| کد خبر: 198401 |

نقد تند رئیس کل بانک مرکزی به بدعهدها؛

خودروسازی فشل تا کی باید ادامه یابد

خودروسازان در سال‌ های گذشته بارها نقدینگی جدید دریافت کرده‌ اند، اما نه‌تنها بهبودی در عملکردشان به وجود نیامده بلکه حتی از انجام تعهداتشان نیز ناتوان بوده‌ اند.

تین نیوز

رئیس کل بانک مرکزی با مطرح کردن این سؤال که در شرایط دشوار اقتصادی چرا باید به بخش هایی که نتوانستند به قول های خود عمل کنند نقدینگی اختصاص داد، تصریح کرد: خودروسازان در سال های گذشته بارها نقدینگی جدید دریافت کرده اند، اما نه تنها بهبودی در عملکردشان به وجود نیامده بلکه حتی از انجام تعهداتشان نیز ناتوان بوده اند. من سال گذشته اعلام کردم چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو نقدینگی ارزی در اختیار خودروسازان قرار خواهیم داد؛ تنها با این شرط که پس از یک سال، تعهد بدهند این مبلغ را پس می دهند، اما در عمل هیچ یک از آنها این تعهد را قبول نکردند و سؤال اینجاست که این خودروسازی فشل تا چه زمانی باید به همین شکل ادامه پیدا کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از شرق، با وجود این، عبدالناصر همتی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: ثبات به وجود آمده در بازار ارز به دلیل مقاومت مردم و اقدامات فعالان اقتصادی بوده و پایین آمدن قیمت ارز به دلیل سرکوب نیاز و تقاضای موجود در بازار نبوده است.

 او اظهار کرد: هدف دشمن در اجرای تحریم ها علیه ایران، فروپاشی اقتصادی کشور و پس از آن فشار بر جمهوری اسلامی ایران بود که این هدف جز با نابودی پول ملی و تجارت خارجی ممکن نمی شد؛ ولی خوشبختانه با فعالیت فداکارانه بخش خصوصی این فشارها راه به جایی نبرد و به هدف نهایی اش نرسید.

همتی با بیان اینکه رشد اقتصاد غیر نفتی کشور مثبت است، گفت: اگر نفت را کنار بگذاریم، دیگر بخش های ما در ماه های گذشته عملکرد شایان دفاعی داشته اند، از سوی دیگر بانک مرکزی نیز تلاش کرده است از منابع ارزی خود حداکثر استفاده را ببرد. ما در هفت ماه گذشته بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز را برای تأمین کالاهای وارداتی اختصاص داده ایم و این روال ادامه پیدا می کند. در کنار آن، قطعا با توجه به عبور از فشارهای ابتدایی، گشایش هایی در راه خواهد بود و باید به آینده امیدوار باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی درباره بحث واردات کالا بدون انتقال ارز نیز اظهار کرد: من بارها گفتم که با این موضوع مخالفم؛ زیرا افرادی که این درخواست را مطرح می کنند، نقشه راه دقیقشان را به ما اطلاع نمی دهند. ما می گوییم اگر در خارج از کشور ارزی دارید، همان را به داخل بیاورید تا ما از شما با قیمت بالاتر از سامانه نیما بخریم؛ اگر نه لااقل منشأ این ارز را به ما اطلاع دهید، اما هیچ یک از متقاضیان این موضوع تاکنون نه ارز خود را به ما فروخته اند و نه منشأ آن ارز را اعلام می کنند.

همتی با انتقاد از این گمانه زنی که دلیل کاهش نرخ ارز در بازار سرکوب تقاضا از سوی بانک مرکزی بوده است، توضیح داد: ما در سال جاری ۳۲ میلیارد دلار ثبت سفارش داشته ایم که تأمین ارز بیش از ۲۰ میلیارد دلار آن تاکنون انجام شده است و این روال نیز ادامه خواهد یافت، اما این توقع که بانک مرکزی برای منافع شخصی یا گروهی افراد، منافع ۸۳ میلیون ایرانی را نادیده می گیرد، قطعا اتفاق نخواهد افتاد.

او اضافه کرد: طبق آمارهای رسمی، از ۲۱ فروردین سال ۹۷ تا ۳۱ اردیبهشت سال ۹۸، ۲۵ میلیارد یورو ارز صادرکنندگان به کشور بازگشته است. اگر کاهش پایه صادراتی گمرک را لحاظ نکنیم، این عدد به ۳۵ میلیارد یورو می رسد که معادل ۷۱ درصد ارز صادراتی است که در شرایط فعلی عملکرد مثبتی به شمار می رود. دلیل کاهش نرخ ارز در بازار همین بازگشت ارزهاست؛ وگرنه بانک مرکزی بارها اعلام کرده به هیچ وجه نرخ ارز در بازار را تعیین نمی کند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره چگونگی افزایش عدد نقدینگی در اقتصاد ایران نیز گفت: جدیدترین آمارها نشان می دهد نقدینگی در اقتصاد ما به دو هزار هزار میلیارد تومان رسیده که در ۶۰ سال گذشته میانگین رشد نقدینگی در ایران حدود ۲۵ درصد بوده است و به همین دلیل عددها در شرایط فعلی بسیار بالا رفته و همان درصد رشد نیز باعث رسیدن به این اعداد می شود.

