| کد خبر ۳۰۹۴۰۳
کپی شد

راز بلعیدن ۲۵ درصد قیمت خودرو توسط بانک ها؛ فشار مضاعف بر صنعت خودروسازی

بانک ها ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت خودرو کارخانه را می بلعند؛ بحران نقدینگی و بدهی های انباشته خودروسازان تشدید شد.

راز بلعیدن ۲۵ درصد قیمت خودرو توسط بانک ها؛ فشار مضاعف بر صنعت خودروسازی
تین نیوز |

بانک ها با دریافت ۲۰ تا ۲۵ درصد از قیمت فروش خودرو در کارخانه به عنوان هزینه های مالی، یکی از عوامل اصلی افزایش بحران نقدینگی در صنعت خودروسازی هستند؛ موضوعی که به گفته کارشناسان، زنجیره تأمین و تولید خودرو را با چالش جدی مواجه کرده است.

به گزارش تین نیوز، صنعت خودروسازی ایران در دهه اخیر با پیچیده ترین بحران مالی و ساختاری خود روبه رو شده است. افزایش هزینه مواد اولیه، نرخ نامتناسب ارز، محدودیت های مالی و سیاست گذاری های نامطمئن، فشار سنگینی بر زنجیره تولید وارد کرده است. در این میان، بانک ها با دریافت سهم قابل توجهی از درآمد فروش خودرو، بار مضاعفی بر دوش خودروسازان گذاشته اند.

فشار نظام بانکی بر خودروسازان

  • به گفته سعید مدنی ، مدیرعامل پیشین سایپا، حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت فروش خودرو در کارخانه توسط بانک ها مصرف می شود .
  • این رقم به عنوان هزینه تأمین نقدینگی، فشار هنگفتی بر صنعت وارد کرده و بحران بدهی های انباشته را تشدید کرده است.
  • بسته های حمایتی ۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت نیز تنها اثر موقت داشته و مشکل اصلی یعنی نظام قیمت گذاری تکلیفی همچنان پابرجاست.

چالش های زنجیره تأمین

  • عدم تعدیل قیمت خودرو متناسب با افزایش هزینه مواد اولیه، خودروسازان را با کسری شدید نقدینگی مواجه کرده است.
  • قطعه سازان ناچار به افزایش قیمت قطعات هستند، حتی بدون تغییر قیمت خودرو، که وابستگی زنجیره تولید را آسیب پذیرتر می کند.
  • مونتاژکاران به دلیل بی ثباتی ارزی و مشکلات فضای کسب وکار، تمایل کمی به داخلی سازی دارند.

پیامدهای اقتصادی و اجتماعی

  • افزایش دلالی و سوداگری در بازار خودرو، سودهای کلان را نصیب واسطه ها و بانک ها کرده است.
  • تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اصلی زیان می بینند، در حالی که سیاست های قیمت گذاری غیرواقعی بحران را دائمی کرده است.
  • پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ ارز، واردات قطعات را ارزان تر از تولید داخلی کرده و انگیزه داخلی سازی را کاهش داده است.

راهکارهای پیشنهادی کارشناسان

  • اصلاح فضای کسب وکار و هماهنگی سیاست های قیمتی
  • گسترش همکاری های بین المللی و انتقال فناوری
  • سرمایه گذاری مشترک برای ارتقای کیفیت و توسعه صنعت خودرو
  • بازنگری در نظام بانکی و کاهش فشار هزینه های مالی بر خودروسازان

صنعت خودروسازی ایران با مشکلاتی چون فشار نظام بانکی، سیاست گذاری های نامطمئن و بحران نقدینگی دست وپنجه نرم می کند. کارشناسان معتقدند تنها با اصلاح ساختار قیمت گذاری، کاهش هزینه های مالی و همکاری های بین المللی می توان مسیر رشد پایدار این صنعت را هموار کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: اقتصاد ایرانی
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.