| کد خبر: 182254 |

◄ الزامات پیش‌فروش خودرو درنظر گرفته شود

براساس قواعد و آیین‌نامه‌های دولت پیش‌فروش خودرو شرایط خاصی دارد؛ صدور مجوز پیش‌فروش مستلزم آن است که خودروساز یا قطعات موردنیاز خود را در انبار شرکت یا گمرک جمهوری اسلامی ایران داشته باشد یا اسناد حمل و گشایش اعتبار را در دست داشته باشد.

تین نیوز

براساس قواعد و آیین‌نامه‌های دولت پیش‌فروش خودرو شرایط خاصی دارد؛ صدور مجوز پیش‌فروش مستلزم آن است که خودروساز یا قطعات موردنیاز خود را در انبار شرکت یا گمرک جمهوری اسلامی ایران داشته باشد یا اسناد حمل و گشایش اعتبار را در دست داشته باشد. بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اعلام این مطلب گفت: درحال‌حاضر خودروسازان عدم تحویل به‌موقع خودروهای پیش‌فروش شده قبلی را، با دلایلی مانند نبود قطعات موردنیاز برای تولید دراثر تحریم، توجیه می‌کنند. درحال‌حاضر که شرایط تغییری نکرده و قطعه‌ای وارد نشده شروع مجدد پیش‌فروش خودرو تخلف است و دستگاه‌های نظارتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بر اقدامات خودروسازان و پیش‌فروش خودرو  نظارت کند.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از خانه ملت پارسایی بیان کرد: درصورتی‌که دستگاه‌های زی ربط به موضوع پیش‌فروش مجدد خودروسازان رسیدگی نکنند با توجه به مفتوح بودن پرونده خودروسازان در کمیسیون اصل 90، این کمیسیون به این موضوع ورود خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس بابیان اینکه نمی‌توان هشداری به مردم در مورد ثبت‌نام یا عدم ثبت‌نام در پیش‌فروش خودرو داد، اظهارکرد: بازار خودرو در ایران انحصاری است و مردم به‌جز خرید خودروی داخلی حق انتخاب دیگری ندارند. درحال‌حاضر ثبت‌نام برای خرید خودرو ریسک است چراکه خودروسازان تجربه ناموفق پیش‌فروش‌های قبلی را دارند.

پارسایی ادامه داد: علیرغم اینکه شرکت در پیش‌فروش خودرو ریسک بزرگی است؛ اما مردم ناچارند در این پیش‌فروش‌ها شرکت کنند چون حق انتخاب دیگری ندارند. رقابتی کردن بازار خودرو تنها راهکار حمایت از مردم و جلوگیری از بروز مشکلات مجدد در این حوزه است.

عضو فراکسیون امید مجلس بابیان اینکه مردم برای ثبت‌نام در پیش‌فروش‌ها باید تمام شرایط و تجربه‌های گذشته خودروسازان را مدنظر قرار دهند، خاطرنشان کرد: قطعاً کمیسیون اصل 90 مکاتباتی با وزارت صمت، سازمان‌های تعزیرات، حمایت از مصرف‌کننده و بازرسی انجام می‌دهد چراکه این سازمان‌ها مسئول نظارت بر اقدامات خودروسازان هستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: از شرکت‌های خودروسازی نیز استعلامی گرفته می‌شود تا دلیل پیش‌فروش‌های جدید علیرغم اینکه خودروسازان نتوانسته‌اند به تعهدات قبلی خود عمل کنند روشن شود. از سوی دیگر باید مشخص شود چه ضمانتی برای تحویل به‌موقع خودروهایی که درحال‌حاضر پیش‌فروش می‌شود وجود دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.