| کد خبر: 257928 |

قیمت روز خودروهای داخلی

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با تاکید بر اینکه عرضه خودرو تاثیر بسیار زیادی در کنترل قیمت ها دارد، گفت: اگر خودرویی هر روز فاکتور نشود و در عرضه آن وقفه بیفتد قیمت آن در بازار به سرعت تغییر پیدا می کند.

تین نیوز

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با تاکید بر اینکه عرضه خودرو تاثیر بسیار زیادی در کنترل قیمت ها دارد، گفت: اگر خودرویی هر روز فاکتور نشود و در عرضه آن وقفه بیفتد قیمت آن در بازار به سرعت تغییر پیدا می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در مورد وضعیت بازار خودرو گفت: بازار خودرو در رکود کامل است و این روزها مشتری مراجعه نمی کند.

سعید موتمنی ادامه داد: در چند وقت اخیر، متاثر از اخبار سیاسی و بحث مذاکرات، قیمت خودرو کاهشی شد به طوری که قیمت خودروهای بالای ۱۰ میلیارد تومان حدود ۲ میلیارد تومان، خودروهای مونتاژی حدود یک میلیارد تومان و خودروهای داخلی متوسط حدود ۲۰۰ میلیون و خودروهای ارزان قیمت مثل تیبا و کوئیک هم حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشتند.

موتمنی افزود: اما در چند روز گذشته تحت تاثیر نوسانات ارزی، قیمت خودرو کمی افزایش یافته و حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان قیمت خودروهای داخلی ارزان قیمت رشد داشته است برای مثال ۲۰۶ تیپ ۲ که تا ۴۸۰ میلیون تومان کاهش یافته بود با افزایش ۳۰ میلیون تومانی همراه شد و به ۵۱۷ میلیون تومان رسید. ۲۰۶ تیپ ۳ هم که به ۵۳۰ میلیون تومان رسیده بود الان ۵۶۸ میلیون تومان است. همچنین ۲۰۷ سقف شیشه ای پانوراما که تقریبا به ۶۸۰ میلیون تومان رسیده بود دوباره به ۷۲۰ میلیون تومان رسیده است.

واردات خودرو قیمت ها را می شکند

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در مورد دلایل رکود بازار خودرو گفت: در روزهای گذشته با توجه به اینکه بحث واردات خودروهای نو و کارکرده داغ است و از سمت مجلس تایید شده و به شورای نگهبان رفته است، خیلی ها منتظر تاثیرات این طرح هستند.

موتمنی در مورد اینکه واردات خودروهای کارکرده و نو چقدر می تواند بر بازار خودروی کشور تاثیرگذار باشد؟ بیان کرد: این اتفاق تاثیر بسیار زیادی بر بازار خودرو خواهد گذاشت چرا که خودروهای خارجی در حال حاضر در بازار ایران حدود ۱۰۰ تا ۱۳۰ درصد گران تر به فروش می رود که در صورت تحقق واردات، قیمت این خودروها کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: برای مثال یک خودروی صفر مدل ۲۰۲۳ در خارج از ایران حدود ۲۸ هزار تا ۳۰ هزار دلار است که اگر ما این رقم را با دلار ۵۰ هزار تومان هم حساب کنیم حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می شود و چنانچه عوارض ۱۰۰ درصد گمرک هم به آن تعلق بگیرد و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هم هزینه های جانبی داشته باشد حدود ۳ میلیارد تومان و ۳۰۰ میلیون تومان می شود در حالی که در حال حاضر خودروی صفر مدل ۲۰۱۸ آن در بازار ایران حدود ۵ میلیارد تومان است!

موتمنی به تاثیر واردات خودروهای کارکرده هم اشاره و عنوان کرد: سانتافه کارکرده مدل ۲۰۱۵ در حال حاضر در بازار ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است در حالی که در خارج از ایران حدود ۵۰۰ میلیون تومان است که اگر ۱۰۰ درصد عوارض گمرک و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دریافت شود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تمام می شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در مورد تاثیر واردات خودروهای خارجی نو و کارکرده بر بازار خودروهای داخلی هم افزود: زمانی که واردات خودرو انجام شود تاثیر خود را بر خودروهای داخلی هم خواهد گذاشت به این صورت که ابتدا روی خودروهای مونتاژی تاثیر می گذارد، برای مثال خودروهای مونتاژی که در حال حاضر در بازار ۵۰ هزار دلار فاکتور و ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت مصوب فروخته می شوند زمانی که واردات آزاد شود حتی اگر قیمت مصوب آنها هم پایین نیاید به صورت اتوماتیک وار در بازار ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان زیر قیمت فروخته می شوند.

موتمنی با اشاره به اینکه واردات برای تنظیم بازار صورت می گیرد، ادامه داد: ما در ۴ سال گذشته ۵۰ درصد کمتر از نیاز بازار خودرو تولید کردیم و کاهش عرضه باعث شده است در حالی که قیمت ارز از سال ۹۷ به بعد ۸ برابر بالا برود خودرو ۱۸ تا ۲۰ برابر گران تر شود اما اگر روزی نیاز بازار تامین شود و واردات آزاد شود قیمت ها قطعا خواهد ریخت.

قیمت روز خودروهای داخلی

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در مورد قیمت روز خودروهای داخلی هم گفت: در حال حاضر، تارا دنده ای حدود ۷۰۳ میلیون تومان، تارا اتوماتیک ۸۱۲ میلیون تومان، شاهین ۶۰۵ میلیون تومان، رانا پلاس سقف شیشه ۵۷۳ میلیون تومان، پژو پارس معمولی ۵۳۰ میلیون تومان و ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۵۱۷ میلیون تومان است.

موتمنی با تاکید بر اینکه عرضه خودرو تاثیر بسیار زیادی در کنترل قیمت ها دارد، ادامه داد: اگر یک خودرو هر روز فاکتور نشود و در عرضه آن وقفه بیفتد قیمت آن در بازار تغییر پیدا می کند. برای مثال فاصله کوئیک R با کوئیک معمولی حدود ۱۵ میلیون تومان بود اما چون کوئیک R در چند روز گذشته کمتر فاکتور شد قیمت کوئیک معمولی هم بالا رفت.

وی افزود: بر این اساس، کوئیک معمولی که تا ۳۲۵ میلیون تومان پایین آمده بود در حال حاضر ۳۴۷ میلیون تومان است. کوئیک اتوماتیک هم ۴۲۶ میلیون تومان و کوئیک آر ۳۵۳ میلیون تومان است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.