| کد خبر: 225364 |

یک کارشناس صنعت خودرو

◄ صاحبان وضع موجود در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند

کریمی سنجری: متقاضیان به دلیل این که معتقدند در حال حاضر اتفاقات خوبی در سطح بین الملل رخ داده که در بازار داخلی تاثیرگذار است و احتمال دارد بر کاهشی شدن تورم موثر باشد، تقاضا را کاهش داده اند.

تین نیوز

نوسان در بازار صنعت طی یک و دوسال اخیربه امری طبیعی در بازار خودرو تبدیل شده است اما یکی دو ماه اخیر تقریبا این نوسانات شدت بیشتری به خود گرفته است. در دو ماه گذشته تحولات در بازار خودرو و کاهش قیمت ها تا حدودی صحنه را برای رانت خواران و دلالان این بازار ناامن کرد. اما چندی پیش تصمیم شورای رقابت برای خارج کردن 18 محصول کم تیراژ از قیمت دستوری، دوباره افزایش قیمت را به بازار برگرداند. در این بین برخی کارشناسان معتقدند خودرو اکنون به «هسته سخت» برخورد کرده است. باتوجه به اینکه صنعت خودرو تحت تاثیر متغیرهای زیادی است آیا تحولات چندماه اخیر نشان دهنده ثبات در این بازار است؟ حسین کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در این باره توضیح می‌دهد.

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: باتوجه به اینکه نگاه خوشبینامه نسبت به تورم آتی بر نگاه بدبینامه غالب است؛ طبیعتا متقاضیان واقعی خودرو بیشتر می شود. البته منظور سرمایه گذاران در این بخش نیست چرا که کماکان تفاوت قیمت خودرو تقاضا برای ثبت نام را بیشتر می کند. این نگاه خوشبینامه  موجب می شود متقاضیان (مصرف کنندگان) واقعی با آرامش بیشتری خرید کنند و یا اقدام به خرید خودرو کنند. چرا که این دسته از متقاضیان پیش بینی می کنند ممکن است در آینده ریزش قیمت داشته باشیم. پس این عقب نشینی تقاضا خودش به ثبات قیمت کمک می کند.

کریمی سنجری با بیان اینکه شاخص های اقتصادی ما به شدت تحت تاثیر فعل و انفعالات سیاسی است، خاطرنشان می کند: متقاضیان چون معتقدند در حال حاضر اتفاقات خوبی در سطح بین الملل رخ داده که در بازار داخلی تاثیرگذار است و احتمال دارد بر کاهشی شدن تورم موثر باشد، تقاضا را کاهش داده اند. از آن سو وقتی تقاضا کاهش پیدا کند جای تنفس و ریزش بیشتری برای کاهش قیمت ها وجود دارد. اما این کاهش قیمت ها ممکن است خیلی پایدار نباشد چراکه همواره سایه بالانسی تقاضا و عرضه همچنین فزونی تقاضا نسبت به عرضه در کلیت بازار خودرو وجود دارد که ممکن است پایدار نباشد و دوباره با کوچکترین شوک سیاسی ناپایداری شاخص های اقتصادی را هدف بگیرد و احتمال دارد این روند باثبات متزلزل شود و از بین برود.

وی در پاسخ به این سوال که پس چه زمانی این اتفاق می افتد، می گوید: زمانی که تولید خودرو افزایش قابل توجهی داشته باشد و تولید پاسخگوی متقاضیان واقعی بازار خودرو باشد. همچنین باید توجه داشت که بحث واردات خودرو در واقع خودش به گونه ای تقویت عرضه است و سیگنال مثبتی را به بازار می دهد که منتظر شکسته شدن حباب قیمت خودرو در یکی دوسال اخیر باشد. البته نباید فراموش کرد که این حباب و افزایش قیمت خودرو تابعی از نرخ ارز نیز هست. یعنی اگر ارز مسیر نزولی خودش را ادامه دهد و به یک نقطه پایدار و باثبات برسد طبیعتا جای امیدواری وجود دارد که دوباره شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم.

سنجری می افزاید: از طرف دیگر بخشی از اقتصاد و بازار با نرخ های فعلی سازماندهی شده اند بنابراین افراد و یا گروهی که صاحبان این شرایط هستند مقاومت می کنند. این دسته همان رانت خواران و دلالان بازار خودرو هستند؛ پس این برگشت ممکن است به سرعت رخ ندهد و آن اصطلاح چسبندگی که می گویند  همان مقاومتی است که صاحبان وضعیت موجود در مقابل کاهش قیمت ها دارند. پس باید ببینیم که جنگ این المان های بازار خودرو را به کدام سمت هدایت می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.