| کد خبر: 257816 |

امیدواری برای ازسرگیری متروی اهواز

تایید حکم بدوی خلع ید پیمانکار پروژه متروی اهواز از سوی دادگاه تجدید نظر؛ موجب امیدواری برای از سرگیری این پروژه ملی شده است.

تین نیوز

تایید حکم بدوی خلع ید پیمانکار پروژه متروی اهواز از سوی دادگاه تجدید نظر؛ موجب امیدواری برای از سرگیری این پروژه ملی شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، قرارداد متروی اهواز از سال ۸۵ بین شرکت "کیسون" به عنوان اجرا کننده و شرکت "نورینکو" چین به عنوان تامین کننده تجهیزات با شهرداری کلانشهر اهواز منعقد شد. این پروژه به طول ۲۳ کیلومتر از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز آغاز و تا بیمارستان بقایی امتداد می‌یابد و ۲۴ ایستگاه در طول مسیر احداث می‌شود.

تایید ضمنی فسخ قرارداد متروی اهواز توسط شورای عالی فنی

پروژه متروی اهواز دوباره راه می‌افتد؟

طول این مسیر بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور ۲۳ کیلومتر و شامل ۲۴ ایستگاه است که فاز نخست آن از فرودگاه اهواز تا مصلا با احداث ۶ ایستگاه پیش بینی شده است..

خط دوم پروژه قطار شهری اهواز نیز به طول ۲۰ کیلومتر از کیانپارس تا جنوب شرق اهواز را شامل می‌شود که در این مسیر ۲۱ ایستگاه پیش بینی شده است.

عملیات اجرایی قطار شهری اهواز که از بهمن سال ۸۵ آغاز شده با گذشت حدود ۱۷ سال تنها حدود ۲۸ درصد پیشرفت داشته است. این پروژه به دلیل مشکلات مالی و اختلافات بین کارفرما و پیمانکار، از حدود سال ۹۶ در عمل تعطیل شد و سرانجام در سال ۹۹ شهرداری از پیمانکار خلع ید کرد، اما پیمانکار حکم را نپذیرفت و کار به طرح دعوی در محاکم قضایی کشیده شد تا اینکه خرداد ۱۴۰۲ ، رای بدوی دادگاه مبنی بر خلع ید پیمانکار تایید شد.

وضعیت فعلی مترو اهواز

رییس شورای اسلامی شهر اهواز با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره پروژه متروی اهواز ضمن پاسخ به سوالات خبرنگاران ایرنا بیان داشت:موضوع قطار شهری از موضوعاتی است که سالیان سال است بر زمین مانده است در حالی که پروژه مترو در دیگر کلانشهرها که همزمان با اهواز شروع شده، مثل شیراز و اصفهان به نتایج و پیشرفت خوبی رسیده است.

سیاوش محمودی ادامه داد: مبلغ اولیه پروژه متروی اهواز ۷۹۰ میلیون دلار بوده و بین ۲ شرکت کیسون (مجری) و شرکت نورینکو چین به عنوان تامین کننده تجهیزات، با شهرداری اهواز منعقد شد.

وی با بیان اینکه مقرر شده بود پیمانکار(شرکت کیسون)، طراحی، نظارت، اجرا و فاینانس را خود به عهده داشته باشد گفت: مدت قرارداد ۴۸ ماه بوده و قرار بود به مدت چهار سال تکمیل شود ولی در ادامه ۲ اصلاحیه به مفاد قرارداد اضافه شد که مدت آن به ۶۵ ماه افزایش یافت.

پیشرفت ۲۸ درصدی چهار فاز قطار شهری اهواز

محمودی که چندی پیش از خط دوم پروژه مترو در اصفهان و شیراز بازدید کرده افزود: متاسفانه با گذشت حدود ۱۷ سال از آغاز پروژه قطار شهری ، خط اول آن، با لحاظ چهار فاز اصلی، تنها حدود ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: پروژه قطار شهری اهواز ۲ خط اصلی دارد که یکی از آنها به طول ۲۳ کیلومتر مصوب شده است. خط اول دارای ۲ تونل است که ۱۷ کیلومتر حفر تونل انجام شده و تونل زیر بستر رودخانه کارون حفاری شده است.

