع خارجه ایران گفت: حدود یک سال از این موضوع می‌گذرد که تا به امروز متأسفانه مسئولین محترم هیچ‌گونه اقدام و جوابی ارائه نداده‌اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.