| کد خبر: 189596 |

روسیه کشتی کروز جدیدی وارد دریای خزر می‌کند

پنج کشور شرایط دریای خزر را در راستای مشخص شدن وضعیت قانونی مورد بحث و گفتگو قرار داده‌اند.

تین نیوز

کشتی کروز جدیدی بنام Peter the Great در حال حاضر در آستراخان، در حال ساخت است که دارای 155 کابین و با ظرفیت 310 مسافر بوده و انتظار می‌رود که تابستان سال جاری به آب انداخته شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از شیپنا، کشورهای ایران، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان در مورد دریا یا دریاچه بودن دریای خزر گفتگو می‌کنند. بعد از چند دهه و پس از مشخص شدن وضعیت قانونی دریای خزر، دریای مذکور به روی کشتی‌های کروز لوکس بازگشایی می‌شود.

قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و در سال 1991، تنها دو کشور ایران و جماهیر شوروی با دریای خزر هم مزر بوده‌اند که پس از 27 سال و در حال حاضر 5 کشور به منابع غنی این دریا دسترسی دارند.

دریای خزر محلی امن برای تولید ماهیان خاویاری بوده (اگرچه که ماهیگیری در این دریا و در حال حاضر تحت کنترل است) و ذخایر تخمین زده شده برای دریای مذکور 50 میلیارد بشکه نفت و 290 تریلیون مترمکعب گاز طبیعی است.

اگر دریای خزر به‌عنوان دریا محسوب شود، آنگاه قوانین بین‌المللی در مورد آن اعمال خواهد شد و بستر آن طبق خط ساحلی هر کشور تقسیم می‌شود لذا این امر برای کشور قزاقستان با خط ساحلی طولانی سودمند بوده و برای ایران که کوتاه‌ترین خط ساحلی را به خود اختصاص داده سود کمتری در پی خواهد داشت. بااین‌وجود اگر دریاچه به شمار برود، به‌صورت مساوی تقسیم خواهد شد.

در ماه اوت سال 2018، رهبران پنج کشور در شهر ساحلی قزاقستان دیدار داشته تا معاهده مهمی را به امضا برسانند که طبق آن، هر کشور 15 مایل از آب‌های مستقل و به علاوه 10 مایل دریایی دیگر از منطقه ماهیگیری و همچنین آب‌های مشترک را به خود اختصاص خواهد داد.

دریای خزر در حال حاضر دارای وضعیت قانونی ویژه‌ای است، بدین ترتیب که دریاچه یا دریا بودن آن هنوز مشخص نیست. سؤال در مورد چگونگی تقسیم قلمرو، در حال حاضر لغو شده و موضوعی که اکنون موردتوجه است، فرصت‌های جدید گردشگری، از جمله باز شدن این دریا به روی کشتی‌های کروز گردشگری است.

کشتی چندمنظوره

کشتی کروز جدیدی بنام Peter the Great در حال حاضر در آستراخان، که شهری بندری و در دهانه رود ولگا است، در حال ساخت است که دارای 155 کابین و با ظرفیت 310 مسافر بوده و انتظار می‌رود که تابستان سال جاری به آب انداخته شود اگرچه که تاریخ خاصی هنوز اعلام نشده و بلیت این کشتی هم در معرض فروش قرار نگرفته است.

مجری این طرح، شرکت دریایی مسکو اعلام کرده است؛ برنامه سفرهای یک و دوهفته‌ای در سرتاسر دریای خزر، یعنی در بنادر آذربایجان، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران در حال برنامه‌ریزی است.

به‌علاوه، ابعاد و نوع طراحی کشتی که 141 متر و عرض 16.8 متر بوده نیز امکان انتقال آن از طریق شبکه آب‌های داخلی روسیه را فراهم می‌سازد و بدین معناست که این کشتی به دریای خزر محدود نخواهد شد و در نهایت قادر به رسیدن به دریای بالتیک و دریای سیاه نیز است.

گزارش‌های ارائه شده در رسانه‌های آذربایجان و روسیه حاکی از آن است که به احتمال زیاد کشتی‌های مذکور در زمستان طول رودخانه ولگا و در تابستان بین مسکو و سن پیترزبورگ در حرکت خواهند بود هر چند که هنوز برنامه مشخصی از حرکت این کشتی اعلام نشده است.

همچنین ممکن است کشتی کروز در دریای سیاه، امتداد ساحل روسیه، گرجستان و شهر ترابزون ترکیه هم تردد داشته باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.