| کد خبر: 267421 |

◄ تهیه مواد اولیه تولید لاستیک مدرن از بازیافت

تولید کنندگان اصلی تایر شامل کنتیننتال و میشلن که قصد دارند تا سال 2050 تولید تایر را به طور رادیکالی تمیز کنند.

تین نیوز

در سال 2021، به بررسی حرکت به سوی استفاده از مواد پایدار در تایرها نگاه کردیم، تولید کنندگان اصلی، شامل کنتیننتال و میشلن که قصد دارند تا سال 2050 تولید لاستیک را به طور رادیکالی تمیز کنند.

به گزارش تین نیوز، این به این معنی است که محصولات مبتنی بر نفت که برای مواد اصلی (کائوچو سنتتیک و کربن سیاه) استفاده می شوند با بیومواد و کربن سیاه بازیافت شده مانند فولاد و پلاستیک جایگزین می شوند.

جایگزین های غیرمنتظره ای که شامل گل زردآلو، PET از بطری های بازیافت شده و پوست برنج - یک فرآورده صنعت غذا که معمولا فقط برای دفن زباله مناسب است؛ می باشد.

چیزهایی تغییر کرده اند: کنتیننتال اخیرا گفت که اولین تولید کننده خواهد بود که یک تایر با محتوای بالا از مواد پایدار را در بازار عمده روانه بازار کند.

تایر جدید Ultracontact NXT که مناسب برای هر دو خودروی ICE و EV است، تا 65 درصد از مواد تجدید پذیر یا بازیافت شده ساخته شده است. برای هر بدبین، 28 درصد از مواد پایدار از طریق “تعادل گیری جرم” در فرآیند گواهی نامه پایداری و کربن بین المللی (ISCC) گواهی شده اند، که مسیر مواد پایدار را هنگامی که وارد یک محصول می شوند، ردیابی می کند.

مواد تجدید پذیر 32 درصد دیگر را به تعداد اضافه می کنند و 5 درصد باقی مانده شامل مواد بازیافت شده است. مواد تجدید پذیر شامل رزین هایی است که با استفاده از باقی مانده صنایع چوب و کاغذ، به جای ماده خام مبتنی بر نفت، ساخته شده اند.

سیلیکا نقش مهمی در عملکرد تایر دارد و بر روی گیر، مقاومت حرکتی و طول عمر تأثیر می گذارد. از دهه 90 میلادی به عنوان جایگزینی جزئی برای کربن سیاه استفاده شده است. به طور سنتی از شن ساخته می شود.

از آن زیاد در جهان وجود دارد، اما ساخت سیلیکا از آن انرژی بسیار زیادی می خواهد و شامل دمای 1400 درجه سانتی گراد است. در مقابل، ساخت سیلیکا از خاکستر پوست برنج شامل حرارت کمتری است، در حدود 100 درجه سانتی گراد.

بطری های PET بازیافت شده برای ساخت الیاف پلی استر استفاده می شوند، بنابراین اگرچه تجدید پذیر نیستند به این معنی که ماده خام آنها مبتنی بر نفت است، اما فرآیند را دایره ای می کند و جلوی ریختن بطری ها به دفن زباله یا سوزاندن آنها را می گیرد. بین نه و 15 بطری در هر تایر وارد می شوند، بسته به اندازه. الیاف پلی استر ساخته شده از آنها به صورت داخلی در کارکاس تایر استفاده می شود.

گاز بوتادیئن مبتنی بر نفت، که معمولا از هیدروکربن ها استخراج می شود و برای ساخت کائوچو سنتتیک استفاده می شود، با بیو بوتادیئن جایگزین می شود که می تواند از اتانول ساخته شود. اتانول آسان است که ساخته شود (و سالهاست که ساخته می شود) با تخمیر بیومس.

ماده مهم تایر، کربن سیاه، معمولا با سوزاندن نفت یا گاز در دمای بالا برای ساخت پودر دانه ای ساخته می شود. در این مورد، کربن سیاه بازیافت شده از تایرهای قدیمی تأثیر آن را کاهش می دهد و یکی از چیزهایی است که گواهی نامه ISCC پوشش می دهد.

تایر Ultracontact NXT در این ماه در اروپا به فروش می رسد و خوشبختانه یک محصول تنگنا نیست بلکه برای خودروهای عمده هدف قرار گرفته است. این شامل خودروهایی مانند Kia Niro، Tesla Model 3، Mercedes-Benz EQA، Skoda Octavia و Volkswagen Golf می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: MSN

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.