| کد خبر: 224673 |

تایید ضمنی فسخ قرارداد متروی اهواز توسط شورای عالی فنی

مدیرعامل قطارشهری اهواز، نامه شورای عالی فنی را به منزله تایید ضمنی فسخ قرارداد با شرکت کیسون (پیمانکار مترو اهواز) دانست و گفت: دادگاه پرونده خلع ید پیمانکار سابق متروی اهواز امسال برگزار می‌شود.

تین نیوز

مدیرعامل قطارشهری اهواز، نامه شورای عالی فنی را به منزله تایید ضمنی فسخ قرارداد با شرکت کیسون (پیمانکار مترو اهواز) دانست و گفت: دادگاه پرونده خلع ید پیمانکار سابق متروی اهواز امسال برگزار می‌شود.

به گزارش تین نیوز، رسول جامعی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره نامه اخیر شورای عالی فنی، توضیح داد: بر اساس این نامه شورای عالی فنی، داوری درباره ادعای خسارت شرکت کیسون پیمانکار متروی اهواز را انجام نخواهد داد.

وی با بیان اینکه داوری قرارداد در طرح متروی اهواز با شورای عالی فنی است، افزود: داوری قرارداد قطارشهری اهواز برخلاف تصور برخی از شهروندان با فرانسه نیست؛ در گذشته این داوری با فرانسه بوده که در اوایل سال ۹۸ با توافق ۲ طرف قرارداد، تغییر کرده و به شورای عالی فنی واگذار می‌شود که این توافق بر اساس قانون طی شده و تنفیذ شده است.

جامعی با اشاره به ادعای خسارت شرکت کیسون اضافه کرد: این شرکت در نامه‌ای به شورای عالی فنی ادعای چهار هزار و ۶۰ میلیارد ریال خسارت برای کارهایی را داشته که هنوز آنها را انجام نداده است، اگر چه به او واگذار شده بود.

وی ادامه داد: متروی اهواز، داوری شورای عالی فنی را پذیرفته و یک جلسه نیز در این زمینه تشکیل شد اما پس از فسخ قرارداد متروی اهواز با شرکت کیسون در خرداد گذشته، به اعتقاد ما و استناد قانون، این داوری دیگر محلی از اعراب نداشته است.

به گفته وی، شورای عالی فنی پیش از این اعلاک کرده بود که با وجود فسخ قرارداد، داوری درباره ادعای خسارت شرکت کیسون را انجام می‌دهد اما با پیگیری بسیار شرکت متروی اهواز، در نهایت استدلال حقوقی ما را پذیرفته و در این نامه اعلام کرده که داوری را از دستورکار خارج می‌کند.

جامعی بیان کرد: نامه شورای عالی فنی، به صورت ضمنی فسخ قرارداد با شرکت کیسون را تایید کرده اما تنفیذ فسخ به دادگاه واگذار شده که مراحل دادرسی آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه نامه شورای عالی فنی گامی در راستای خلع ید کیسون است، افزود: با توجه به اینکه طرف مقابل (کیسون) فسخ قرارداد را نپذیرفته، برای تنفیذ فسخ و خلع ید پیمانکار، پرونده‌ای در دادگاه (دادگاه عمومی اهواز که محل انعقاد قرارداد است) مطرح کردیم، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

جامعی اضافه کرد: دانشگاه شهید چمران به عنوان وکیل پرونده انتخاب شده و با هماهنگی و مذاکراتی که انجام شده، قرار است دادگاه آن امسال برگزار شود.

مدیرعامل متروی اهواز همچنین با اشاره به توقف سه ساله عملیات اجرایی خط یک متروی اهواز، گفت: به دلیل خودداری شرکت کیسون از تحویل کارگاه‌ها به قرارگاه خاتم (پیمانکار جدید)، عملیات اجرایی هنوز متوقف است.

وی افزود: برنامه ریزی اولیه و جلسات با قرارگاه خاتم برگزار شده و منتظر نتیجه دادرسی و تحویل کارگاه‌ها هستیم.

بر اساس این گزارش، شاعری، شهردار اهواز چهارشنبه شب نامه شورای عالی فنی درباره مترو اهواز را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد. در این نامه آمده است: شهرداری اهواز، کل پیمان سه جانبه کارفرما، شرکت کیسون و شرکت نورینکو چین فسخ و شهرداری در ادامه جریان رسیدگی پرونده، از شرکت در جلسات مربوط خودداری کرد و عملا در این مرحله ماده ۴۶۱ قانون آیین دادرسی اتفاق افتاد. از طرف دیگر رسیدگی به موضوع فسخ هم با توجه به حضور شرکت چینی در پیمان ۲ طرفه خارج از صلاحیت شورای عالی فنی است. اینک با توجه به آنکه شورا تمام امور مربوط به وظیفه داوری خود را انجام و حتی آماده صدور رای است، ولی با توجه به فسخ قرارداد، صدور رای داوری به موجب ماده ۴۶۱ قانون آیین دادرسی مدنی، منوط به رسیدگی و اظهار نظر دادگاه صالحه خواهد بود.

عملیات اجرایی خط یک مترو اهواز بهمن سال ۸۵ آغاز شد اما پیشرفت این پروژه پس از گذشت بیش از ۱۴ سال هنوز کمتر از ۳۰ درصد است.

پروژه خط یک متروی اهواز از زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می‌شود و پس از عبور از میدان‌های اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غربی اهواز به انتهای مسیر خود می‌رسد. طول این مسیر بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور ۲۳ کیلومتر و شامل ۲۴ ایستگاه است. این پروژه به ۲ گام تقسیم و گام نخست آن از فرودگاه تا مصلای اهواز  با ۶ ایستگاه تعیین شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.