| کد خبر: 247981 |

اعمال قانون خودرو های دودزا و دارای نقص فنی؛

جریمه آلایندگی و معاینه فنی چقدر است؟

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به برخورد پلیس با خودروهای دودزا گفت: خودرو های دودزا علاوه بر جریمه، اعمال قانون و متوقف خواهند شد.

تین نیوز

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به برخورد پلیس با خودروهای دودزا گفت: خودرو های دودزا علاوه بر جریمه، اعمال قانون و متوقف خواهند شد.

به گزارش تین نیوز، سرهنگ علی اصغر شریفی با اشاره به اهمیت موضوع معاینه فنی گفت: معاینه فنی مانند یک چک آپ کلی است. در این فرایند علاوه بر موضوعی مانند دودزا بودن به ارتفاع ماشین، وضعیت ظاهری، چراغ ها، شیشه، رینگ ها، لاستیک ها و ... نیز توجه می شود.

وی درباره خودروهای دودزا و برخورد پلیس با آن ها نیز اظهار رد: دودزا بودن دو جریمه دارد، اول اینکه خودرو به علت دودزا بودن جریمه می شود و دوم به علت این موضوع خودرو اعمال قانون و متوقف خواهد شد. این خودرو پلاک اعزام به تعمیرگاه دریافت می کند و حتما باید به تعمیرگاه برود و رفع نقص را انجام دهد. سپس به معاینه فنی برود و پس از آن به پلیس مراجعه کند. همچنین جریمه دودزا بودن نیز ۶۳ هزار تومان است و به ازای هرروز نداشتن معاینه فنی نیز ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان جریمه برای راننده خودرو در نظر گرفته می شود.

شریفی تصریح کرد: در معاینه فنی موضوع آلایندگی خودروها کنترل و این فرایند با استفاده از یک دستگاه در اگزوز انجام می شود. موضوع بعدی سیستم تعلیق و کمک فنرهای خودرو است. همچنین سالم بودن شیشه خودرو و وجود ترک روی آن بسیار جدی و مهم است. یک ترک کوچک شاید در نگاه اول جدی نباشد اما ممکن است که همین سهل انگاری باعث بروز حوادث جدی شود. ما در حوادث رانندگی دو نوع نقص فنی داریم. اگر در تصادف مشخص شود که حادثه به علت نقص فنی خودرو بوده است، جرم محسوب می شود.   

وی که در یک برنامه زنده تلویزیونی صحبت می کرد، با اشاره به اهمیت تجهیزاتی نظیر تجهیزات روشنایی خودرو افزود: سیستم روشنایی خودرو و برف پاک کن ها نیز در فرایند معاینه فنی مورد بررسی قرار می گیرد.این دو عامل به دید بهتر راننده حین رانندگی کمک می کنند و ریسک حادثه را کاهش می دهند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ افزود: ما دو نوع نقص فنی در حوادث رانندگی داریم و اگر تصادفی روی دهد و برای کارشناس راهور محرز شود که این تصادف به دلیل داشتن نقص فنی وسیله نقلیه بوده است مانند اینکه راننده خواسته ترمز بگیرد و ترمز عمل نکرده است (مانند تصادف چند وقت کامیون با چند وسیله نقلیه در اشرفی اصفهانی که ترمز در سرازیری عمل نکرده بود)، راننده باید تمام خسارات را جبران و این سهل انگاری وی جرم تلقی می شود زیرا با جان افراد سروکار دارد.

شریفی درباره اینکه آیا احتمال باطل شدن معاینه فنی نیز وجود دارد یا خیر، گفت: اگر معاینه فنی توسط راننده اخذ شود ولی از نظر ظاهری وسیله نقلیه دارای ایراد و نقص باشد پلیس می تواند این خودرو را مجدد به مراکز معاینه فنی اعزام کند، مواردی چون دود کردن خودروها، نقص در سیستم روشنایی، شکستگی شیشه ها، ارتفاع و نواقص ظاهری جز مواردی هست که پلیس می تواند در مورد آن اعمال قانون کند. این موضوعات مواردی هستند که به چشم پلیس مشهود است و اگر رؤیت شوند می توانند جزو نواقص باشند و پلیس راننده را جریمه کند.

وی خاطرنشان کرد: در این صورت راننده توسط دست افزارهای در دست پلیس مورد اعمال قانون می شود و معاینه فنی از درجه اعتبار ساقط و راننده باید بعد از رفع نقص مجدد نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کند. خودرویی که بعد از اخذ معاینه فنی دچار نقص می شود ممکن است از جلوی دوربین ها تردد کند اما به محض رؤیت نواقص توسط پلیس متوقف و معاینه فنی خودرو از درجه اعتبار ساقط می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.