وی گفت: تاکنون ۱۱ ایستگاه مسیر خط یک متروی شهری اهواز انجام شده و عملیات معماری چهار ایستگاه نیز انجام شده است.

رییس شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه چهار دستگاه کراس اور که جابجایی قطارها توسط آنها صورت می‌گیرد در این پروژه وجود دارد افزود: تاکنون ۲ هزار و ۷۰۰ متر ریل گذاری خط اول این پروژه انجام شده است.

محمودی بیشترین پیشرفت پروژه قطار شهری اهواز را در فاز یک (از فرودگاه تا مصلا)، به میزان ۵۳ درصد بیان کرد و ادامه داد: فاز ۲ این پروژه حدود ۲۷ درصد و فازهای دیگر هم حدود ۹ درصد و هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی گفت: بنا بود ۸۵ درصد منابع این پروژه که الان هم جزو مطالبات و مسائلی است و پیمانکار در دادگاه روی آن تاکید می‌کرد، توسط کارفرما، و از محل اعتبارات اسنادی از یک بانک چینی، و ۱۵ درصد دیگر از منابع داخلی تامین شود.

محمودی ادامه داد: پیمانکار مدعی است که شهرداری اهواز نتوانسته تضمین و تعهدات خود را انجام دهد به همین دلیل تاکید داریم که این موضوع نیاز به بررسی و آسیب شناسی دارد.

آغاز اختلافات شهرداری اهواز و شرکت کیسون از سال ۱۳۹۳

رییس شورای اسلامی شهر اهواز افزود: شهرداری اهواز در خرداد سال ۹۳ ابلاغی به شرکت کیسون ارسال می‌کند که قصد فسخ قرارداد را داریم و از اینجا مسئله از بحث فنی بیرون آمده و دعوای حقوقی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه پروژه از حدود سال ۹۵ به بعد تقریبا تعطیل بوده گفت: مدیریت وقت شورا و شهرداری وقت، تصمیم می‌گیرند با شرکت کیسون وارد دعوای حقوقی شوند تا مساله حل شود اما موضوع در سال ۹۷ به شورای عالی فنی کشیده می‌شود اما این شورا بررسی آن را نمی‌پذیرد.

محمودی اضافه کرد: شرکت چینی نورینکو که تامین کننده تجهیزات پروژه، و یک طرف قرداد بود اعلام کرده بود اگر کارفرما (شهرداری اهواز)، بپذیرد با آمدن هر پیمانکار بعدی، ما در پروژه مشارکت داشته باشیم، وارد دعوی حقوقی نخواهیم شد.

وی گفت: اما شرکت کیسون به رای کارشناسی اولیه که صادر ‌شد اعتراض ‌کرد و سپس پرونده به هیات کارشناسی سه نفره رفت که اگر قرار بود این مسیر، به این شکل ادامه پیدا کند معلوم نبود تا کجا ادامه پیدا می‌کرد؛ چون بعد از ارجاع پرونده به هیات سه نفره، پرونده به هیات پنج نفره، سپس ۹ نفره و بعد ۱۳ نفره ارجاع داده می‌شد و زمان بسیاری سپری می‌شد.

محمودی گفت: زمان ارجاع پرونده از کارشناسی یک نفره تا سه نفره، حدود ۹ ماه طول کشید و با ادامه این روند معلوم نبود تکلیف مترو اهواز کی معلوم می‌شد.

رییس شورای اسلامی شهر اهواز با اذعان به اینکه شرکت کیسون به فسخ قرارداد و بندهایی از آن ایرادات جدی داشت افزود: مسوولان وقت شورا و شهرداری می‌توانستند به بندهای و مسایل دیگر پرونده استناد کنند و به راحتی فسخ را بگیرند اما متاسفانه روی مسایلی دست گذاشتند که شرکت کیسون برای آنها پاسخ‌هایی داشت.

وی با بیان اینکه شهردار وقت فسخ قرارداد و خلع ید را درخواست داشته که مورد موافقت دادگاه قرار نگرفت گفت: کارفرما شاکی بوده که قرارداد فسخ شده اما پیمانکار کارگاه را تحویل نمی‌دهد.

