| کد خبر: 256706 |

365 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی رفتند

مدیرعامل سازمان معاینه فنی شهرداری تهران از مراجعه ۳۶۵هزارخودرو به مراکز معاینه فنی خبر داد.

تین نیوز

مدیرعامل سازمان معاینه فنی شهرداری تهران گفت: در سال جاری تا به امروز ۳۶۵ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا ، شادی مالکی در این باره گفت: کلانشهرها به جهت رشد بی رویه جمعیت و وسایل نقلیه موتوری با مشکلاتی رو به رو است. بنابراین، ترویج رویکردهای محیط زیستی بدون مشارکت مردم میسر نیست.

وی ادامه داد: معاینه فنی اول از منظر کاهش آلودگی هوا و دوم از جهت ایمنی فنی یک الزام رانندگی است و کلیه راکبان وسایل نقلیه ملزم هستند برای حصول اطمینان از وسیله خود نسبت به اخذ گواهی مربوطه اقدام کنند. برگه گواهی معاینه فنی یعنی ضمانتی برای یک رانندگی ایمن. در پایش خودروها متوجه شدیم که ۲۶ درصد خودروها در سال جاری در زمان مراجعه موفق به اخذ گواهی معاینه فنی نشدند.

مالکی بیان کرد: از منظر قانون اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد در روز ۵۰ هزار تومان جریمه می شود و خودروهای دودزا ممکن است متوقف و فک پلاک بشوند. فارغ از الزامات قانونی به جهت حصول اطمینان فنی و محیط زیستی شهروندان، خودروها بایستی به مراکز مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در تهران ۱۷ مرکز معاینه فنی ثابت، ۷ خط سیار، ۳ مرکز مخصوص ماشین های سنگین و ۱۱ مرکز مربوط به موتور سیکلت فعال هستند، گفت: یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال گذشته به مراکز ما مراجعه کردند و در سال جاری نیز تا به امروز ۳۶۵ هزار خودرو به مراکز مراجعه کردند. اما در حوزه خودروهای سنگین سال گذشته مجموعا ۷ هزار خودرو به مراکز مراجعه کردند.

به گفته وی، سال گذشته در بخش موتورسیکلت ها متأسفانه کمتر از ۵۰۰ دستگاه مراجعه کردند. البته این مقدار نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین گفت: در حال حاضر، یک میلیون و ۸۰۰ هزار موتور با پلاک تهران تردد می کنند و مراجعه ۵۰۰ دستگاه موتور سیکلت به مراکز معاینه فنی آمار بسیار کمی است. الزام موتورسیکلت های دستگاه های دولتی از جمله طرح هایی است که برای رسیدگی به این اتفاق در دست اقدام قرار دادیم که نیازمند عزم جدی تری برای حل مشکل موتورسیکلت ها هستیم.

مالکی با بیان اینکه در زمان تعویض پلاک و خرید و فروش خودروهای سبک داشتن برگه های معاینه فنی الزامی است، گفت: اگر این الزام برای موتورسیکلت ها هم صورت بگیرد ممکن است به حل معضل موتورها کمک کند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: از سنوات گذشته اگر شهروندی اینترنتی برای معاینه فنی اقدام می کرد باید عوارضش را پرداخت می کرد. در زمان وضع این قانون افراد کمتری از این روش برای نوبت دهی استفاده می کردند اما در حال حاضر بهتر است و باید در این رویکرد تجدید نظر بشود تا شاهد مراجعه شهروندان به مراکز معاینه فنی خارج از پایتخت نباشیم.

مالکی در پاسخ به سوالی درباره طرح پایش بیان کرد: طرح پایش درخواستی بود که از طرف ستاد معاینه فنی مطرح شد. ما در زمان سرما و تشدید آلودگی به فکر معاینه فنی می افتیم اما برای نخستین بار قبل از تشدید آلودگی خودروهای سبک را هم به جهت آلاینده بودن متوقف کردیم. امیدوارم بررسی داده های میدانی ما به پلیس کمک کند. طرحی هم در سه فاز انجام شد و در فاز نخست خودروهایی که در طرح ترافیک قرار داشتند و معاینه فنی نداشتند جریمه می شدند. در فاز دو نیز خودروهایی که در سطح شهر تهران تردد می کردند جریمه می شدند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی در ادامه عنوان کرد: بازدید چشمی از خودروهای دوگانه سوز برای معاینه فنی الزامی است و نرخ آن دقیقا مانند معاینه فنی خارج از حیطه اختیارات ماست. خودروهای دوگانه سوز باید معاینه چشمی تجهیزات بشوند و در صورت نیاز شماره سریال روی مخزن گاز چک و همه این اقدامات ثبت می شود. معمولا هم در بازه زمانی ۶ ساله لحاظ می شود و نیاز به مراجعه مجدد نیست. اگر در معاینه چشمی ایرادی باشد باید به مراکز سی ان جی مراجعه بشود.

مالکی تصریح کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف می توانند آن را با مرکز در میان بگذارند و در تمام مراکز یک ناظر برای بررسی عملکرد حضور دارد.هزینه های انجام معاینه فنی برای خودروهای دوگانه سوز هم برابر نرخ گذاری هیات دولت است. رقم پذیرش هم باید در تمام مراکز اطلاع رسانی بشود.شهروندان بر اساس مقررات هرگونه وجهی را واریز می کنند و همه این مبالغ به فاوای شهرداری تهران برمی گردد.

وی در توضیح واحد سیار فعال در تهران هم گفت: واحد سیاری که الان در تهران است به این معنی نیست که قابلیت جا به جایی ندارد اما ممکن است به تجهیزات آسیب برسد و ما بیش از ۴ بار دستگاه ها را جا به جا نمی کنیم، بنابراین به معنای پرتابل نیست. اما در حال طراحی معاینه فنی پرتابل هستیم و امیدواریم در سال آینده از آن رونمایی کنیم. این واحدها می توانند به ارکان ها و مراکز مسکونی مراجعه کنند و در قدم دوم به درب منازل شهروندان مراجعه کنند.

مالکی عنوان کرد: بخشی که معاینه فنی برتر صادر می کند باید نظارت دو برابری روی آن باشد و حتی از مراکزی که معاینه فنی برتر صادر می کنند هم با اینها سخت گیرانه تر برخورد می شود. البته مجوز و ممیزی از سازمان محیط زیست صادر می شود؛ در واقع، بر اساس رتبه بندی این مجوزها صادر می شود و ممکن است یک مرکز به رتبه توانایی صدور معاینه فنی برتر، نرسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برابر ماده شش قانون هوای پاک اگر خودرویی فاقد معاینه فنی باشد باید متوقف بشود، خاطرنشان کرد: درخواست ما بازنگری در حدود مجاز آلایندگی در شهری مثل تهران است. باتوجه به مختصات تهران لازم نیست حدودی که برای تهران لحاظ می شود برای شهرستانی که از لحاظ آلودگی مانند تهران نیست لحاظ بشود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.