| کد خبر: 158887 |

◄ مجلس اجازه افزایش تعرفه واردات خودرو هیبریدی را نمی‌دهد

درپی اعلام نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره انتقادات مطرح شده نسبت به افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و صفر اعلام کردن تعرفه واردات خودرهای برقی به کشور، تفکیکی آشکار در تخصیص تعرفه به واردات خودرو به وضوح دیده می‌شود.

تین نیوز

درپی اعلام نظر رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره انتقادات مطرح شده نسبت به افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و صفر اعلام کردن تعرفه واردات خودرهای برقی به کشور، تفکیکی آشکار در تخصیص تعرفه به واردات خودرو به وضوح دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به تحولات اخیر بازار خودروهای وارداتی، اظهار کرد: اگرچه دولت از اختیارات خود در تغییر تعرفه خودروهای هیبرید به کشور استفاده کرده است اما مجلس محوز آن را به هیچ‌وجه صادر نخواهد کرد.

عزیز اکبریان در ادامه سخنان خود در گفت‌وگو با این شبکه خبری، تصریح کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس ، افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به کشور را اشتباه دانسته و قطعاً به آن رای  نخواهد داد.

وی با اشاره به این‌که، کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص به وزارت صنعت، معدن و تجارت تذکرات لازم را داده است، گفت: روز گذشته معاونان وزیر صنعت به منظور پاسخگوئی در این رابطه به کمیسیون دعوت شدند و موضوع از نزدیک مورد بررسی قرارگرفت.

نماینده مردم کرج در مجلس با تاکید بر این مهم که به هیچ عنوان افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید مورد تائید نیست، افزود: اگرچه دولت از اختیارات خود در افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی استفاده کرده است اما، باید در آن تجدید نطر کند، زیرا مضعیت هوا و ترافیک کلان‌شهرها ضرورت کاهش تعرفه را به خوبی به رخ می‌کشد.

اما آشفته بازار خودروهای وارداتی به اینجا ختم نشده و فعالان این بخش نیز از وضعیت موجود بسیار گلایه‌مند هستند به‌گونه‌ای که یک از مسئولان این بخش به تین‌نیوز، گفت: از اوضاع کنونی به ستوه آمده‌ایم حتی احازه اظهار نظر در زمینه کاری خود را نیز نداریم چون، با بازخواست بالادستی‌ها مواجه می‌شویم.

وی در ادامه گفت: برخی شیطنت‌ها موجب شد تا بازار آرام واردات خودرو به کشور به آشفته بازاری بدل شود که سودجویان به جولان در آن بپردازند.

اطلاعات اشتباه در خصوص خودروهای هیبرید اما، بسیاری از تصمیم‌گیران را به  اشتباه واداشته و چنین است که با باور نادرست در نوع استفاده از سوخت خودروهای هیبرید، شاهد افزایش تعرفه واردات این خودروها به کشور هستیم، باید از این بخش رفع ابهام شود.

چند ماهی از تصمیم عجولانه وزارت صنعت با مدیریت مهندس نعمت‌زاده در ارتباط با توقف ثبت سفارش خودرو به کشور می‌گذرد اما، تبعات ناشی از آن گریبانگیر صنعت واردات خودرو شده که برخی اعلام نظرات گاهی شوک‌هایی را به آن وارد می‌کند.

‌‎چرا تعرفه واردات خودروهای هیبریدی بالا رفت؟

در جریان توضیح رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره برنامه دولت برای تحول در حمل‌ونقل درون و برون شهری به منظور ایجاد شغل و کاهش آلودگی هوا، این موضوع مطرح شد که چرا دولت تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را هم از پنج به 45 درصد افزایش داده در حالی که می‌تواند موجب کاهش آلودگی هوا شود؟ نوبخت در این باره گفت که آنچه در عمل می تواند وارد کاهش آلودگی هوا شود، خودروهای برقی هستند که تعرفه آنها صفر است. اما خودروهای هیبریدی سوخت بنزین هم دارند و از یک سرعتی به بالا از برق استفاده می‌کنند که این سرعت عموما برای خارج از شهر است، بنابرین کمک چندانی به کاهش آلودگی هوا در شهر نمی‌کنند. در این حالت پایین ماندن تعرفه آنها نسبت به سایر خودروها می‌تواند موجب ایجاد رانت شود از این رو تصمیم به افزایش تعرفه واردات آنها مانند بقیه خودروها گرفتیم، این سخنان معاون رئیس جمهور امور برنامه و بودجه است که روز گذشته به آن پرداخته.

به گزارش تین‌نیوز، تفکیک خودروهای پاک از یکدیگر  و تقسیم انها به دو بخش هیبرید و برقی قطعا موجب بازار کاذبی خواهد شد تا سودجویان به آنچه از قبل طراحی کرده بودند دست پیدا کنند اما، این نکته  از دید تیزبین تصمیم‌گیرندگان به دور مانده که هزینه انرژی‌های آب و برق در ایران بسیار گزاف‌تر از سئخت‌های فسیلی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.