محمودی بیان کرد: آنچه که باعث شد رای بدوی (خلع ید) در دادگاه تجدید نظر تایید شود؛ ارسال لایحه‌ای بود که ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ پیمانکار (شرکت کیسون) به دادگاه ارائه کرد؛ مبنی بر اینکه «حاضرم کارگاه را تحویل دهم ولی قرارداد فسخ نشود». چون فسخ نشدن قرارداد برای این شرکت که پروژه‌های مهمی را در کشور در دست اجرا داشت خیلی مهم بود.

وی گفت: همچنین از طرف مقابل وقتی مطالبه ما را دید و جلساتی که با حضور مسوولان مربوطه از جمله درخواست از شورای تامین برای تحویل گرفتن اجباری کارگاه از شرکت کیسون با توجه به احتمال تبعات امنیتی، و نیز برگزاری نشستی با مسوولان دادگستری و اعضای شورای فنی و با حضور وزیر کشور که در جریان سفر رییس جمهور به خوزستان برگزار شد، فضای مصالحه به وجود آمد، و شرکت کیسون به تحویل دادن کارگاه رضایت داد.

رییس شورای اسلامی شهر اهواز بیان کرد: کلیت رای اخیر دادگاه این است که فسخ قرارداد مورد تایید قرار نگرفت و به دلیل آنچه که دلایل علمی فنی و عنوان شده رد شده اما پیمانکار اعلام کرده حاضرم کارگاه را تحویل دهم ولی فرآیند حقوقی و مسیر مطالبات این شرکت جداگانه دنبال شود.

محمودی درباره رقم مطالبات شرکت کیسون از شهرداری اهواز گفت: عدد دقیق را در آینده اعلام خواهیم کرد اما مبلغ مورد ادعای پیمانکار(شرکت کیسون) با آنچه که برآوردها نشان می دهد، خیلی فاصله دارد.

رایزنی برای انتخاب پیمانکار جدید قطار شهری اهواز

وی با بیان اینکه این مساله در مجموع به نفع شهرداری هم بوده افزود: مذاکره با برخی شرکت‌ها و ارگان‌ها از جمله قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و برخی شرکت‌های مطرح، برای ادامه پروژه مترو اهواز در حال ارزیابی و انجام است و امیدوارم به زودی در همین دوره شورا، کار این پروژه مهم ملی از سر گفته شود.

وی گفت: قطار شهری شورایی دارد و رییس آن استاندار است ورییس شورای شهر، شهردار ، معاون عمرانی استاندار، و مدیر عامل سازمان حمل ونقل قطار شهری عضو هستند و تصمیمات نهایی در این شورا گرفته می‌شود. پس از صدور رای اخیر، درخواست کردیم که نشست این شورا تشکیل شود تا پس از صدور رای قطعی بر اساس مذاکراتی که با شرکت‌های مطرح انجام شده، کار آغاز شود.

محمودی بیان کرد: اگر فسخ قرارداد تایید می‌شد شرکت کیسون می‌بایستی تمام خسارات را در این مدت که پروژه متوقف بوده به شهرداری اهواز می‌داد که با استناد به ماده ۴۸ پیمان، قصوری متوجه پیمانکار نبود.

وی گفت: حُسن این کار این است که کارگاه مترو اهواز دوباره فعال خواهد شد و کارفرما می تواند برود و پیمانکار تعیین، و کار را دنبال کند.

رضا امینی شهردار کلانشهر اوایل خرداد امسال با اشاره به توقف چندساله پروژه قطار شهری اهواز اعلام کرد:رای خلع ید پیمانکار از پروژه قطار شهری اهواز صادر شده و امیدواریم با مساعدت دولت در اعطای مجوز انتشار اوراق، این پروژه در فاز نخست خود به بهره‌برداری برسد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عیسی 0 0

    خوزستان ثروتمند،سرشار از منابع و غنی....ولی از لحاظ امکانات فقیر....یا خدا...

  • اهوازی 0 0

    احسنت بر شهردار اهواز

  • جعفر مقدمی 0 0

    آقای هاشمی مدیر وقت در سال هشتاد و هفت گفت یک سال دیگه بهره برداری میشه!!!!!! الان پانزده سال گذشت...فقط دزدی و .......