همتی ادامه داد: البته رشد نقدینگی به شکل صد درصد منفی نیست و می توان با درنظر گرفتن سیاست هایی، از حجم مخرب آن کم کرد. بانک مرکزی از یک سو باید نقدینگی واحدهای تولیدی را تأمین کند و از سوی دیگر نقدینگی را کنترل کند و همین مسئله معادله ای پیچیده را به وجود آورده است.

دولت هزینه ادغام مؤسسات مالی و اعتباری را از جیب مردم پرداخت نکند

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اقدام بانک مرکزی در ادغام مؤسسات مالی و اعتباری گفت: ما استدعا داریم کسری ها و کاستی های این مؤسسات از جیب مردم پرداخت نشود.

 غلامحسین شافعی نیز در این نشست با اشاره به نقش مهم بانک ها در تزریق خون تازه به شریان اقتصادی کشور اظهار کرد: متأسفانه درحال حاضر وضع فعلی بخش مالی و پولی کشور نه تنها تناسبی با بخش های مولد اقتصادی ندارد، بلکه سبب فربه شدن بسیاری از بخش های غیرمولد، رشد ناهنجاری های اجتماعی، به هم ریختگی توزیع درآمد و نیز گسترش زمینه های رانت و فساد شده است.

او تأکید کرد: از سوی دیگر سیستم بانکی کشور امروز بیش از آنکه به دنبال تخصیص منابع باشد، در صدد تأمین منابع است در حالی که شرایط سخت فعلی ایجاب می کند تخصیص ها درست و به موقع باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از رویکرد بانک های خصوصی و موفق نبودن این بانک ها در رسیدن به اهداف تعیین شده گفت: بر اساس برنامه سوم توسعه، تأسیس بانک ها توسط بخش غیر دولتی با هدف افزایش شرایط رقابتی در بازارهای مالی، تشویق پس انداز و ایجاد زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور مجاز شدند ولی امروز سؤال اینجاست که چرا قانون گذاران و کارشناسان کشور به دنبال اهدافی که برای بانک های خصوصی در نظر گرفته شده بود، نیستند و اگر ما به اهداف خود نرسیده ایم، این اصرار برای ادامه روند فعلی چیست؟

شافعی با تقدیر از اقدام بانک مرکزی در ادغام مؤسسات مالی و اعتباری خاطرنشان کرد: ما استدعا داریم کسری ها و کاستی های این مؤسسات از جیب مردم پرداخت نشود.

او با اشاره به تأمین سرمایه بلندمدت بنگاه ها از طریق بازار سرمایه و تأمین مالی کوتاه مدت بنگاه ها توسط سیستم بانکی، گفت: در شرایط فعلی سؤال این است که آیا بازار سرمایه در اقتصاد ایران به اندازه کافی پویا، سالم و توانمند است که بتواند این مهم را تأمین کند؟ در حالی که شناخت ما از بازار سرمایه این اعتبار را تأمین نمی کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر بخواهیم بنگاه های تولیدی و صنعتی را توسعه دهیم باید تأمین مالی بنگاه های اقتصادی را با نرخ رقابتی در دنیا انجام دهیم.

شافعی با تأکید بر استقلال جایگاهی بانک مرکزی، خواستار حفظ استقلال فکری مدیران بانک مرکزی در مقابل فشارها شد و گفت: منافع ملی باید خط قرمز شما در تصمیمات باشد و انتظار از بانک مرکزی این است که مدیران این بانک با استفاده از ابزارهای در اختیارشان، ثبات پولی را حداقل در میان مدت تضمین کند.

او با اشاره به تجربه کشورهای دیگر دنیا در موضوع ارتباط رشد پولی و تورم گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا رشد پول لزوما منجر به تورم نمی شود و این موضوع به سطح اعتماد جامعه به پول و سیاست گذاری های پولی از سوی بانک مرکزی برمی گردد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از برخی بانک ها که به دنبال سوءاستفاده از شرایط هستند، گفت: کلیت سیستم بانکی باید پشت سر بانک مرکزی برای تحقق اهداف بانک مرکزی باشد نه اینکه برخی بانک ها در صدد بهره برداری از شرایط مالی در کشور در فرصت هایی مانند افزایش نرخ ارز، بهره و خرید و فروش ارز در بازار باشند.

شافعی با بیان اینکه پول نباید از چرخه مولد به چرخه دیگری منحرف شود، تأکید کرد: برای این مهم لازم است رشد افقی سیستم بانکی متوقف شده و بانک ها به سمت افزایش بهره وری حرکت کنند.

به گفته او، حجم اقتصاد ایران نیازمند این همه بانک و مؤسسات مالی و اعتباری نیست و رقابت های مخرب در نظام بانکی می تواند لطمات جبران ناپذیری داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.