| کد خبر: 89484 |

صنعت خودرو در پسا برجام

قیمت‌گذاری یا آزادسازی قیمتی؛ مسأله همچنان این است

 هفته‌نامه حمل و نقل |
 
همزمان با تحولات اقتصادی که در سایه گشایش های مورد انتظار از اجرای برجام نوید داده می‌شود، رونق بازار تولید خودرو و جان گرفتن صنعت خودروی ایران به عنوان یک هاب بزرگ منطقه‌ای انتظاری است که در میان تحلیل‌گران اقتصاد و صنعت ایران شکل گرفته است.
با ایان حال موضوع قیمت‌گذاری خودروهای ساخت داخل و حاکمیت نظام قیمت گذاری دولتی یا رقابتی شدن قیمت تولیدات کماکان موضوع بحث کارشناسان است:
استقبال مردم از خرید برندهای با کیفیت اروپایی
رییس کمیته تولید ملی و حمایت از ساخت داخل مجلس، بهترین راه بستن روزنه سوء استفاده قیمتی خودروسازان داخلی و وارد کنندگان خودرو در دوران پساتحریم را به اجرا درآوردن سیاست رقابت‌پذیر کردن خودروسازان داخلی دانست.
سیدمحمد بیاتیان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در محدوده قیمتی پژو ۲۰۶ تعداد مشتریان ایران خودرو نسبت به گذشته کاهش داشته است چون تنوع خودروهای وارداتی اروپایی و چینی در محدوده قیمتی این خودرو افزایش یافته است. نماینده مردم بیجار در مجلس نهم، دوران پسابرجام را بهترین زمان برای رقابتی کردن صنعت خودروسازی داخلی دانست و افزود: هر چه از اجرای برجام می‌گذرد و حضور خودروسازان اروپایی در ایران پر رنگ‌تر می‌شود به همان نسبت استقبال مردم از خرید برندهای با کیفیت اروپایی افزایش می‌یابد. بازار این قابلیت را دارد که قیمت خودروهای ایرانی براساس میزان رضایت‌مندی و حجم تقاضا تعیین شود.
وی افزود: در صورت آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو، مدیران خودروساز کشور برای باقی ماندن در بازار چاره‌ای جز افزایش کیفیت و بهبود خدمات پس از فروش نخواهند داشت. توجه جدی‌تر وزارت صنعت، معدن و تجارت به این مهم در شرایطی که قیمت خودرو به صورت انحصاری توسط خودروساز و شورای رقابت تعیین می شود و میزان رضایت یا نارضایتی مشتریان هیچ تاثیری در قیمت گذاری ندارد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
رییس کمیته تولید ملی و حمایت از ساخت داخل مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت را مسئول تصمیم‌گیر برای رقابتی کردن صنعت خودروسازی کشور دانست و افزود: مجلس در جایی که شاهد اجرا نشدن قانون توسط دستگاه‌های اجرایی است می‌تواند وزیر را مورد سوال یا استیضاح قرار دهد اما اجرای قانون بر عهده دستگاه‌های مسئول است. بیاتیان در عین حال وزیر صنعت، معدن و تجارت را معتقد به رقابت‌پذیر کردن صنعت خودرویی کشور دانست و ابراز امیدواری کرد نعمت‌زاده هرچه زودتر این مسئله را پیاده کند.
آزادسازی قیمت‌گذاری برخلاف منافع مصرف‌کنندگان است
رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان معتقد است که آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو باعث افزایش قیمت‌ها شده و برخلاف منافع مصرف‌کنندگان است. محمد جعفری اظهار کرد: خودروسازان سابقه بدی در رعایت حقوق مصرف‌کنندگان دارند. وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز تناسبی بین قیمت و کیفیت خودروهای داخلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: خودروهای داخلی در مقایسه با قیمت‌ها، کیفیت پایینی دارند.
رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ادامه داد: در این شرایط اگر قیمت‌گذاری خودرو آزاد شود شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود.
وی افزود: بنابراین به جای آزادسازی قیمت خودرو باید شورای رقابت وارد عمل شده و قیمت خودروهایی که کیفیت پایینی دارند را کاهش دهد.
جعفری با بیان اینکه ریشه تمام مشکلات در انحصاری بودن بازار خودروی ایران است، تصریح کرد: تا زمانی‌که که انحصار در بازار خودرو حل نشده هرگونه آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو تنها باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد.
تعرفه واردات خودرو نیز باید به صفر برسد
یک عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در صورت آزادسازی قیمت خودرو تعرفه واردات خودرو نیز باید به صفر برسد. علی خاکساری در گفت‌وگو ایسنا، اظهار کرد: اگر تعرفه واردات خودرو به صفر رسیده و تمام حمایت‌های دولتی صنعت خودرو نیز برداشته شود، آن‌گاه می‌شود قیمت‌گذاری خودرو را آزاد کرد.
وی با بیان اینکه تا زمانی‌که تعرفه واردات خودرو وجود داشته باشد قیمت‌گذاری خودرو نباید آزاد شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید خودرو در کشور انحصاری است و مصرف‌کنندگان انتخابی جز خرید خودروهای بی‌کیفیت داخلی ندارند. این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: این در حالی است که اگر تعرفه واردات خودرو صفر شود، خودروهای خارجی با قیمت مناسب وارد کشور خواهند شد و مصرف‌کنندگان قدرت انتخاب خواهند داشت.
وی افزود: در حال حاضر نیز قیمت خودروهای داخلی به قدری بالا است که مصرف‌کنندگان تمایلی به خرید خودروهای بی‌کیفیت با قیمت بالا ندارند. خاکساری با بیان اینکه "نمی‌شود از صنعت خودرو حمایت و همزمان قیمت‌گذاری خودرو را آزاد کرد"، تصریح کرد: تا زمانی‌که حمایت‌های دولتی همچون تعرفه واردات خودرو وجود دارد،‌ آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو برخلاف مصالح مصرف‌کنندگان است.
به دلیل انحصاری بودن بازار نمی‌توان قیمت‌گذاری را به خودروسازان سپرد
یک عضو دیگر هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز معتقد است که سیستم قیمت‌گذاری خودرو باید همچنان باقی بماند زیرا به دلیل انحصاری بودن بازار نمی‌توان قیمت‌گذاری را به خودروسازان سپرد.
امرالله امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: صنعت خودروی ایران انحصاری است و دو شرکت ایران خودرو و سایپا به دلیل داشتن بیشترین سهم بازار کنترل این صنعت را در دست دارند. وی با بیان اینکه به دلیل همین انحصاری بودن بازار است که قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت واگذار شده است، خاطرنشان کرد:‌ با توجه به انحصار موجود، ایران خودرو و سایپا می‌توانند با کاهش یا افزایش عرضه باعث تغییر قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو شوند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: خودروسازان به منفعت خود فکر می‌کنند بنابراین در صورت واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به این شرکتها شاهد افزایش قیمتها خواهیم بود. وی افزود: این در حالی است که برخی از خودروهای داخلی نیز از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و خودروسازان اقدامی برای افزایش کیفیت این محصولات نکرده‌اند.

ادامه مطلب در لینک زیر:

http://transportationweekly.ir/fa/Main/Detail/5475
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.