| کد خبر: 225940 |

چه عواملی بر کاهش معاملات صنعت خودرو تاثیر گذارند؟

◄ بازار خودرو در خواب زمستانی

بازار خودرو در ایران مدتی است که با رکود مواجه شده است و در واقع نه تقاضایی وجود دارد تا عرضه کنندگان محضصولات خود را به فروش برسانند و نه سرمایه گذاران این بازار امیدی دارند که مانند گذشته سودهای کلانی را به جیب بزنند.

تین نیوز

بازار خودرو در ایران مدتی است که با رکود مواجه شده است و در واقع نه تقاضایی وجود دارد تا عرضه کنندگان محصولات خود را به فروش برسانند و نه سرمایه گذاران این بازار امیدی دارند که مانند گذشته سودهای کلانی را به جیب بزنند. بنابراین به نظر می رسد این بازار به سمتی در حال حرکت است که فقط خریداران واقعی اقدام به خرید خواهند کرد و دیگر کم کم دلالان و واسطه ها بساط خود را از این بازار پرسود جمع کرده اند. درواقع بواسطه کاهش ارزش دلار در کشور قیمت خودرو نیز از دو هفته قبل در حال ریزش است و عدم خرید و فروش خودرو این صنعت را به سمت تعادل در قیمت واقعی محصولات پیش برده است.

ریزش ها در قیمت حصولات داخلی به گونه ای بوده است که قیمت خودرویی مانند پراید که در طی این سال ها با شیبی تند همراه بوده حالا در طول یک هفته 7 میلیون تومان ریزش داشته است و احتمال می رود روند رشد قیمت ها متوقف شود و به گفته برخی کارشناسان در سوی دیگر ما شاهد ادامه این کاهش قیمت خودروهای داخلی و خارجی باشیم. این پیش بینی ها در حالی است که مشتریان و خریداران واقعی خودرو همچنان اقدامی برای خرید نکرده اند و منتظر هستند تا این ریزش ها ادامه دار باشد و بازاربه قیمت واقعی خودروها نزدیک تر شود. حتی می توان عقب نشینی شورای رقابت برای گران کردن خودرو را نیز یکی از دلایل این پیش بینی ها دانست. چرا که قرار بود که شورای رقابت براساس تصمیمات از قبل گرفته شده هر سه ماه یک بار افزایش قیمت خودرو را مجاز اعلام کند که تا به حال این تصمیم متوقف شده است.

این کاهش قیمت و توقف در بازار خودرو در صورتی است که همچنان با توجه به ریزش قیمت دلار ما شاهد کاهش قیمت خودرو به همان میزان نیستیم و کارشناسان معتقدند هنوز حباب قیمت وجود دارد و این ریزش باید تا رسیدن به قیمت واقعی خودرو ادامه داشته باشد به همین دلیل است که خریداران با وجود ریزش قیمت ها در هفته گذشته اقدامی نکرده اند. این را اگر در کنار توافقات بین المللی کشورمان قرار دهیم که مستقیم بر بازار داخلی ما تاثیرگذار است رفتار خریداران بازار خودرو را می توان بیشتر درک کرد. بنابراین با روی کار آمدن جو بایدن، رییس جمهوری جدید آمریکا و احتمال برگشت این کشور به برجام و برداشته شدن و یا محدود کردن تحریم ها نسبت به ایران امید بیشتری برای کاهش قیمت ها و جود دارد.

پس هر اتفاقی که در رابطه با نرخ ارز بیافتد به همان میزان ما شاهد تغییر و تحول در بازار داخلی و به خصوص صنعت خودرو در کشور خواهیم بود. اما آیا باید به سخنان حسن روحانی، رییس جمهوری امیدوار بود که پیش از این گفته بود نرخ دلار به زیر 15 هزار تومان هم خواهد رسید و یا نه این ریزش قیمت ها موقتی است و دوباره تجربه تلخ بازار خودرو تکرار خواهد شد؟

باتوجه به اینکه بازار ایران به شدت تحت تاثیر نرخ ارز است پس این خواب زمستانه بازار خودرو نیز بواسطه همین سرگردانی در نرخ ارز است که در طی چند روز پیش ثبات نداشته است. همچنین چون تولیدکنندگان داخلی هنوز منتظر مجوز اعلام نرخ محصولات خود در بهمن ها هستند فعلا بازار قفل شده و معامله ای انجام نمی شود. بنابراین متغیرهای زیادی بر این خواب بازار خودرو تاثیرگذار است و باید منتظر ماند و دید این زوند ریزشی تا چه میزان واقعی و ادامه دار خواهد بود و چه میزان عوامل داخلی بر رکود بازار خودرو موثر هستند.  

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.